A 2008-as gazdasági világválság a hazai turizmust jelentősen – bár a koronavírusnál sokkal kisebb mértékben – vetette vissza. A Nemzetgazdasági Minisztérium az ágazat támogatására átalakította a cafeteria-rendszert, s 2012-től a SZÉP kártya lett ennek a zászlóshajója - olvasható a közleményben, amelyet az MSZÉSZ eljuttatott lapunkhoz.
A juttatás célja, a vidéki, sok esetben családi tulajdonban lévő szálláshelyek forgalmának növelése mellett, hogy a magyar állampolgároknak jobb életminőséget biztosítson, hozzájáruljon az egészségmegőrzéshez, rekreációhoz.
A cafeteria-rendszer ezen elemének a kiskereskedelemben való használata hátráltathatja a koronavírus miatt két évig padlón lévő hazai turizmus talpraállását.
Sajnos a tavalyitól és a 2019. évitől is elmaradhat még idén a vendégéjszakák száma, s emellett az infláció mértéke, az emelkedő alapanyag-, és bérköltségek és leginkább a három-négyszeres energiaárak is késleltethetik a válságból való kilábalást. Ezzel részletesen a Turizmus Online hasábjain ITT foglalkoztunk.
A közlemény arra is felhívja a figyelmet, hogy a nyári hónapokban – amikor a vidéki szállodák az egész éves forgalmuk legalább 50%-át könyvelik el –, a belföldi szállásdíjbevétel több mint 30%-át biztosítja a SZÉP-kártya forgalom, melynek jelentős csökkenése negatívan érintené a hazai kkv-k gazdálkodását.
A SZÉP kártya további kiskereskedelmi felhasználása a vidéki, sok esetben családi tulajdonban lévő turisztikai vállalkozások megélhetését sodorhatja veszélybe. Erről a Turizmus Online hasábjain ITT írtunk.
Az MSZÉSZ a szakma nevében kéri, hogy 2022. július 1-től kizárólag az eredeti célok szerint legyen lehetőség a SZÉP kártya felhasználására.