Emelkedő pályára kerültek az utazási irodák

Az utazásszervezést, -közvetítést, valamint az egyéb foglalást főtevékenységként megjelölő cégek teljesítményét, stabilitását, fizetési magatartását vizsgálta friss elemzésében a Bisnode üzleti információs szolgáltató. A felmérés szerint a válságban jelentős piacot vesztő turisztikai szektor az elmúlt években magára talált, egyre több cég jelenik meg az utaztatási piacon, a vállalkozások az elmúlt években összesítve egyre nagyobb nyereséget könyvelhettek el, az ágazat bedőlési mutatója pedig jobb, mint az átlag.

Kezd magához térni a magyar turisztikai szektor. A hivatalos KSH-statisztikák szerint tavaly már inflációt meghaladó forgalombővülést könyvelhettek el a magyarországi szálláshelyek, az idei év első három hónapjában pedig rendre emelkedett a nyári főszezonra készülő szállásadók bevétele.

Szintén készülnek a szezonra a szálláshelyeket kiszolgáló utazásközvetítő cégek, amelyeknek az elmúlt években elért teljesítményéről készített összegzést a Bisnode üzleti információs szolgáltató. Az elemzés összhangban van a hivatalos statisztikákkal, amelyek szerint a válság miatt 2009-ben éves összevetésben jelentősen szűkülő, majd 2010-ben stagnáló bevételt elérő szállásadók piaca felélénkült. 

Több cég, egyre nagyobb forgalommal

A Bisnode az utazásszervezést, -közvetítést, valamint az egyéb foglalást főtevékenységként megjelölő cégek teljesítményét, stabilitásukat, fizetési magatartásukat vizsgálta friss elemzésében, amelyből kiderül, hogy 2007 és 2011 között egyre több cég próbált meg érvényesülni az utaztatói piacon, számuk 40 százalékkal közel kétezerre* nőtt. (*A kutatás a cégjegyzékben a vonatkozó teáor számokkal rendelkező cégeket vette számításba, az MKEH nyilvántartást nem figyelte - a szerk.) A szóbanforgó időszakban a kérdéses cégek 73-80 százaléka számolt be teljesítményéről, így az elemzés megfelelő képet ad az érintett cégek – utazási irodák –szerepléséről.



Az adataikat bemutató cégek összesített árbevétele 2007-ben még alig több mint 110 milliárd forintot tett ki, a következő években folyamatosan emelkedett, 2011-ben pedig már meghaladta a 230 milliárdot. Az egy cégre jutó átlagos árbevétel a 2007-ben elért 105 millió forintról 161 millió forintra emelkedett 2011-ben, ez pedig látványos fejlődésnek mondható.

Kedvező kép rajzolódik ki az összesített nyereségadatok vizsgálatából is, az elemzésben szereplő társaságok a 2007 és 2011 közötti időszakban egyetlen évben, 2009-ben voltak veszteségesek, a többiben nyereséget értek el. A konkrét adatok alapján az összesített bruttó eredmény 2007-ben még 1,9 milliárd forintra rúgott, tavalyelőtt már 3,4 milliárd forintot tett ki, vagyis 80 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan az egy cégre vetített átlagos adózás előtti eredmény valamivel szerényebb mértékben 30 százalékkal – 2,34 millió forintra - emelkedett, a mérsékeltebb ütemű növekedés azonban természetes, mivel a piacra újonnan belépő cégek miatt több társaság osztozott az összesített nyereségen.

Kedvező bedőlési arány

A vizsgált cégek közül a tíz legnagyobb a piac harmadát, negyedét uralja. A tavalyelőtti adatokat nézve a top tízben szereplő cégek összesített árbevétele 33 százalékát adta a teljes bevételnek, ugyanakkor a bruttó eredmény esetében az összesített nyereség negyede folyt be hozzájuk. A tízes listára felkerülő utazási irodák közül mindössze egy volt veszteséges 2011-ben.

Egy-egy utazási iroda csődje mindig nagy port kavar, mivel több esetben a turisták hazaszállítására nem mindig maradt pénze az adott cégnek. Ezért talán meglepő, hogy az utazásszervezők csőd- és felszámolási eljárások hányadosából számolt bedőlési mutatója elmarad az magyarországi átlagtól, ami nagyjából 4% körüli. A bedőlt cégek aránya 2009-ben mért 2,1 százalékról 2011-re 3,2 százalékra emelkedett. Fontos megjegyezni, hogy a csődöknél a Bisnode nem a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal nyilvántartását, hanem cégbírósági adatokat vett alapul, tehát azt, ha a turizmusban tevékenykedő vállalkozás ellen felszámolás vagy csődeljárás indult. A Bisnode elemzése megjegyzi, hogy a bedőléseket előre lehet jelezni, ha az adott cég tájékozódik a partnerek pénzügyi helyzetéről, fizetési magatartásáról, ezzel pedig kiküszöbölhető egy esetleges bedőlés után a kintlévőségek behajtását célzó sokszor igen problémás folyamat.

A Bisnode csoport csak a rendelkezésére álló adatok alapján állította össze kimutatását, és hangsúlyozottan csak azoknál a vállalatoknál, amelyek főtevékenységként az utazásszervezést, utazásközvetítést, egyéb foglalást (fő teáor: 7911., 7912., 7990.) tüntették fel beszámolóikban.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.