Unicum-szpot |
Hirdető: Zwack Unicum Márka: Unicum Ügynökség: - Produkciós cég: Stáb Filmfactory Rendező: Bergendi Péter Operatőr: Pados Gyula Utómunka: Udvardi Jenő – Vertigo |
A Zwacknál úgy általában is furcsa, hogy évtizedek óta mindenféle mézes-mázos, prémiumnak álcázott szeszipari mellékterméket próbálnak rátukmálni a tömegre, de az Unicum esetében végképp érthetetlen az évtizedes bénázás, amely a sorozatosan elhibázott kommunikáció mellett kitűnően látszik a „Next” névvel megáldott, műjäger bevezetésén is. Vajon tényleg komolyan gondolták, hogy gejl, citrusos cukormázzal kell megágyazni a keserű Unicumnak? És egyáltalán, tényleg annyira fontos, hogy az Unicumot mindenki szeresse?
Szépen bele kellene nyugodni, hogy az Unicum nem az a klasszikus tömegital. Az Unicum ugyanis nagyon KESERŰ. Akármennyire is szeretné a cég ezt eltitkolni ennek az italnak elsőre meglehetősen barátságtalan íze van. Keményen küzdeni kell vele, akár évtizedekig is eltarthat, mire szerelem lobban a poharat tartó ember és a pohár tartalma között. Az alkoholfogyasztással ismerkedő huszonéves generációt totálisan felesleges megpróbálni győzködni az Unicumról, mert nem fog nekik ízleni. Még akkor se, ha az aktuális reklámban a kisportolt fiatal férfiak úsznak az aszfaltban, száguldoznak a vitorlások és a lovaspólósok. Az Unicum egy klasszikus love/hate márka, amely évek óta zokogva könyörög egy klasszikus love/hate reklámért.
Attól az alapjaiban hamis és végtelenül közhelyes üzenettől nem lesz senki Unicum-fogyasztó, hogy „lásd a világ jó oldalát és érezd jól magad. Unicum. Csak pozitívan”. Azért nem mert ennek az életvezetési tanácsnak semmi kapcsolata azzal a keserű, de különleges itallal, ami a pluszos gömbben lötyög. Ahogy feltételezem a Rejtő – Korcsmáros Piszkos Fred képregény-karakterek sem hoztak tartós eladásnövekedést. És, ami ennél is fontosabb, semmit nem tettek hozzá az Unicum márka személyiségéhez. Egy egész generáció jutott el a boroskólától a Jägermeisterig úgy, hogy a legkarakteresebb magyar töményről, maximum annyit tud, hogy sörrel kombinálva viszonylag hamar el lehet jutni vele a hányásig. Az Unicum bácsi egy klasszikus, meg nem értett, enyhén alkoholista, dohányszagú, középkorú bölcsész, akit bizonyos időközönként elvisznek fodrászhoz, adnak rá fiatalos ruhákat és körbekísérik a közönség előtt, de mindig elfelejtik elmondani, miért van ott.
{video|id=685|width=580|height=470}
Ha sürgősen nem történik valami nagyon ütős kommunikációs dolog az Unicummal, a gömbüveg egyre porosabban szomorkodik majd a kocsmák polcain, meg a bárszekrények mélyén, a Next nevű valamit pedig csak erőszakos terjesztéssel lehet majd lenyomni a fiatalok torkán, de kizárólag azokon a vendéglátóhelyeken, ahonnan sikerült száműzni mindent, ami nem Zwack.
A mostani Unicum-reklám egyébként rengeteg pozitív visszajelzést hoz majd az alkotóknak és a márkatulajdonosnak is. Az emberek szeretni fogják, mert szépek a képek, jó a zene.
A produkciós cég mindent megtett ezért a filmért és feltételezem a Zwack is hajlandó volt mélyen a zsebébe nyúlni. Ha a reklámból csak a megvalósításra koncentrálunk, akkor gratuláció jár minden közreműködőnek. Nem véletlenül kapott a film díjat a Mérleg 2009. alkotói versenyen.
Ettől még bajban van, és lesz az Unicum. Hiába a szép film, ha nincs kitalálva a márka, ha nincs stratégia, nem lesz megvalósítható üzleti- és kommunikációs ötlet sem.
Értékelés: 3