Kezd magához térni a magyar turisztikai szektor. A hivatalos KSH-statisztikák szerint tavaly már inflációt meghaladó forgalombővülést könyvelhettek el a magyarországi szálláshelyek, az idei év első három hónapjában pedig rendre emelkedett a nyári főszezonra készülő szállásadók bevétele.
Szintén készülnek a szezonra a szálláshelyeket kiszolgáló utazásközvetítő cégek, amelyeknek az elmúlt években elért teljesítményéről készített összegzést a Bisnode üzleti információs szolgáltató. Az elemzés összhangban van a hivatalos statisztikákkal, amelyek szerint a válság miatt 2009-ben éves összevetésben jelentősen szűkülő, majd 2010-ben stagnáló bevételt elérő szállásadók piaca felélénkült.
Több cég, egyre nagyobb forgalommal
A Bisnode az utazásszervezést, -közvetítést, valamint az egyéb foglalást főtevékenységként megjelölő cégek teljesítményét, stabilitásukat, fizetési magatartásukat vizsgálta friss elemzésében, amelyből kiderül, hogy 2007 és 2011 között egyre több cég próbált meg érvényesülni az utaztatói piacon, számuk 40 százalékkal közel kétezerre* nőtt. (*A kutatás a cégjegyzékben a vonatkozó teáor számokkal rendelkező cégeket vette számításba, az MKEH nyilvántartást nem figyelte - a szerk.) A szóbanforgó időszakban a kérdéses cégek 73-80 százaléka számolt be teljesítményéről, így az elemzés megfelelő képet ad az érintett cégek – utazási irodák –szerepléséről.
Az adataikat bemutató cégek összesített árbevétele 2007-ben még alig több mint 110 milliárd forintot tett ki, a következő években folyamatosan emelkedett, 2011-ben pedig már meghaladta a 230 milliárdot. Az egy cégre jutó átlagos árbevétel a 2007-ben elért 105 millió forintról 161 millió forintra emelkedett 2011-ben, ez pedig látványos fejlődésnek mondható.
Kedvező kép rajzolódik ki az összesített nyereségadatok vizsgálatából is, az elemzésben szereplő társaságok a 2007 és 2011 közötti időszakban egyetlen évben, 2009-ben voltak veszteségesek, a többiben nyereséget értek el. A konkrét adatok alapján az összesített bruttó eredmény 2007-ben még 1,9 milliárd forintra rúgott, tavalyelőtt már 3,4 milliárd forintot tett ki, vagyis 80 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan az egy cégre vetített átlagos adózás előtti eredmény valamivel szerényebb mértékben 30 százalékkal – 2,34 millió forintra - emelkedett, a mérsékeltebb ütemű növekedés azonban természetes, mivel a piacra újonnan belépő cégek miatt több társaság osztozott az összesített nyereségen.
Kedvező bedőlési arány
A vizsgált cégek közül a tíz legnagyobb a piac harmadát, negyedét uralja. A tavalyelőtti adatokat nézve a top tízben szereplő cégek összesített árbevétele 33 százalékát adta a teljes bevételnek, ugyanakkor a bruttó eredmény esetében az összesített nyereség negyede folyt be hozzájuk. A tízes listára felkerülő utazási irodák közül mindössze egy volt veszteséges 2011-ben.
Egy-egy utazási iroda csődje mindig nagy port kavar, mivel több esetben a turisták hazaszállítására nem mindig maradt pénze az adott cégnek. Ezért talán meglepő, hogy az utazásszervezők csőd- és felszámolási eljárások hányadosából számolt bedőlési mutatója elmarad az magyarországi átlagtól, ami nagyjából 4% körüli. A bedőlt cégek aránya 2009-ben mért 2,1 százalékról 2011-re 3,2 százalékra emelkedett. Fontos megjegyezni, hogy a csődöknél a Bisnode nem a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal nyilvántartását, hanem cégbírósági adatokat vett alapul, tehát azt, ha a turizmusban tevékenykedő vállalkozás ellen felszámolás vagy csődeljárás indult. A Bisnode elemzése megjegyzi, hogy a bedőléseket előre lehet jelezni, ha az adott cég tájékozódik a partnerek pénzügyi helyzetéről, fizetési magatartásáról, ezzel pedig kiküszöbölhető egy esetleges bedőlés után a kintlévőségek behajtását célzó sokszor igen problémás folyamat.
A Bisnode csoport csak a rendelkezésére álló adatok alapján állította össze kimutatását, és hangsúlyozottan csak azoknál a vállalatoknál, amelyek főtevékenységként az utazásszervezést, utazásközvetítést, egyéb foglalást (fő teáor: 7911., 7912., 7990.) tüntették fel beszámolóikban.
Forrás: Turizmus Online