A Magyar Beutaztatók Szövetsége (Mabeusz) által kezdeményezett, a Magyar Turizmus Zrt. által felkarolt és megszervezett eseményen a hazai szervezett beutaztatás hetven százalékát bonyolító Mabeusz szinte összes tagja megjelent. Ezzel szemben a hatvan bejegyzett és harminc működő hazai TDM-szervezet közül csupán 12 hozta el kínálatát. Feltűnő volt a legnagyobb turistaforgalmat bonyolító TDM-ek többségének (Bük, Hajdúszoboszló, Hévíz) távolmaradása. Részt vettek az egyeztetésen az MT Zrt. regionális marketingigazgatóságai is. Nem jelent meg a találkozón Balogh Károly, a TDM-szövetség elnöke, a büki TDM vezetője sem, ő ugyanakkor ott volt a Mabeusztalálkozó előtt egy nappal megtartott MUISZ elnökségi ülésen. Ez a tény akár elgondolkodtató is lehetne, de a távolmaradás mögött – Balogh Károly elmondása szerint – nem állt semmilyen hátsó szándék. Azt mondta: az utolsó pillanatban szereztek tudomást a mabeuszos eseményről. Balogh Károly a MUISZ elnökségi ülésen – Víg Tamás TDM-koordinátor társaságában – egy korábbi meghívásnak tett eleget. Ugyanitt Balogh kijelentette: a TDM-szervezeteknek nem céljuk beutaztatói tevékenység folytatása. Cserébe a MUISZ biztatta tagjait, hogy csatlakozzanak és működjenek együtt a régiójukban működő TDM-szervezettel a terület turisztikai kínálatának minél hatékonyabb piaci megjelenítése érdekében. A szövetség elnöke lapunk kérdésére megerősítette: a TDM-szervezeteknek is rendkívül fontos a jó viszony a beutaztatókkal, állnak elébe a további szakmai találkozóknak, amelyeket harmadik fél nélkül is kitűnően megszerveznek. A Mabeusz még augusztus végén vázolta fel egy TDM-ekkel tető alá hozandó közös megbeszélés, esetleges workshop lehetőségét (lásd: Turizmus Online, augusztus 30.) Akkor Kanel Judit alelnök elmondta, szeretnék a TDM-szervezetekkel még jobban összehangolni külpiacokat megcélzó tevékenységüket.
A Mabeusz partnereket keres
A beutaztatói fórumon Kálmán István, a Liberty International ügyvezető igazgatója előadásában rámutatott a beutaztató irodák és a desztinációs menedzsmentek közös érdekére és egymásra utaltságára a magyarországi turisztikai kínálat külföldi piacra vitelében. Hangsúlyozta, hogy az internet és a fapados légitársaságok térnyerése megnehezíti az Európából jövő beutaztatást. Az értékesítési út megrövidült. Komplett csomagok helyett a fapados légitársaságok honlapján felkínált szállást, transzfert veszik igénybe a turisták. Az ország tényleges értékeiből keveset látnak, költésük minimális. Mindez a minőség, a bevétel rovására megy. A Mabeusz tagjai szívesen értékesítenének új, innovatív, a TDM-ek által inkubált turisztikai termékeket – hangsúlyozta.
Bevételek és költségek
Dr. Lőrincz Katalin, a Veszprémi Turisztikai Kft. vezetője kérdőíves felmérést készített a már működő TDM-ek körében. Nem mindenki küldött választ, de működési bevételeik alig fedezik a fenntartást. Uniós pályázati támogatás nélkül sokuknak meg kell küzdeniük majd a fennmaradásért, bár biztos lábon álló TDM-ek is léteznek. Hosszú távon az alapfeladatok ellátására sem látszik még forrás. A bevételszerző tevékenységre fókuszálva utazásszervezéssel is foglalkoznának némelyek, hiszen helyi beutaztató irodák már alig léteznek – foglalta össze az eredményeket Lőrincz Katalin.
Tisztázatlan viszonyok
Az előadásokat követően élénk vita alakult ki a résztvevők között, amelynek során az alábbi, tisztázásra váró kérdések merültek fel a beutaztató irodák részéről: ki irányítja a TDMeket? A Magyar Turizmus Zrt. jogi kapcsolatban nem áll a TDM-ekkel, viszont a Tourinformirodákkal igen. A TDM-pályázat nem írta elő kötelezően a Tourinform-irodák kooptálását a TDM-be, kvázi munkaszervezetként, de ez többnyire mégis megtörtént. Ezzel kialakult valamiféle kettős irányítási rendszer. Az MT Zrt. a TDM-szervezetek szakmai támogatója, és közvetítői tevékenységet folytat. A TDM-eknél sokszor kicsi a kapacitás valós helyi termék létrehozására és inkubálására. A helyi szállodák közvetítése nyilvánvalóan nem termék. Valódi termék, amely a szállodát, az éttermet, a kerékpárkölcsönzőt, a helyi népdalkört együtt kínálja, még kevés akad. Ha akad is, sokszor nem az utazási irodákat keresik meg vele, hanem a külföldi piacokat. A kompetenciák és a feladatok átmenetileg összegabalyodtak, nemcsak itt, hanem a TDM-szintek közötti feladatmegosztás értelmezésében is.
Zárszó
Rácsai Ágnes, a Mabeusz elnökének értékelése szerint a workshop pozitív visszhangot váltott ki a résztvevők körében. Az előadást követő kérdések feltevésében a megjelentek igen aktívnak bizonyultak. „A workshop keretein belül szemtől szembe ismertetni tudtuk, hogy milyen igényekhez keresünk új termékeket és szolgáltatókat. A jelen lévő TDM-ek képviselői felkészülten és rugalmasan reagáltak kérdéseinkre. Én személy szerint is örömmel hallottam a Velencei-tó körüli fejlesztésekről és a csoportoknak is alkalmas vízi és szárazföldi aktív turizmus lehetőségeiről. Ezek olyan új programlehetőségek, amelyeket MICE-vendégeink Budapestről rövid idő alatt és könnyen elérhetnek” – mondta Rácsai Ágnes.