Félidőnél tart a nyári főszezoni ellenőrzés

Az idegenforgalmi főszezon ellenőrzési időszakának első felében — 2011. június 20. – július 22. között — 868 vendéglátó egységet, illetve 49 személyszállító taxi-vállalkozást ellenőriztek országszerte, tájékoztatta a TurizmusOnline-t a fogyasztóvédelmi hatóság.

Az ellenőrzések során a felügyelőségek összesen 882 próbavásárlást folytattak le, melynek 11%-ában tártak fel valamilyen szabálytalanságot, leginkább azt, hogy hiányosan mérték ki az italok mennyiségét, megkárosítva ezzel a fogyasztót. A vizsgálat során 60 esetben ellenőrizték a fiatalkorúak kiszolgálási tilalmát, amely ellenőrzések 30%-ában valósult meg jogsértés (11 esetben alkohollal, 5 esetben cigarettával és 2 esetben alkohol-, és dohányáruval is kiszolgálták a fiatalkorút). Előfordult olyan eset is, amikor a sört kérdezés nélkül kiszolgáló alkalmazott a dohányterméket már nem adta át a fiatalkorúnak, hivatkozva az életkori tilalomra.

Hiányosságok a vásárlók tájékoztatásában

A főszezoni ellenőrzések célja, hogy biztosítsa a különböző idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályi előírások megtartását, ezzel elősegítve a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét és a megfelelő tájékoztatáshoz való jogának érvényesülését.

Az idegenforgalmi témavizsgálat keretében a hatóság elsősorban a sok vendéget vonzó vízparti nyaralóhelyek, strandok, wellness és gyógyturisztikai helyek, illetve különféle fesztiválok, rendezvények, városközpontok vendéglátó-ipari egységeinek ellenőrzésére koncentrál, emellett sor kerül a személytaxi-szolgáltatás, a fiatalkorúak dohány-, illetve alkoholtermékekkel történő kiszolgálásának, illetve előbbi termékeket népszerűsítő gazdasági reklámok ellenőrzésére is.

A vendéglátóhelyek ellenőrzési kifogásolásai között jellemzően a vásárlók tájékoztatása körében találták a legtöbb hiányosságot:

 - szabálytalan ártájékoztatás,

- a kitelepült kereskedők adataikat nem írták ki,

- nem rendelkeztek hiteles mérleggel

- a felszolgálóval működő egységekben a külső ártájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírások nem teljesültek

11 alkalommal bírságoltak

 A témavizsgálat keretében — a korábbi évekhez hasonlóan — sor került a 18. életévüket be nem töltött személyek alkohol-, illetve dohánytermékkel történő kiszolgálásának ellenőrzésére, melyet 16-18 év közötti fiatalkorúak bevonásával végeztek a felügyelőségek. A vizsgálat során 60 esetben ellenőrizték a fiatalkorúak kiszolgálási tilalmát, amely ellenőrzések 30%-ában valósult meg jogsértés (11 esetben alkohollal, 5 esetben cigarettával és 2 esetben alkohol-, és dohányáruval is kiszolgálták a fiatalkorút). Előfordult olyan eset is, amikor a sört kérdezés nélkül kiszolgáló alkalmazott a dohányterméket már nem adta át a fiatalkorúnak, hivatkozva az életkori tilalomra.

Az ellenőrzések során a felügyelőségek összesen 882 próbavásárlást folytattak le. A próbavásárlások több mint felében a térfogatra értékesített termékek visszamérése került sor. Ezen esetek 11%-ában tártak fel valamilyen szabálytalanságot, leginkább azt, hogy hiányosan mérték ki az italok mennyiségét, megkárosítva ezzel a fogyasztót. A további kifogásolások esetei: a hiteles mércék hiánya, többletszámolás, hiányzó egységár/eladási ár, nem volt megfelelő tájékoztatás a nyitvatartási időről, a vásárlók könyvét nem tartották könnyen hozzáférhető helyen, illetve hiányzott a dohányzásra kijelölt hely jelzése.

A dohány- és alkoholtermékek vendéglátó-ipari egységekben kihelyezett reklámjainak vizsgálatát az első hónap alatt 104 alkalommal vizsgálták, 1 esetben került sor kifogásolásra.

A személytaxik ellenőrzése során 49 ellenőrzésből 9 végződött kifogásolással. Hiányosságként a következők fordultak elő: nem egyeztek meg egymással a kihelyezett díjtáblázatok, nem teljesítették a nyugtaadási kötelezettséget, az ártájékoztatás betűnagysága nem volt megfelelő, illetve csak egy helyen volt kihelyezve ártábla a kötelező kettő helyett.

A vendéglátóhelyek kifogásolási aránya összességében 35%, míg a taxiké 18%-os volt.

A vendéglátó egységek terhére összesen 219 kötelezésről szóló határozat született, s 11 esetben a kötelezés mellett fogyasztóvédelmi bírság került kiszabásra. Szabálysértési jogkörben a felügyelőségek 32 figyelmeztetést és 4 pénzbírságot tartalmazó határozatot adtak ki. A taxiellenőrzések során 7 esetben került sor kötelezést tartalmazó határozat kiadására, szabálysértési eljárás során pedig 2 figyelmeztetést adtak ki a felügyelőségek.

A nyári főszezonhoz kapcsolódó fogyasztóvédelmi ellenőrzések augusztus végéig folytatódnak.

Forma 1, Sziget - a helyzet javult

Jelentősen javult a helyzet a hatóság által ellenőrzött nagy rendezvényeken is. A Forma 1 Magyar Nagydíj idején a Pest Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége által a vendéglátó egységeknél elvégzett vizsgálatok eredményeképpen a hatóság megállapította, hogy az ellenőrzött 47 kitelepülésből 7 esetében került valamilyen jogsértés megállapításra, ami 15 %-os kifogásolási arányt jelent. Mindehhez képest a 47 próbavásárlásból mindössze 1 esetben történt jogsértés, itt a próbavásárolt termék eladási árának feltüntetése hiányzott. A felügyelők vásárlói megkárosítással egyáltalán nem találkoztak.

A Sziget Fesztiválon a tapasztalatok még kedvezőbbek voltak: a Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége összesen 173 egységet ellenőrzött, ebből kifogás alá 17 kitelepülés esett, így a kifogásolási arány mindössze 9.8 %-os volt. Tovább javítja az összképet, hogy a kifogásolt egységek közül 14 vállalkozás a fesztivál időtartama alatt a hatóság felhívására a hiányosságokat pótolták. Mindössze két esetben indult szabálysértési eljárás, mert a tömegre értékesített termékek eladásakor, a csomagolóanyag súlyát nem tárázták ki, azt a termék súlyába belemérték, illetve kettős árfeltüntetést alkalmaztak és a fizetés során a magasabb árat érvényesítették. A többletszámolás összege ezekben az esetekben 570.- Ft volt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.