Rovatunk második számában három nagy, tradicionális gyógyfürdőt kerestek fel és teszteltek próbavásárlóink: a Hévízi Tófürdőt, a hajdúszoboszlói Hungarospa Gyógyfürdőt, valamint a Büki Gyógyfürdőt. A középkorú házaspár tapasztalatai, élményei ahhoz nyújthatnak hasznos észrevételeket, hogy a vendégek szempontjából miként szolgálják ezek a létesítmények a rekreációt, a gyógyulást.
Az ördög a részletekben rejlik, tartja a mondás, és ez igaznak bizonyult a gyógyfürdők értékelésében is: a rekreációt, a gyógyulást természetesen nagyban szolgálja a vízösszetétel, a nyújtott szolgáltatáskör, a kezeléskínálat, de ami még ennél is fontosabbnak tűnik a gyógyfürdők fő célcsoportja, azaz a középkorú és idősebb korosztály számára, az a kényelem, a tisztaság és – nem utolsósorban – a személyzet hozzáállása. Rendelkezhet egy gyógyfürdő országos ismertséggel és több évtizedes tradícióval vagy éppen modern belső kialakítással és különleges kezelésekkel, az összesített értékelést, ezáltal a visszatérési hajlandóságot ennél hangsúlyosabban befolyásolják a „szoft” elemek, amelyek a kapott élményben, azaz a vendégközpontúságban, az apró figyelmességekben, a kényelmi kérdésekben érhetők tetten.
Bár összességében közepesen jó értékelést kapott, ezekben a részletkérdésekben alulmaradt tesztünkben a Büki Gyógyfürdő is. Próbavásárlóink mind az utazás előtti tájékozódás, mind pedig a látogatás során barátságtalannak találták a személyzet hozzáállását: a gépies telefonos válaszadás, a kezelőszemélyzet közönyös magatartása (kiváltképp, ha figyelembe vesszük a 15 perces masszázs meglehetősen borsos – 2700 forintos – árát is) rá is nyomta a bélyegét a látogatás élményére. Emellett vendégeink kivetnivalót találtak az elavult fogasos öltözőben, a tisztaságban (illetve annak hiányosságaiban), a vendéglátó-kínálatban, továbbá a levegő- és vízhőmérséklet is néhány fokkal elmaradt a nekik kellemestől. Bár a fürdőépületet látványos megjelenésűnek és igényes kialakításúnak értékelték, a belső tereket kevésbé érezték hangulatosnak, barátságosnak. A medencékben az élményelemekhez csak nagy szerencse, esetenként közelharc árán fértek hozzá, és a pihenőágyak felszabadulására is várniuk kellett. Pozitívum ugyanakkor a jó parkolási lehetőség, az animált programok megléte (aquafitnesz) és az, hogy a három fürdő közül összességében itt költötték a legkevesebbet. A fürdő meglehetősen kedvezőtlen megközelíthetősége, a környékbeli programkínálat szűkössége és az „odafigyelés hiánya” miatt azonban a visszatérési hajlandóság ennél a létesítménynél a legalacsonyabb. A vendégelégedettség javítása érdekében fejlesztendő: személyzet hozzáállása; fürdőhely kitáblázottsága a bevezető útvonalakon; készpénzkímélő beléptető rendszer; több öltözőfülke és kabinos rendszer; nagyobb tisztaság; hangulatosabb belső kialakítások; magasabb víz- és levegőhőmérséklet; több pihenőágy; bejelentkezési lehetőség a kezelésre a belépés után is; színvonalasabb vendéglátó kínálat (egészséges, diétás elemekkel); összességében barátságosabb, vendégközpontúbb szolgáltatás.
Azt várhatnánk, hogy hazánk kiemelt egészségturisztikai központja, a hajdúszoboszlói Hungarospa Gyógyfürdő (kizárólag a termálfürdőegységet értékelve) maximális vendégközpontúsággal és a közelmúltban megvalósított – igaz, nem a termálfürdőt érintő – megaberuházásokhoz illeszkedő színvonallal kimagasló teljesítményt produkál a gyógyvendégek vonatkozásában is. Ennek ellenére az első benyomások – így a fürdő kitáblázottsága, a parkolási lehetőség, az épületkomplexum megjelenése – nem voltak a legkedvezőbbek, a fogadószemélyzet hozzáállása is elmaradt az ideálistól.
A 2100 forintos belépődíj és szaunaár mégis összhangban állt a létesítmény mára már megkopott varázsával, ezért az árért valóban a hagyományos fürdőszolgáltatásokat (gyógyvizes ülőmedencék, OEP-es kezelések) kaphatjuk, a mai „trendi” programelemek, például animált foglalkozások nélkül. A modernizálás a medencetérben is indokolt lenne, hiszen mind a hangulata, mind pedig a medencék élményjellege (élményelemek száma, hozzáférési lehetőség) kívánnivalót hagyott maga után. Ami viszont a mozgásszervi megbetegedésekben szenvedőkre fókuszáló létesítmény esetében kifejezetten problémás, az a medencék közötti vizes járófelületek csúszóssága, amely nem adta meg próbavásárlóinknak az elvárt biztonságérzetet. A kezeléskínálattal, a kiválasztott masszázzsal és a kezelőszemélyzet szakszerűségével, kedvességével viszont elégedettek voltak vendégeink, igaz, itt is elmaradt a probléma kezelésére vonatkozó további tanácsadás. A termálfürdőbe látogatók legyenek mindig nagyon előrelátóak, hiszen a kezelésekre bejelentkezésre csak a pénztárnál van lehetőség. A fürdőkre általánosan jellemző, akut problémát jelentő vendéglátó kínálat itt is meglehetősen szegényes volt, diétás választék nélkül. A medencetérben a pihenőhelyek szűkössége ellenére a fürdő jellegében, hangulatában, kezeléseivel hozta a gyógyfürdőktől elvárt pihentető miliőt, közepes színvonalon. A vendégelégedettség javítására fejlesztendő: fürdő kitáblázottsága; kedvezőbb parkolási lehetőségek; készpénzkímélő beléptető rendszer; külső medencék magasabb vízhőmérséklete; ódon hangulat modernizálása, barátságosabbá tétele; csúszásmentesítés (!); több élményelem; több pihenőágy; bejelentkezési lehetőség a kezelésekre a belépés után is; színvonalasabb vendéglátó-kínálat (egészséges, diétás elemekkel); ingyenes száraz, illetve vizes programelemek, animált programok.
