Egy letűnt kor gigászainak őrzője

Az idén lesz másfél évtizede, hogy Budapest XXII. kerületében megnyílt a – ma már Memento Park néven ismert – kulturális-turisztikai látványosság első üteme, a Szoborpark. Itt azok az egykor készült szobrok láthatóak, amelyek a Rákosi-, majd a Kádár-rendszer idején politikai megrendelésre kerültek a főváros köztereire. Szerencsésnek mondhatja magát Réthly Ákos, a Memento Park vezetője: mindig azt a munkát végezhette, amelyet szeret, és amelyben megtalálta az élvezetet, még ha kezdetben kihívások elé is állította az új feladat – mesélte el lapunknak.

ttrend • Mint mindig is a kultúra területén tevékenykedő ember, hogyan lett az ön cége a Memento Park üzemeltetője?

A Memento Park leghangsúlyosabb része az 1993-ban, az első fejlesztési ütemben megvalósult Szoborpark. Ez annak idején a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján született meg: meghívásos tervpályázatot hirdettek, amelyen Eleőd Ákos építész pályaműve nyert. Ő nem pusztán tervet, hanem koncepciót is adott: kulturális, idegenforgalmi, oktatási központban gondolkodott, vagyis komplett témaparkban. Akkor végül csak a Szoborpark jött létre a főváros 60 millió forintos finanszírozásából. A fent említett többi elem – vagyis a fogadóépületek, a különféle kiállítóés előadótermek és más létesítmények – pénzhiány miatt nem készülhettek el. Az üzemeltetést a főváros átruházta a XXII. kerületi önkormányzatra, így 1993-ban megnyílt a Szoborpark, de hamarosan „téli szünetet” rendeltek el, bezártak, mialatt pályázatot hirdettek az üzemeltetésre.

ttrend • Ha jól sejtem, ezen ön is elindult…

Igen. Akkoriban – egyebek mellett – a Helllo magazin főszerkesztője voltam. A lap egyik különszámából befolyt összeget szerettem volna befektetni valamilyen kultúra közeli vállalkozásba. Hallottam már korábban is a Szoborparkról, és érdekelt a dolog, így lettem végül a park üzemeltetője.

ttrend • Hogyan látott neki a munkához?

A kezdetekben még nem volt idegenforgalmi tapasztalatom. A koncepcióm az volt, hogy a létesítmény kulturális turisztikai központként működjön, fenntartását pedig az ehhez kapcsolódó ajándékbolt bevételeiből terveztem. A későbbi tapasztalatok igazolták, hogy ez a terv működőképes, ugyanakkor már az első évben kiderült, hogy a Szoborparkot rosszul pozicionáltam: célcsoportként a buszos turistákat, csoportokat határoztam meg – ők azonban nem jöttek. Az éves látogatószám 20–30 ezer fő körül alakult. Ekkor átértékeltem a dolgot, és a kulturturisták kerültek a középpontba, hiszen ők azok, akik előre kitűzik úti céljukat, családostól, útikönyvvel a kezükben érkeznek, és hajlandóak kisebb „kényelmetlenséget” is vállalni egy látnivalóért. Hiszen valljuk be, a Szoborpark nem éppen a belvárosban fekszik, megközelítése kissé hosszadalmas. Így aztán az új szegmenst célozva a nyomtatott felületeken (programfüzetek, úti könyvek, térképek, stb.) kezdtem hirdetni a Szoborparkot.

ttrend • Bevált az új stratégia?

Az akció sikeres volt: a látogatószám 2004-ben elérte az 55–60 ezret, amelyet tovább szerettem volna növelni, így különféle szolgáltatókkal kötöttem együttműködést, és a marketingbüdzsét a háromszorosára növeltem. Mindez azonban mégsem tükröződött az eredményeken, hiszen a vendégszám csupán tíz százalékkal emelkedett. Abban nem kételkedtem, hogy továbbra is ezt a szegmenst kell megcéloznom, de úgy láttam, vissza kell nyúlnom az eredeti tervekhez: így indultak meg apró lépésben a fejlesztések, amelyeket még Eleőd Ákos álmodott meg. Két évvel ezelőtt, 1956 50. évfordulójára különféle pályázatokat írtak ki, amelyen az építész sikeresen pályázott korábbi terveivel. Így épülhetett fel a Sztálin-tribün az integetőerkéllyel, és avattuk a két kiállítási barakkot az emlékévhez kapcsolódó kiállításokkal. 2006 decemberében ezek a kiállítások bezártak. A fabarakkokat viszont átépítettük: 2007-ben az egyikben fotókiállítás, valamint moziterem kapott helyet, amelyek immár kiegészítik a Szoborpark látnivalóit.

ttrend • Mennyiben befolyásolta ez a látogatottságot?

Kezdetben elsősorban magyar érdeklődőkre számítottam, ezért meglepett, hogy jóval több külföldi kereste fel a parkot; arányuk mintegy 80 százalék volt. Jelenleg ez – a belföldi közönséggel – 50–50 százalékon áll, de az figyelhető meg, hogy a hazai látogatók száma tovább növekszik. Ez persze egyrészt azzal is magyarázható, hogy a külföldi turisták száma csökken, másrészt pedig, ahogy időben egyre távolodunk az érintett kortól, felnő a fiatalabb generáció, amelynek újak ezek a szobrok. Ők még nem ismerhették ezeket egykori helyükön, a város közterein, és kíváncsiak rájuk. Tavaly a látogatók száma ugyan mintegy 40 ezer főre esett vissza, de azt gondolom, ez egybeesik a mai magyar turisztikai mutatókkal. Külföldről elsősorban az angolszász országokból érkeznek sokan, az Egyesült Államokból, Kanadából, sőt, Dél- Amerikából is jöttek már, illetve fontos küldőterület még Nyugat- Európa, a skandináv országok, és egyre jelentősebb a spanyol turisták száma is.

ttrend • Milyen további tervei vannak?

A múzeumpedagógiai tevékenységre a jövőben nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni. Többféle segédanyagot is összeállítottunk különböző korosztályok (10- 14, illetve 14–18 évesek) számára, amelyek ez év szeptemberétől jelennek meg. A belépő árából pedig a diákoknak, csoportoknak jelentős kedvezményt adunk. Továbbra is célunk, hogy a látnivalókat feldúsítsuk: minél több időt töltsenek nálunk a turisták, pozitív élményekkel távozzanak, és a park jó hírét vigyék. Ehhez minél több élményt, attrakciót kell kínálnunk, de az infrastrukturális hiányosságok pótlását is folyamatosan végezzük. Hosszú távon pedig nem mondtunk le az eredeti tervekben szereplő látogatóközpont megvalósításáról sem, amely azonban mintegy 1,5 milliárdos beruházást jelentene.

ttrend • Mit jelent önnek a Memento Park?

Ez számomra egy olyan munka, amelyet izgalmasnak találok, élvezettel végzem, noha emellett még sok mindennel foglalkozom.

Végzettség:  Tanárképző Főiskola, Sárospatak

Nyelvtudás:   Angol, orosz

Család:   Nős, egy gyermeke van

Hobbi:   Zene, film, könyv, utazás


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.