A Malév stratégiaváltása révén tovább erősíthetik pozícióikat a nyári üdülőjáratok piacán a külföldi légitársaságok (pl. az Egyptair, a Tunis Air, a török Atlasjet és a spanyol Air Europa), az egyik fapados, a Sky Europe pedig a megnövekedett igényeknek eleget téve idén még több kapacitást ad bérbe utazásszervezőknek chartereztetés céljára.
„Jóllehet, a Malév évről-évre kevesebb célállomást teljesít, mégis váratlanul érte a szakmát, hogy decemberben, amikor a nyári prospektusokat kellett volna nyomdába vinni, a Malév közölte az utaztatókkal, hogy nem tudja biztosítani az igényelt charterkapacitások egy részét. Kérdéses, hogy az UTAZÁS Kiállításra kiadott ajánlatok mennyire lesznek megalapozottak. A túraszervezők nyári szezonját veszélyezteti ez a lépés. Nem csodálkoznék, ha a charterutaztatásban érdekelt túraszervezők válaszlépésként kevésbé erőltetnék a jegyeladást a Malév menetrend szerinti járataira” – meséli Zám Tibor, a Best Reisen irodavezetője, és hozzáteszi: „Ősszel szervezetileg is felszámolták a Malév charterosztályát, amely tiszta nyereséget termelt a cégnek azzal, hogy értékesítette a menetrend szerinti forgalomban ki nem használt kapacitásokat. Ehhez képest a nemzeti légitársaság inkább kétséges sikerű menetrend szerinti desztinációkat vezet be, mintsem hogy a garantált és tervezhető bevételeket biztosító charterüzletágát fejlessze” – mondta el a szakember. A Best Reisen, amely tavaly charterhelyek eladásából 1,5 milliárd bevételt termelt a magyar légitársaságnak, az idén nyárra csupán az igényelt kapacitás 30 százalékát kapta meg a Malévtól. Így a cég külföldi chartertársaságoktól bérel gépeket. Zám Tibor viszont attól tart, hogy azok akár 10 százalékos áremelést is érvényesíthetnek a kapacitáshiány miatt. A fapadosok menetrend szerinti nyaralójárataikon szívesen adnak ugyan block seat-eket, de ez Zám szerint csak a kisebb túraszervezőknek jelenthet alternatívát”.
Kosarat kaptak a multik
A Neckermann-Thomas Cook Air igényeit is visszautasította a Malév. „Érzékenyen érintett bennünket, hogy kosarat kaptunk, hiszen 12 év alatt több mint 10 milliárd forint bevételt generáltunk a légitársaságnak. A Malévnál jóformán csak albérlők leszünk, a Travel Service kapacitásának azonban csaknem 100 százalékát lekötöttük a szezonra. Náluk 30 százalékkal több kapacitáshoz jutottunk, mint tavaly” – tájékoztatott Hermányi Attila, a Thomas Cook Air cégvezetője.
A Touropa Magyarország a Malév előzetes ígéreteire támaszkodva, miszerint 2006 nyarán nem két, hanem három gép szolgálja ki a charterigényeket, charterjáratainak a korábbi évekhez képest jóval nagyobb hányadát, mintegy 50 százalékát alapozta a magyar légitársaságra. "Egy hónap múlva azonban kiderült, hogy a három gép helyett csak egyet szánnak chartereztetésre, és nekünk egyáltalán nem jut kapacitás. Akkorra viszont a Sky Europe, korábbi nagy partnerünk már leszerződött másokkal, és igényeinknek csak egy részét tudta biztosítani számunkra” – meséli Csákány Csaba ügyvezető igazgató. A túraszervező így a Wizz Air menetrend szerinti görög járatain is lekötött block seateket, és két török légitársasággal is repül.
Ki a Sky-jal, ki külföldiekkel
Az OTP Travel sem kapott gépet hagyományos Sharm el Sheik-i járatához. „Hidegzuhanyként ért bennünket a hír. A Malévtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy külföldre adták bérbe gépeiket chartereztetésre, ahol jóval gazdaságosabban tudják üzemeltetni őket, mint a magyar piacon. Ezt a magyarázatot tudomásul kellett vennünk, hiszen a mi társaságunk sem karitatív, hanem gazdálkodó szervezet, akárcsak a Malév. Így a Sky Europe gépeivel repülünk Sharm-el-Sheikre az idén” – nyilatkozta Molnár Judit ügyvezető igazgató.
