A Gazdasági Versenyhivatal eljárásában a két kábelszövetség - egyes műsorszolgáltatókkal egyeztetett, a tagok által a csatornákkal megkötendő egyedi műsorterjesztési megállapodások alapjául szolgáló - műsorelosztási mintaszerződéseinek feltételeit, illetve a szövetségek 2005-2009 közötti tagfelvételi gyakorlatát vizsgálta.
A GVH vizsgálata szerint a szövetségek mintaszerződéseikben olyan kedvezményeket
biztosítanak a szövetségi tagoknak, amelyből a szövetség(ek)en kívüli műsorterjesztők nem részesülhetnek. A vizsgált kikötések meghatározták továbbá a műsorszolgáltatók által a szövetség(ek)en kívüli szolgáltatókkal szemben érvényesíthető díjakat is, azáltal, hogy a tagságon kívüli műsorelosztók által fizetendő díjhoz kötötték a szövetségi kedvezmény mértékét. A mintaszerződések ezen kikötései az elérhető csatornák terjesztési feltételeinek többségét érintik, azonban a kikötéseket a műsorszolgáltatók nem mindig vagy nem feltétlenül teljes körűen alkalmazták.
A GVH megállapította, hogy a mintaszerződéseknek a szövetségi tagok számára kizárólagos kedvezményt biztosító rendelkezései versenykorlátozó hatás kifejtésére alkalmasak, a szövetség(ek)en kívüli műsorterjesztők felé érvényesített árakat közvetve rögzítő rendelkezései pedig versenykorlátozó célúak voltak. A GVH megállapította továbbá, hogy a kedvezmények számottevő költség-hátrányt (átlagosan 4-5%) is okozhattak a szövetség(ek)en kívüli műsorterjesztőknek a szövetségi tagokhoz képest, ami közvetve hozzájárulhat a verseny gyengüléséhez, a szövetség(ek)en kívüli terjesztők csatornakínálatának szűküléséhez, fejlesztési forrásaik csökkenéséhez.
A Gazdasági Versenyhivatal a két szövetség magatartását – mint vállalkozások társulásának versenykorlátozó célú, illetve hatású kikötések alkalmazására vonatkozó döntését, ami az egyes, kifogásolt kikötéseket tartalmazó mintaszerződések jóváhagyása, általában a szövetség általi ellenjegyzése útján valósult meg – külön-külön jogsértőnek minősítette. A szövetségek jogsértő magatartásáért a Magyar Kábelkommunikációs Szövetséget 8.000.000 Ft, a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetséget pedig 3.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte.
A GVH vizsgálta továbbá a két kábelszövetség tagfelvételi gyakorlatát is, mellyel kapcsolatban arra a megállapításra jutott - az európai joggyakorlat alapján -, hogy a versenykorlátozás megállapíthatóságának feltétele, hogy a kizárás egy jelentős piaci erejű szervezet részéről valósuljon meg. Ez azonban arra tekintettel, hogy két kábelszövetség van, amelyek hasonló mintaszerződéseket és hasonló kedvezményeket biztosítanak tagjaiknak, nagyrészt azonos műsorszolgáltatói kör tekintetében, jelen esetben nem feltétlenül állt fenn, továbbá az eljárásban csak részben sikerült feltárni a szövetségek tagfelvételi gyakorlatának körülményeit, s a két szövetség közötti megállapodás, összehangolt magatartás megállapításához sem állt a GVH
rendelkezésére elegendő bizonyíték. Mindezek alapján a hivatal e magatartás tekintetében megszüntette az eljárást.
A GVH a két szövetség közötti, a mintaszerződésekkel kapcsolatos feltételezett
megállapodás/összehangolt magatartás vonatkozásában is az eljárás megszüntetése mellett döntött, mivel nem lehetett kellő megalapozottsággal alátámasztani, hogy a mintaszerződések vizsgált kikötéseinek hasonlóságára nincs más ésszerű magyarázat, mint a szövetségek közötti összehangolt magatartás.
Döntött a GVH a kábelszövetségek ügyében
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség (MKSZ) és a Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség (MKHSZ) műsorterjesztési mintaszerződései versenykorlátozó kikötéseket tartalmaztak. A GVH ezért összesen 11.000.000 Ft bírságot szabott ki a szövetségekre.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében
A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?
A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest
480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra
A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban
A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése
A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten
A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével
A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata
A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat
A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.
Interjú
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket
Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.