Ha rosszmájúak lennénk, azt mondhatnánk, hogy persze, persze, az osztrák küldőpiac közelsége meglátszik a Hévízi Tófürdő szolgáltatáskörének színvonalán. Igaz, ami igaz, a három vizsgált fürdő közül e létesítmény nyújtotta a legmagasabb minőséget – a legmagasabb áron. Így bár próbavásárlóink kifejezetten elégedettek voltak a fürdő szolgáltatásaival (és a leghosszabb időt is itt töltötték el), egy hosszabb nyaralást már nem biztos, hogy megengedhetnének maguknak a településen. „Bizonyítékként” miszerint a bevezetőben tett megállapításunkra, hogy az ördög a részletekben rejlik, a Hévízi-tó nyilvánvalóan nincs felszerelve extra élményelemekkel, az élmény mégis biztosított volt: ehhez nagyban hozzájárult a személyzet kedvessége és segítőkészsége, a maximális tisztaság, az ingyenesen igénybe vehető gerinctorna, a nyugodt és letisztult környezet, a vízfelületek és a pihenőterek optimális aránya, a kényelmet szolgáló rendszerek megléte (pl. órás beléptető rendszer, bejelentkezési lehetőség a kezelésekre a belépést követően is). Sőt, a vendéglátó-kínálatban néhány egészséges, diétás elem is megjelent. Így összességében az utazás előtti nagy várakozásnak megfelelt a létesítmény, pihentető miliő és vendégbarát hangulat fogadta vendégeinket, az aktívabb középkorú korosztály számára ideális mértékben vegyítve a pihenést a mozgással. A vendégelégedettség javítására fejlesztendő: kedvezőbb parkolási lehetőség; belső medencetér jobb megvilágítása (biztonságérzet érdekében); némileg több pihenőágy; kedvezményesebb árak; változatosabb vendéglátókínálat; vízben ülő pihenési lehetőség.
Összességében megállapíthatjuk, hogy ma már egy gyógyfürdőben nem elegendő csupán a gyógyvíz és a gyógykezelés ahhoz, hogy valóban a gyógyulást, a rekreációt, ezzel együtt az élményszerzést szolgálja. A belső terek kialakításának, a vendégkör számára vonzó, barátságos és hangulatos miliőnek, a pihenési lehetőségeknek és a kiegészítő szolgáltatásoknak is mind ebbe az irányba kell mutatniuk. Szakmai berkekben sokszor hangoztatott alapelv a „komplexitás”, tesztünk eredménye alapján a gyógyfürdők mégsem fordítanak kellő figyelmet olyan – az összesített élmény kialakulásában egyáltalán nem részlet – kérdésekre, mint például a vendéglátó-kínálatban megjelenő diétás, egészséges ételválaszték, az ingyenes vizes és száraz animációs programok vagy éppen a csendes pihenőhelyek rendelkezésre állása, a személyzet kedvessége, segítőkészsége és a kezelésekhez kapcsolódó (például életmód) tanácsadás, az alapigényként megjelenő tisztaság maximális biztosítása. Természetesen az igények eltérőek, ugyanakkor házaspárunk értékelése alapján a középkorú (még aktív) korosztálynak a Hévízi Tófürdő meglátogatása javasolt a három meglátogatott fürdő közül – nem túl vékony pénztárca esetén.
Összesített értékelés | Hajdúszoboszló | Bükfürdő | Hévíz |
Eltöltött idő | 3 óra | 3 óra | 5 óra |
Látogatás előtti várakozás | |||
Parkolási lehetőségek | |||
Árak | |||
Személyzet kedvessége, hozzáállása | |||
Öltözők, tisztaság, higiénia | |||
Hangulat, belső terek megjelenése, miliője | |||
Levegő- és vízhőmérséklet | |||
Biztonság | |||
Elégedettség az igénybe vett kezeléssel | |||
Medenceprogram | |||
Egyéb időtöltési lehetőségek, programok (vizes, száraz) | |||
Étkezési lehetőség, kínálat | |||
Pihenőterek | |||
Mennyire eredményez a tartózkodás gyógyulást, rekreációt? | |||
Összesített helyezés az élmény alapján (visszatérési hajlandósággal) | 2 |
3 |
1
|
Ajánlás
|
Hagyományos, kissé megkopott gyógyfürdő –idősebbek számára | Modern termálfürdő – különleges igények nélkül érkezőknek | Pihenés & mozgás (aktív) középkorúaknak |