Az 1961-ben létrejött szövetségnek hazánk 2004-ben, az uniós csatlakozással lett teljes tagja, azelőtt 1994-től megfigyelőként vehetett részt a tanácskozásokon. „Akkor még csak hallottunk azokról a nyugat-európai problémákról, amelyek a rendszerváltozás óta fokozatosan a sajátjaink lettek” – emlékszik vissza Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke.
Az ECTAA a MUISZ-hoz hasonlóan különféle bizottságokba (pl. jogi, légügyi, pénzügyi, stb.) tagozódva tevékenykedik és igyekszik képviselni a tagszövetségek érdekeit. A közgyűlés aktuális témái között szerepelt az az anomália, hogy míg az utaztatók számos esetben felelősségre vonhatók, a légitársaságok fogyasztóvédelmi szempontból kiváltságos helyzetben vannak, mivel csődjeik esetén az utasnak, vagy a szolgáltatóknak (pl. szálláshely) sok esetben nem tartoznak kártérítési kötelezettséggel. A brüsszeli székhelyű ECTAA többek között ebben az ügyben is igyekszik eljárni és ráébreszteni a légitársaságokkal elnézőbb európai törvényhozást a felemás helyzetre.
Eredményeik már vannak: a légifuvarozók kártérítési kötelezettsége az utasok számára késések, járattörlések esetén is ennek a harcnak a gyümölcse. Michel de Blust, az ECTAA főtitkára a Napi Turizmusnak elmondta, hogy számos javaslatuk fekszik az Európai Bizottság előtt mint például a fogyasztóvédelmi jogharmonizációra vonatkozó direktíva, vagy az áfával kapcsolatos előírások, gyakorlatok egységesítése a tagországokban.
A szakember az unió nagy hiányosságának tartja, hogy míg például a mezőgazdaságra, és a közlekedésre létezik egységes uniós politika, addig a turizmusra mint a tagállamok legtöbbjében jelentős húzóágazatra, nincs ilyen. Michel de Blust fontosnak tartaná az egységes európai turisztikai promóció kiépítését is a tengerentúli piacokon.
De Blust beszámolt arról is, hogy a gazdasági krízis a tagállamok ágazatai számára eltérő mértékben jelent problémát, általános jelenségként tekint viszont a turisztikai vállalkozások koncentrálódására, de hozzátette, a turizmus mindig a kkv-k iparága marad. Az engedély nélküli internetes utaztatók számának szaporodása minden tagállamban megfigyelhető, és leginkább az utasok tájékoztatásával igyekszik, illetve tud fellépni ellenük az ECTAA - emelte ki a főtitkár.