A Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Fórumán Vértes Róbert, a pekingi magyar nagykövetség turizmus attaséja tartott tájékoztatót a kínai beutazó turizmusról. Az óriási országból kimeríthetetlen tömegű beutazót remélnek Európában. A növekedés dinamikája valóban lenyűgöző, 2020-ra a kínai kiutazók száma várhatóan eléri majd a 210 millió főt, a lakosság 15 százalékát. De jó tudni, hogy a kínaiak jelenleg is százmilliós nagyságrendű külföldi kiutazásából jelenleg mindössze 7 millió jut az öreg kontinensre.
Így utaznak a kínaiak
A forgalom növeléséhez fontos ismerni a kínai turista szokásait és elvárásait, melyet korábbi anyagunkban mi is körüljártunk. A külföldre utazók meglehetősen jó anyagi körülmények között élnek. Sokat vásárló turisták, presztízsértékű, drága termékeket keresnek, és rengeteg ajándékot vesznek az otthon maradt családtagoknak. Leginkább csoportos, szervezett úton vesznek részt, tehát az utazási irodáknak nagy a szerepe az ő esetükben. Többszöri kiutazásnál azonban már egyéni szervezésre is vállalkoznak. Kínában 810 millióan használják az internetet, tehát az információkhoz a nyelvtudással rendelkezők hozzáférhetnek. Az ország területén nemzetközi közösségi oldalak nem, csak a saját, kínai változatok érhetők el.
Figyeljünk a következőkre!
Néhány otthoni szolgáltatáshoz ragaszkodnak – legyen például papucs, teafőző a szobában, meleg reggeli és kellemes cigarettázó hely a szállodában. Az a szolgáltató, aki igazán meg szeretné nyerni a kínai turistákat, jól teszi, ha anyanyelvű, azaz kínai feliratozást, például étlapot is alkalmaz. A menü összeállításánál legalább kétnaponta kínai fogásokat érdemes kínálni. A program megszervezésénél pedig az érdekességek kihangsúlyozása fontos, hiszen Kínában minden műemlék nagyobb és ősibb, mint nálunk.
138 országba szervezhetnek utat
A kínai kormányzat csak bizonyos, engedélyezett státuszú (ADS) országokba engedélyezi a kiutazás szervezését, Magyarország már 2003-ban megkapta ezt a minősítést. Az Európai Unió valamennyi tagországára egyébként érvényes ez, világszerte 138 ország tartozik a kedvezményezettek körébe. Kínából Európába leginkább több országot érintő körutazásokra jönnek: elsősorban Franciaországba, Svájcba, másodsorban Észak-Európa országaiba, csak ezután jöhet szóba Közép- és Kelet-Európa.
Nálunk él a legnagyobb kínai közösség
Magyarországnak voltak és vannak lehetőségei a jelenlegi 70 ezres vendégéjszakaszám további növelésére. Évek óta 15-20 százalékkal növekszik ugyanis a kínai beutazás. A MALÉV és a Hainan légitársaság üzemeltetett járatokat a két ország között, az utóbbi jogait megőrizte, és járatait újból megnyithatja. Magyarországon él Közép-Európa legnagyobb kínai közössége, és itt működik a legtöbb kínai iskola is. Jelen van a Bank of China, és nálunk tervezik 16 európai ország közös turisztikai képviseletét felállítani, melyről korábbi cikkünkben mi is írtunk. Térségünkben Prága kínaiak általi látogatottsága azonban még mindig megelőzi Budapestet. A Magyar Turizmus Zrt. idei, Kínára vonatkozó marketing büdzséje 15 millió forint. Ennek tükrében a legfontosabb talán a magyar politikai, kereskedelmi és turisztikai megjelenések összehangolása, és ezek reklámüzenetének megerősítése lenne, így a kínai turisztikai befektetőket jó eséllyel lehetne megcélozni.
Az előadás a Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Fóruma keretében megrendezésre kerülő, BRIC országok – Brazília, Oroszország, India, Kína – turizmusa előadássorozat utolsó állomása volt.