Elzász a legkisebb tartomány Franciaországban. 1871 óta négyszer cserélt gazdát, 2000 éves történelme rengeteg emléket hagyott ránk, a tartományban 250 múzeum található. Nemcsak a páratlan szépségű középkori várak és várfalak, a román és gótikus stílusú templomok, az eklektikus kereskedelmi és lakóépületek, hanem gasztronómiája és borai is vonzzák a látogatókat. Elzász a német és a francia kultúra és életvitel legjavát tartotta meg és ötvözte.
A régi-új Strasbourg
Strasbourg, az „utak városa” a Vogézek és a Jura közötti átjáró keleti kapujában, a Rajna bal partján fekszik. A félmilliós városban 50 ezer egyetemista tanul, a nap 24 órájában zajlik az élet. A modern Strasbourgot az európai intézmények épületei képviselik. Az Európa Parlament belseje harmonikus és szemet gyönyörködtető, itt minden építészeti megoldás mögött átgondoltság és filozófia rejlik. A fa merész használata az üveg ellenpólusaként telitalálat. Beülünk a képviselők székébe, és elképzeljük, ahogy ergonómusok hada segédkezett a minél optimálisabb dizájn kialakításában. Este sétahajóval térünk vissza a történelmi városmagba. Utunk során pompásabbnál pompásabb homlokzatok között, hidak alatt suhanunk vissza a XVI. századba. Az időutazás záróakkordja az impozáns fény- és hangjáték. A történelmi belváros méltán a világörökség része, amelyet gyalogosan bejárni a legcélszerűbb:. irány a Petite France. A kies negyed optimális kiindulópont, de sétánkat bárhonnan is kezdjük, az ég felé magasodó, a város jelképének számító katedrális jó iránytűnek bizonyul. Mindenfelé makulátlan külsejű, több száz éves épületeket és lakóházakat láthatunk.
Fehérborok, történelmi városok
A 170 km hosszú borút Marlenheim és Thann között középkori falvak és szőlőültetvények között kanyarog, és mintegy 400 virágzó családi borgazdaság otthona. Az évi száz fesztivál a garancia, hogy az év bármelyik szakában vet arra utunk, biztosan valamilyen ceremóniába botlunk. A borút 26 gyalogos sétája lehetőséget nyújt az elzászi szőlő- és borkultúra tanulmányozására. Franciaországban egyedül itt nevezik el a borokat a szőlőfajták után, így itt sylvaner, pinot blanc, pinot noir, riesling, muscat, pinot gris és gewurtztraminer készül. Obernai városka a Szent Odile-hegy lábánál a borút északi végének első, kihagyhatatlan állomása. Sokak szerint Elzász egyik legszebb és középkori épületekben leggazdagabb városa. A virágba borult, favázas épületek között tett sétánk során mintha középkori építészeti könyv lapjai elevenednének meg előttünk.
Königsburg az elzászi körút kötelező állomása, nem kis részben a hegytetőn álló várból elénk táruló panorámának köszönhetően. Látható innen tiszta időben az Alpok vonulata is. A XII. században épült várat a német II. Vilmos császár állította helyre. Neki köszönhető, hogy a látogatók autentikus képet kaphatnak a középkori várbeli életről. Szerdánként és szombatonként megrendezik a „Bírák és Elítéltek” című zenés színházi előadást, amelybe a nézőket is aktívan bevonják. Csoportok számára középkori lakoma is rendelhető. A hely akadálymentesített, de a látáskárosultak és az értelmi fogyatékosok számára is biztosított a vár felfedezésének élménye. Colmar, a „legelzászibb város” Strasbourg és Basel között található, és a XVI. században élte fénykorát. Óvárosa Strasbourgéhoz hasonlóan szintén világörökség. A történelmi utcákon órákat bolyonghatunk a kávézók, üzletek és színes házak festői cégérei között.
TGV – a fapadosok versenytársa
Tíz új desztináció, köztük Frankfurt, München és Zürich bekapcsolása, 320 km/órás sebesség és 37 millió potenciális utas. Ha idevesszük a pályaudvarok központi elhelyezkedését és a kényelmet, a francia szuperexpresszvonat, a TGV már a fapadosok igazi versenytársa. A június 10-jétől üzemelő új vonalaknak köszönhetően a Párizs és Strasbourg közti távolság 2 óra 20 percre rövidül, a vonalak korszerűsítése után a Párizs–London út csupán 2 óra 15 perc lesz. Párizs–Amszterdam viszonylatban ugyanez 3 óra 15 perc. A vonaton játéksarok várja a kicsiket, és kerékpárt is lehet szállítani. Decembertől a TGV keleti végállomása Münchenben lesz, a vonat Párizsból 6 óra 15 perc alatt ér a bajor fővárosba. A tervek szerint 2015-ben már mi is TGV-n suhanunk Budapesttől Párizsig.