A Tensi Kft. ügyvezető igazgatója, Boros József elsősorban azt nehezményezi, hogy a hazai utazásszervezők által nem kevés idő, áldozat és befektetés árán bevezetett charter úti célokat (pl. Ciprus, Malaga, Bangkok) sorra saját menetrend szerinti úthálózatába építi be Malév, amely így jóval kisebb charterkapacitást képes biztosítani partnerei számára. Az utazásszervezők végül arra kényszerülnek, hogy a légitársaság menetrend szerinti járatain a csökkentett kapacitást jóval magasabb áron vásárolják meg.” A szakember elmondta, a Tensi Kft. inkább külföldi társaságoktól bérel gépeket. Spanyolországba az Air Europával, és az idei nyáron már harmadik éve az MNG-vel utaztatnak Törökországba. A török riviérára Budapest és Debrecen után már Sármellékről is indítanak charterjáratokat. Az ügyvezető nem érzékeli, hogy a külföldi társaságok árat emeltek volna, épp ellenkezőleg, az idei nyári szezonra olcsóbban kaptak gépeket tőlük, mint a Malévtől.
Fokkerrel is chartereznek?
Az Aeroviva ügyvezető igazgatójától, Gyarmati Ferenctől arról értesültünk, hogy a Malév idén először kisebb gépeket, 70 személyes Fokkert és 106 férőhelyes Boeing 737-600-ast is felkínál a túraszervezőknek charterbérlés céljára. „A kisebb kapacitású gépeken magasabb repülőjegyárak jutnak egy utasra, viszont kisebb kockázattal lehet tölteni a járatokat. Az Aeroviva, ahogy a korábbi években is, főként külföldi légitársaságok menet rendszerinti járataival szállítja utasait a nyáron, 40 százalékban pedig a Malév újszerű charterkapacitását veszi igénybe” – mondta el az ügyvezető.
A hűség jutalma
Akadtak azonban olyan utazásszervezők is, akiket nem ért komolyabb csalódás a 2006-os chartertárgyalások során. Az 5 Kontinens például az igényelt kapacitásainak legnagyobb részét idén is megkapta a Malévtól. Velük repülnek Korfura, Rodoszra és Krétára. A Malév ciprusi nyári charterének megszűnésével azonban annak menetrendszerinti járataira kényszerülnek. „Hét éve csaknem minden charterláncunkat a Malévtől béreljük. Úgy gondolom, azok, akik az elmúlt években elsősorban a magyar nemzeti légitársasággal dolgoztak, és a 2006-os szezonra vonatkozóan időben leadták igényeiket, ebben az évben is számíthattak a Malév kapacitásaira” – hangzik az ügyvezető igazgató, Joóné Breznay Beatrix véleménye. A Chemol Travel a palermói charteréhez szintén kapott gépet a Malévtól és további tárgyalásokat folytat még egy olasz lánc indításáról. Az Unitravel a tavalyi önálló Málta charterlánca mellett idén még egyet indít a Budavár Tours-szal közösen, amelyhez a Malév biztosít számára gépeket. Az IBUSZ is meg tudott egyezni a Malévvel, tőlük bérlik a charterláncaikhoz szükséges gépkapacitás nagy részét.
Fő a flottakihasználtság
Mivel tavaly ősztől a charterüzletág önállósága megszűnt a Malévnál, és a charter részleg az IATA jegyeladással közösen a Malév magyarországi értékesítési egységének részét képezi, a légitársaság a teljes befizetett forgalmat vette alapul a döntéshozatalnál. Ez magyarázza, hogy inkább a kisebb volumenben chartereztető, viszont annál nagyobb IATA forgalmat bonyolító irodák (pl. Chemol Travel és IBUSZ) igényeinek tettek eleget, mintsem a nagy üdültetőkének (pl. Neckermann, Best Reisen). Ez az elképzelés egybevág a légitársaság álláspontjával, amely szerint a Malév fő tevékenysége a menetrend szerinti utasszállítás, éppen ezért a flottarotáció tervezésénél elsősorban a menetrend szerinti üzletág nyereségessé tételére törekszenek. „Üzletpolitikánkban a flottakihasználtság lesz a fő szempont. A korábban csak charterre használt 3 gép dedikált státuszát visszavontuk, ami nem feltétlenül jelenti a charterkapacitás szűkítését. Előnyben részesítjük azokat a partnereket, akik egy teljes szezonra kívánnak gépet lekötni, ellentétben a kifejezetten csúcsidőpontokra, heti egy alkalomra, vagy mindössze egykét hónapos időszakra történő megrendelésekkel szemben. A Malév a megszokott 737-800-asok mellett várhatóan 3 láncot kisebb géptípusokkal (737-700 illetve 737-600) üzemeltet majd a nyári szezonban” – tájékoztatta lapunkat Németh Krisztina, a Malév kommunikácós vezetője és hozzátette, légitársaságuk úgy értékeli, hogy a túraszervezők számára kedvező lehet, ha az üdülődesztinációkba nem charterrel, hanem menetrend szerinti gépekkel utaztatnak, mert ez esetben a járatok töltésének üzleti kockázatát nem ők, hanem a légitársaság viseli.
'