A Balázs Mór közlekedésfejlesztési terv a főváros 2014 és 2030 közötti időszakra meghirdetett, mindenre kiterjedő közlekedésfejlesztési terve, amelyben egy rövidke fejezetet áldoztak a turistabuszok ügyének. Egyeztettek is a szakmai szervezetekkel, egyebek mellett a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségével (MUISZ), a Magyar Beutaztatók Szövetségével (Mabeusz), illetve a közúti fuvarozókat képviselő NiT-tel. Erre szükség is volt, hiszen a BKK lapunk kérdésére elismerte, hogy a magyar fővárosban „jelenleg igen korlátozott a turistabuszok által igénybe vehető fel- és leszállóhelyek, autóbusz-várakozóhelyek száma”.
A központ írásban megküldött válasza szerint: „A készülő koncepció a fővárosban közlekedő, nem menetrend szerinti személyszállítást végző, idegenforgalmi jellegű autóbuszok közlekedését tekinti át, tehát a városnéző és turistabuszokat egyaránt vizsgáljuk, továbbá a városnéző és turistabuszok közlekedésének legfontosabb problémái közül a tároló- és várakozóhelyek kérdését.” A szakma nem túl bizakodó; képviselői nincsenek teljesen meggyőződve arról, hogy javaslataik beépülnek a koncepciójavaslatba, bár a BKK szerint „az egyeztetéseken elhangzott ajánlások lehetőség szerint beépültek a koncepciójavaslatba.” A szakma bizonytalanságát erősíti, hogy elmondásuk szerint a koncepciót készítő cég ígért október végi visszajelzése elmaradt. Megtudtuk, hogy a közlekedés egyéb területein még folynak az egyeztetések, az eddigi javaslatok feldolgozása folyamatban van. A terv 2015 első felében kerülhet a Fővárosi Közgyűlés elé.
KÖRBE-KÖRBE
Emlékezetes, hogy a Bazilika mögött néhány helyi lakos kérését teljesítve egyik napról a másikra megszűnt a buszparkoló. Továbbra is hiú ábrándnak tűnik a visszaszerzése; marad a legfeljebb két busz egyidejű le- és felszállítására alkalmas hely. Ha nincs hely, akkor a tilosban várakozás vagy még egy kör pöfögés. Nos, ezen lesz még mit csiszolni, ha a BKK komolyan gondolja azt, amit válaszában is megfogalmazott: „Az egyes megállóhelyek fejlesztése helyett rendszerszintű javaslat szükséges, amely figyelembe veszi a látnivalók jó megközelíthetőségét, az autóbuszok rendezett körülmények közötti várakozását, hogy nem a mellékutcákban körözve, hanem kijelölt várakozóhelyeken, kulturált körülmények között parkolhassanak.” Nem mellesleg a megközelítés nehézségei miatt a Bazilika is elesik nem kevés, a belépésért szedett úgynevezett adománytól.
A Parlamentnél mindenki örül az új látogatóközpontnak, de annak már kevésbé, hogy nincs leszállóhely a látogatóközpont bejárata előtt. Pedig ígérték. Itt csak a le- és felszállítás lehetőségét várnák az utaztatók, várakozni máshol kell. De hol? A MUISZ és a Mabeusz is az alsó rakpart Hélia szálló alatti szakaszát javasolta. Azonban a hó lerakására kijelölt macskaköves parton rendre a taxisok vagy a közteresek emberkednek a buszsofőrökkel – panaszolja a buszsofőr János. Míg előbbiek várakozhatnak, addig a buszsofőrök nem. A cél, hogy a rakpart belső oldalán lévő fizetősbe álljanak. Nem mellesleg ezen a szakaszon nemzetközi hajóponton is található, ahova a közteresek miatt sunnyogva kell behajtaniuk a sofőröknek, ha egy távozó csoportot kívánnak tonnányi bőrönddel bepakolni a buszba.
SIKLÓ VERSUS BUSZPARKOLÓ
A Gellért-hegyi sikló megépültével a Citadella előtti parkoló megszűnhet. A Mabeusz közlekedési munkacsoportját vezető Békássy Tamás szerint ez az elképzelés több sebből vérzik: a magánberuházásként épülő, majd a BKK által üzemeltetendő sikló öt-hat euróval drágíthatja meg egy városnézés fejenkénti költségét, amennyiben a budavári siklóhoz hasonló díjszabást vezetnek be. Egy fordulóval 22 ember juthat fel, jövet-menet nyolc perc menetidővel. Hogy ez időben mit jelent tizenöt, egyszerre megjelenő nagy busz esetében? Lehet, hogy kimarad majd a városnézésekből a Citadella? – morfondírozik egyik megkérdezettünk. A cél itt is a mostani állapot megtartása. A BKK-tól megtudtuk: a siklóhoz megvan minden szükséges engedély, a beruházó és a bank még tárgyal. Ha megvan a pénz, tizennégy hónap alatt végeznek a munkával. Arról nem szól a fáma, hogy a hegy alatt melyik zöldterület rovására épülne nagy forgalmú buszparkoló. De legalább a BKK szerint a sikló a „mainál lényegesen környezetbarátabb módon” segíti a Gellért-hegyre feljutást.
AZ ARANYKOR VÉGE?
A Hősök tere parkolását alaposan felforgathatja a Liget Projekt. Ha lesz belőle valami, úgy hírlik, hogy a buszok vagy a Vágány, vagy pedig a Szabolcs utcában rostokolhatnának, amíg a csoport a Hősök terén ámul. Sok várakozás ebből azonban nem lenne a tértől való meglehetős távolság miatt, mivel a csoportok nem órákat töltenek a téren, hanem nagyjából annyit, amíg a sofőr elgurul a fenti utcák valamelyikéhez, majd fordul is vissza. Ez talán terhelőbb a környezetre, mintha leállított motorral várakozna – így Békásy. A szakma célja a jelenlegi állapot konzerválása.
A Vár már egy kicsit biztatóbb képet nyújt, bár az érintettek közül többen nem értenek egyet azzal, hogy a Hunyadi út felől meg fog szűnni a behajtás; a forgalom átterelődik a Palota útra, ahol növelik a buszparkolók számát. A Várkert Bazárnál pedig le- és felszállóhelyek lesznek. Ezt a szakma támogatja, de egyelőre csak a BKK járművei hajthatnak be.
SOROMPÓ A BÁLNÁNÁL
Nemrég a Soroksári úti Bálna rémítette meg a gyanútlan sofőröket, amikor váratlanul sorompóval torlaszolták el az utat a belváros egyetlen nagyobb kapacitású buszparkolójához. A Bálna illetékesei szerint a tervezett intézkedésről a buszos cégekkel is egyeztettek. Ezentúl együttműködési nyilatkozat ellenében engedik majd be a járműveket. Lényeg, hogy le- és felszállítani csak a kijelölt buszöbölben szabad, ezt követően be kell állni a nyolc parkolóhely valamelyikére legfeljebb kétórás várakozással. Ha épp nincs szabad parkolóhely, a sofőr behajthat, hogy le- és felszállítsa az utasokat. Aztán nyomás ki! Az új táncrenddel a bálnások bevallásuk szerint a korábbi kaotikus állapotokat szeretnék elkerülni. Abból lett elegük, hogy az utasok a magánútnak kikiáltott közúton ott szálltak le, ahol a busz éppen meg tudott állni. Az együttműködési nyilatkozat szerint a nem buszöbölben leszállító cégeket akár ki is tilthatják a területről.