Nem kevesebb, mint 6,4 millió liter sör, 3,8 százalékos értékesítés növekedés, 1700 közvetlen és 26300 közvetett munkahely, 61 milliárd forint befizezett adó. Ezek a Magyar Sörgyártók Szövetsége tavalyi évről szóló jelentésének legfontosabb számai.
A dokumentum megállapítása szerint tavaly összességében 3,8%-kal növekedett a magyar sörpiac és ezzel véget ért az elmúlt öt év folyamatos visszaesése. Az eredmények alapján úgy tűnik, hogy a sörgyártók sikeresen alkalmazkodtak a gazdasági válság következtében megváltozott piaci környezethez és az átalakuló hazai sörfogyasztási szokásokhoz. Ez utóbbira példa, hogy tavaly tovább csökkent a szuper prémium és prémium sörök részesedése, miközben a közép és alsó kategóriás sörökből több fogyott. Tavaly az értékesítés 98%-a saját termelésből származott, így a hazai sörfogyasztásban az import szerepe elhanyagolható volt.
A tájékoztatón Csikné dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke elmondta, hogy a most közzétett jelentés árnyalt képet fest a szegmensről. Kiderül, hogy elsősorban az alsó kategóriájú termékek értékesítése húzta a piacot, valamint az ízesített, alacsony alkoholtartalmú különlegességek fogyasztásának növekedése eredményezte az előrelépést. Ez utóbbit, mint innovációt a túlélés egyik zálogaként említette az elnök asszony.
A most megjelent éves jelentés kiemeli, hogy a söröket terhelő jövedéki adó novemberig nem növekedett, így a termékek árát emiatt nem kellett emelni. A jelentés szerint a pozitív eredmény okai közül ugyanígy meghatározó volt a sörfogyasztásnak kedvező időjárás is.
A Magyar Sörgyártók Szövetségének tagvállalatai tavaly összesen mintegy 61 milliárd forint adót fizettek be a magyar államnak. A teljes adóbefizetés 56%-át a jövedéki adó tette ki, emellett a sörgyárak többek között 19 milliárd forint ÁFÁ-t, 1,5 milliárd forint környezetvédelmi termékdíjat és 3,8 milliárd forint bérjellegű járulékot és adót juttattak a költségvetésbe.
„Az eredmények magukért beszélnek: a nehéz körülmények dacára végre sikerült megállítani a magyar sörpiac visszaesését. 2012-ben hasonlóan sikeres évet szeretnénk zárni, annak ellenére, hogy az iparág továbbra sincs könnyű helyzetben. Bízunk benne, hogy erős stratégiával és széles termékválasztékkal ez a célunk sikerülhet” – nyilatkozta Csikné dr. Kovács Klára, a 3 legnagyobb magyarországi sörgyárat (Borsodi Sörgyár Kft., Dreher Sörgyárak Zrt. és Heineken Hungária Zrt.) tömörítő Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke.