A gazdasági válság közvetlen hatásainak felmérésére a Bizottság megbízta a Gallup Intézetet idén februárban lebonyolítandó, telefonos lekérdezésen alapuló felmérés elkészítésére, amelyben a 27 tagállamban a 2009. évi utazási szándékok, kiadások, szokások, várható költési hajlandóság változására és a preferált desztináció típusokra kívánnak választ kapni – tájékoztatta a Napi Turizmust a Pap Zoltán, az Önkormányzati Minisztérium Turisztikai Főosztályának szakmai főtanácsadója.
A 27 000 véletlenszerűen kiválasztott 15 éven felüli uniós lakos telefonos megkérdezésével készült felmérés az első átfogó turisztikai felmérés, amelyet a Bizottság kezdeményezett. A felmérés eredménye szerint a megkérdezettek fele minden évben utazik legalább egyszer, a tagállamok többségében ez az arány még magasabb, megközelíti a kétharmadot. Verheugen bizottsági alelnök szerint a jelentés rámutat a turizmus fontosságára az európai gazdaságban.
A felmérés legfontosabb megállapításai a következők:
• A belföldi turizmus erősödése várható, az elmúlt évihez képest (43%) többen, a megkérdezettek 48%-a tervezi belföldön eltölteni szabadságát.
• A megkérdezettek 40 %-a tervez 2009-ben utazást, közülük mintegy 41%-uk megfelelő pénzügyi forrással rendelkezik ehhez, ugyanakkor 40 %-uknak prioritási sorrendet kell felállítaniuk költésükben.
• A megkérdezettek 10 %-a jelezte, hogy pénzügyi nehézségeik negatív hatással vannak nyaralási szándékukra. E tekintetben jelentős eltérés van a régi és újonnan csatlakozott tagállamok között, az új tagállamokban jóval alacsonyabb az utazási képesség.
• Továbbra is fennmarad a minőség iránti igény, a megkérdezettek 33%-a előnyben részesíti a magas minőséget és a jó érték ár/arányt és csak 16 % –uk részesíti előnyben az olcsóbb árat a minőséggel szemben.
• Az utazási hajlandóság továbbra is erős, a megkérdezetteknek csak 19 %-a jelezte biztosan, hogy 2009-ben nem tervez utazást, ez jóval alacsonyabb a 2008-ban mért értéknél (32 %).
• Az utazási döntések későbbre halasztódnak, a megkérdezettek 28 %-a nem döntött még utazása helyszínéről és időtartamáról.
• Az utazások egyéni megszervezése jelentősen növekszik, a megkérdezettek több, mint fele egyénileg utazik és információszerzésben az egyik leggyakrabban használt forrás az internet. A tagállamok döntő többségében elsődleges szerep jut a barátok ismerősök információjának, illetve az új tagállamokban a személyes tapasztalatnak.
• A megkérdezettek több, mint fele (54%) a hagyományos desztinációkat kedveli, de jelentős az új helyszíneket, kevésbé ismert desztinációkat keresők aránya is (28%).
• A legkedveltebb desztinációk az elmúlt évben is és várhatóan idén is Spanyolország, Olaszország, Franciaország és Görögország lesznek.
• Az utazási motivációt illetően a megkérdezettek harmada a helyi vonzerők miatt választ egy desztinációt, ezt követi a kulturális örökség (24%) iránti érdeklődés, valamint a helyi szórakozási lehetőségek (15%).
• Az időjárás szerepe szintén meghatározó, hiszen az európaiak fele július-augusztus folyamán megy szabadságra. Figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek 42 %-a elsődlegesen a téli utazását áldozná fel szükség esetén, és mintegy egynegyedük szabadságuk szezonon kívüli időszakra történő utazással csökkentené utazásra fordított kiadásait.
A felmérés részletes eredményei a Bizottság Turizmus Egységének honlapján a következő címen tekinthető meg: http://ec.europa.eu/enterprise/tourism/index_en.htm