Egységes légtérrel elkerülhető lett volna a káosz?

A 2012-re tervezett egységes európai légtérrel napokkal lerövidülhetett volna a vulkáni hamu által okozott légiközlekedési káosz Európában – állítja a Bizottság, amely szerdán felszólította a légitársaságokat, hogy maradéktalanul tartsák tiszteletben az utasok jogait.

Miközben szerdára 80 százalékban helyreállt a légiközlekedés Európában, az EU végrehajtó szerve arra hívta fel a figyelmet, hogy egy, egyébként papíron már elfogadott mechanizmus mielőbbi bevezetésével a jövőben el lehetne kerülni a mostanihoz hasonló több napon át tartó légiközlekedési káoszok kialakulását a vén kontinensen. Európában normális esetben naponta 28 ezer járatot indítanak, ez a szám azonban a töredékére esett vissza múlt csütörtök óta, amikor az izlandi vulkánkitörésből származó hamufelhő miatt számos uniós országban megbénult a légiközlekedés. A soha nem látott mértékű káosz becslések szerint körülbelül 7 millió európait érintett, a többnapos leállás gazdasági kárainak felmérése jelenleg folyik. A Bizottság közlése szerint szerdán már csak Skócia és Finnország egyes részein tartottak zárva a repülőterek, ahol túlságosan nagynak ítélték meg a vulkáni hamu koncentrációját a levegőben. A légtérzárlat az Európai Unió hétfői válságtanácskozását követően kezdett fokozatosan felszakadozni, miután a tagállamok a hamu koncentrációjától függően légifolyosókat nyitottak az európai légtérben.

Az Európai Bizottság szerint ugyanakkor napokkal le lehetett volna rövidíteni a zűrzavart és ezáltal csökkenteni az anyagi veszteségeket, ha már ma érvényben lennének az egységes európai légtér bevezetéséről szóló rendelkezések, amelyek a nemzeti hatóságok fokozott együttműködése révén optimalizálják a légi irányítást Európában. „Az EU-ban jelenleg 27 különböző légi irányítási rendszer működik. Az Európai Uniónak nincsenek hatáskörei és nem is volt szerepe a válság kezelésében. Ha lettek volna jogosítványaink, nem kellett volna hétfőig várni és már péntek este átállhattunk volna arra a differenciált modellre, amely lehetővé tette a légiközlekedés részleges újraindítását” – szögezte le Helen Kearns, Siim Kallas közlekedési biztos szóvivője.

Az egységes európai légtér központi eleme az európai légi közlekedési irányítási hálózat (angol rövidítése ATM) létrehozása, amely a jelenleg hiányzó európai vetületet hozná be a pillanatnyilag csak nemzeti szinten optimálissá tett légi irányítási és légiforgalmi rendszerbe. Brüsszel szerint a hamuválságra történt lassú és kaotikus reagálásnak éppen az volt az egyik oka, hogy senki sem vette figyelembe az európai szempontokat, mindenki nemzeti logika alapján járt el, miközben az ilyen helyzetek természetüknél fogva határokon átnyúló megközelítést igényelnek. A jelenlegi széttöredezett rendszer költségeit évente 1 milliárd euróra becsülik. A pilótáknak a mostani szabályok szerint frekvenciát kell váltaniuk, valahányszor repülési szektort váltanak és minden egyes alkalommal tájékoztatniuk kell a következő légi irányító hatóságot. Az amerikai légi irányítási rendszer a Bizottság szerint kétszer hatékonyabb, mint az európai, hiszen hasonló költségen kétszer annyi repülőutat tud lebonyolítani. További beszédes adat, hogy a légtér széttöredezettsége miatt az utasszállítók jelenleg átlagban 50 kilométerrel nagyobb távolságot tesznek meg a szükségesnél, ami évente körülbelül plusz 5 millió tonna széndioxid kibocsátásával jár.

A leendő európai légi irányítási hálózat európai légi útvonalakat jelölne ki és gondoskodna az európai szinten rendelkezésre álló források (például a rádiófrekvenciák) észszerű elosztásáról. A hálózat kötelező ajánlásokkal fordulna a nemzeti légi irányító hatóságokhoz. Bár a jogszabály már tavaly decemberben életbe lépett, a tagállamok 2012-ig kaptak haladékot a végrehajtásra. Jelenleg éppen a végrehajtási rendelkezések elfogadása történik, amelyek során éppen az az egyik nyitott kérdés, hogy az új hatóság ajánlásai hol és milyen mértékben legyenek kötelezőek a nemzeti légi irányítók (szolgáltató hatóságok) számára. A kötelező ajánlások figyelmen kívül hagyása esetén pénzbírság kiszabására is sor kerülhet. Siim Kallas közlekedési biztos most azt szeretné, ha a 2012-es bevezetési dátumot előrehoznák és ennek érdekében az úgynevezett komitológiai eljárás során gyorsított ütemben megállapodnának a részletekről. Kallas jövő kedden ilyen tartalmú javaslat előterjesztésére készül. Az egységes európai légtér az Európai Légiközlekedési Biztonsági Ügynökség (EASA) hatásköreinek kiterjesztéséről is rendelkezik, új jogosítványokat adva neki a repülőterek biztonsága, a légi irányítás és a légi forgalmi szolgáltatások terén.

A tagállamok az egységes európai légtér működésének megkezdését követően is urai lesznek légterüknek, ahogy arra a Chicagói Konvenció felhatalmazza őket. Nemzetbiztonsági és más okokból tehát ezentúl is lezárhatják majd a légterüket. Az azonban vélhetően nem fordulhatna elő a jövőben, hogy a mostanihoz hasonló esetekben az európai szempontok figyelembe vétele nélkül hozzanak meg egy ilyen döntést, alkalmasint nehéz helyzetbe hozva ezzel a légitársaságokat.

Nem ez azonban az egyetlen tanulság, amit az Európai Uniónak a mostani légiközlekedési válságból le kell vonnia. Továbbra sincs tisztázva például az, hogy mely az a hamukoncentráció, amelynek esetén repülési tilalmi zónákat kellene kialakítani és lezárni a légteret. Ennek hiányában a hatóságok a sötétben tapogatóznak és félő, hogy esetleg indokolatlanul óvatos döntéseket hoznak, ahogy arra a légitársaságok szervezete, az IATA is felhívta a figyelmet. Az utasjogok tiszteletben tartása további aggodalmak forrása. Az Európai Bizottság is számos visszásságról értesült, amikor a légitársaságok feltételezhetően megszegték a légi utasok jogainak védelmére vonatkozó előírásokat. Siim Kallas szerdán felszólította a nemzeti hatóságokat, hogy tegyenek meg mindent az utasjogok foganatosítása érdekében. Kallas szóvivője útján arról biztosított, hogy a Bizottság a válság következményeinek számba vétele során figyelembe veszi majd a légitársaságok utasok kompenzálásából fakadó költségeit. Helen Kearns ugyanakkor azt nem erősítette meg, de nem is cáfolta, hogy a szektornak nyújtandó állami támogatásoktól esetleg eleshetnek azok a légitársaságok, amelyek bizonyíthatóan megszegték az utasok jogait. (BruxInfo)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.