Dupla vagy semmi a SZÉP kártya

A cafeteria piac Magyarországon már bizonyította érettségét az elmúlt csaknem két évtizedben. Az új reménység, a SZÉP Kártya azonban még csak most ül az iskolapadba, az útravalóként kapott csomag pedig kétséges, milyen eredményhez tudja hozzásegíteni - fogalmaz közleményében az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés

Szükséges lenne minden érintett fél bevonására a cafeteria rendszer megfelelő átalakításához, a SZÉP Kártya rendszerének működőképessé tételéhez. Ennek egyik legfontosabb eleme a SZÉP Kártya piacának megnyitása lenne a cafeteria piac jelenlegi szereplői számára is. Mindezt azért, hogy a SZÉP ne csupán szép, de okos is legyen.
A Parlament elé beterjesztett, az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslat tervezet szerint a vendéglátásban elkölthető melegétel juttatást nem lehet papír alapon biztosítani, csak SZÉP Kártyán keresztül 2012. január 1-je után. A kártya kibocsátására mindössze néhány bank jogosult. A fogyasztásra kész élelmiszer vásárlására használható hideg utalvány havonta maximálisan 5.000 Ft értékben lesz adható, a jelenlegi 18.000 Ft helyett.

Jelenlévő kihívások, potenciális veszélyek a SZÉP Kártyára, melyek erőteljesen visszahatnak az étkezési jegy kibocsájtók mellett a vendéglátóiparra, a 2.500.000 melegétel utalványt eddig igénylő munkavállalókra és munkáltatókra, összességében pedig a nemzetgazdaságra:

1. Bizonytalanság. Jelenleg sem a munkaadók, sem pedig a munkavállalók nem tudják bizonyosan, hogy néhány hét múlva, 2012 januárjától pontosan milyen összegben, milyen juttatásokat, milyen adózással, mely szolgáltatóktól, milyen platformon/formátumban vehetnek igénybe.

2. Embrionális állapot. Az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés (EUFE) tagcégei jelenleg 100.000 ügyfél, 2.500.000 munkavállaló és 40.000 beváltóhely közti kapcsolat napi szintű megteremtésével járulnak hozzá az utalványpiac biztonságos és sikeres működéséhez. Kétséges, hogy a 2012 januárjától a SZÉP Kártya át tudja-e venni az étkezési utalvány szerepét, hiszen a SZÉP Kártya legnagyobb és legelső kibocsátója is csak mintegy 200 ügyféllel, és 1.500 beváltóhellyel tudott eddig szerződni, és még a 3.000 darabot sem éri el a munkavállalók számára kibocsátott kártyák száma.

3. Korlátozott használhatóság. Magyarországon európai viszonylatban is alacsony a kártyaleolvasó terminálok elterjedtsége, főként a fővároson kívül, illetve az éttermi szektorban. Mindez már önmagában súlyos problémákat vet fel: társadalmi egyenlőtlenséget főváros és vidék viszonylatában, a támogatni kívánt vendéglátóipar és KKV szektor pedig a szándékokkal ellentétben jelentős bevételektől esik el.

Hogyan lehet működőképes a SZÉP Kártya?

1. Átmenet biztosítása. Nemzetközi szinten az elektronikus kártya alapú cafeteria piac nagysága 40% az utalvány alapúval szemben. 2012 januárjától a SZÉP Kártya meleg étkezési szolgáltatása mellett szükséges egy olyan papír alapú, célzottan és kizárólag melegkonyhás vendéglátóhelyeken és munkahelyi étkezdékben felhasználható utalvány bevezetése, mely 12.500 forint/hó kedvezményes adózású értékig, 2 éves átmeneti időszakra megfelelően biztosítaná a melegétel juttatáshoz való diszkriminációmentes hozzáférést, amíg a kártyaelfogadó terminálok infrastruktúrája megfelelően kiépül.

2. A SZÉP Kártya kibocsátói piac megnyitása. Cafeteria rendszerek sikeres működtetéséhez arra specializálódott, tapasztalattal rendelkező szolgáltatókra van szükség. Amennyiben a piac egyéb, jelenleg is aktív szereplői beléphetnek a SZÉP kártya kibocsátók közé, akkor nagymértékben felgyorsulhatna a SZÉP kártya elterjedése, hiszen ezek a vállalatok jelentős piaci ismerettel és gyakorlattal rendelkeznek a béren kívüli juttatások területén, és kiemelten tudnának erőforrásokat mozgósítani erre a feladatra.

Ha más mondja, azt nem tűröm el?
Jelenleg az utalványozói piac szereplői profit-orientált cégek. Vajon ezért már kötelező elutasítani a tapasztalatukat? Elképzelhető, hogy a kormányzat ne vegyen tudomást arról, hogy a tervezett átalakítás százezreket fog negatívan érinteni Magyarországon kizárólag azért, mert a jelenlegi struktúra ezen szereplők üzleti érdekeit is szolgálja? Indokolt egy jól működő, a teljes társadalom érdekeit szolgáló modell megszűntetése, csak mert a működtetői a tevékenységükért cserébe profitra tesznek szert? Számos ágazat ezt a struktúrát követi: így épülnek autópályák állami pénzből, közérdeket szolgálva, magáncégek révén. Csak a melegétel jegy kibocsátását vegyük el a jelenlévő cégektől és adjuk a SZÉP Kártya kibocsátására jogosult bankoknak? Vajon ez kinek az érdekeit szolgálja?

A cafeteria piac szereplői közül csak az EUFE 3 tagcége 400 munkavállalót foglalkoztat Magyarországon, és az általuk közvetlenül befizetett adó összege eléri az 5 milliárd forintot, mely összeg megegyezik nettó profitjukkal. A teljes étkezési utalvány piac jelenlegi formájában több ezer ember megélhetését is biztosítja. A vendéglátásban, főként a kis kifőzdékben, büfékben, dolgozó munkaerő megélhetése függ attól, hogy jövőre ezek a főként melegétel utalvány forgalomtól függő helyek fenn tudják-e tartani magukat, azaz az ő megélhetésük, munkájuk is nagyban függ attól, hogy milyen és mekkora lesz az utalványos piac.

Az EUFE javaslatát munkaanyag formájában eljuttatja a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. Ezzel párhuzamosan az ügyfeleket (munkáltatók) és a beváltóhelyeket az EUFE tagcégei arra kérik, hogy a kidolgozott javaslati anyagot szándéknyilatkozat formájában támogassák. A cafeteria rendszer átalakítására vonatkozó szakmai javaslatot bárki megismerheti, és annak kapcsán kifejezheti egyetértését: a munkaanyag és a támogatói nyilatkozat az EUFE honlapján érhető el.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.