Szombat reggelig több megbízást is kapott már a Flight-Refund.eu a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér pénteki bezárása miatt törölt járatok utasaitól. A reptérzár mintegy 190 járatot érintett, több ezer utas várt órákat, hogy el tudjon indulni. Az Európai Unió 261/2004-es direktívája szerint bármely EU-n belüli légitársaság járatának több mint 3 órás késése, váratlan törlése, vagy a túlfoglaláskor előforduló beszállás megtagadása miatt az utasokat kártérítés illetheti meg, amely akár a 600 eurót is elérheti. A Flight-Refund.eu egy néhány perces, egyszerű on-line regisztráció után jogi segítséget nyújt a kárt szenvedett utasoknak.
A társaság szakértői szerint azonban a budapestihez hasonló esetekben a késés és a járattörlés miatti kártérítési igényt nem lehet érvényesíteni. Az előre nem látható, elkerülhetetlen és rendkívüli körülmények okozta helyzetek ugyanis vis maiornak minősülnek, ez pedig a légitársaságokat és az egyéb légügyi szolgáltatókat, így a reptereket is kiemeli a direktíva hatálya alól.
Vis maior helyzetekben a légiközlekedésben részt vevő társaságoknak kárenyhítési kötelezettségük van, és amennyiben ennek eleget tesznek, akkor a 261/2004-es EU direktíva alapjan nincs más velük szemben érvényesíthető kártérítési igény. A szabályozás ugyanakkor nem határozza meg pontosan, mit kell tenniük kárenyhítés során a légitársaságoknak. Azt a társaságok így ilyen helyzetben maguk dönthetik el, hogy a tőlük elvárható segítség pontosan mit jelent: szállást egy hotelben, ételkupont, vagy buszos transzfert egy másik reptérre.
Vis maior helyzetben tehát a légiutasok legfeljebb azt vitathatják, hogy valóban a helyzetben elvárható segítséget kapták-e meg, vagyis nem a 261/2004-es EU direktíva alapján, hanem egy sokkal bonyolultabb és bizonytalanabb kimenetű polgári pereseljárásban lehet igényeiket érvényesíteniük.