Ferihegyen megbukott a „három M” stratégiája

A LESZ és az RDSZSZ által ma reggel indított munkabeszüntetésnek rá kellene ébresztenie a Budapest Airport (BA) Zrt-t, hogy a hónapokon át követett „három M” – megfélemlítés, mellébeszélés, megalázás – stratégiája vezetett a jelenlegi helyzethez. A cég legutóbbi vagdalkozásainak fényében azonban ez a felismerés még várat magára - így kezdődik a két szakszervezet közleménye. Van folytatása is.

Pattanásig feszült a helyzet: listát készítenek a sztrájkolókról

A ma reggel hat órától meghirdetett munkabeszüntetés fegyelmezetten elkezdődött. A szakszervezetek által képviselt dolgozók a terveknek megfelelően nem vették fel a munkát. A helyzet ugyanakkor pattanásig feszült Ferihegyen. A BA vezetőségének tagjai – korábban sosem tapasztalt módon – felkeresték a dolgozókat munkahelyeiken. Azonban most sem a megértés és a párbeszéd szándékával érkeztek: magukból kikelve üvöltöznek, és a sztrájkoló dolgozók neveit írják fel papírcetlikre. Úgy tűnik, még mindig nem értették meg, hogy az állandó létbizonytalanság, a dolgozók folyamatos megfélemlítése és megalázása vezetett a sztrájkhoz, így ezek nem szolgálhatják annak megoldását sem. Tárgyalás helyett ultimátumot kaptak a szakszervezetek.

A BA Zrt. vezérigazgatója a hivatalos út helyett (tárgyalás a kollektív szerződésről) ultimátumok elé állítja a munkavállalókat: példátlan módon kijelentette, hogy ha december 10-én 11 óráig nem függesztik fel a sztrájkot, nem tárgyal. Nincs leépítési terv, nincs kollektív szerződés – csak túlmunka és bizonytalanság Szintén aggasztó, hogy a menedzsment agresszív, csúsztatásokban és konkrét ténybeli „tévedésekben” bővelkedő nyilatkozataival csak nehezíti a megegyezést.

Nem lehet ötszáz embert folyamatos rettegésben tartani. Nem lehet tagadással meg nem történtté tenni, hogy a „lopakodó leépítésekkel”, százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit. Nem lehet huzamosabb ideig elvárni, hogy a túlmunkára és a munkaidő-rendelkezésre vonatkozó rendelkezések megsértésével, a biztonságot veszélyeztetve, és a munkavállalók magánéletét is tervezhetetlenné téve kelljen pótolni a hiányzó munkaerőt. Nem lehet bizalmat kérni a dolgozóktól, ha tíz-húszéves munkaviszony után postai úton mondanak fel munkavállalóknak, azonnali hatállyal kitiltva őket a reptér teljes területéről. Nem lehet következmények nélkül a reménykeltő egyeztetések közepén, egyoldalúan felmondani a kollektív szerződést. Nem vehetőek komolyan a cég egyeztetési szándékai, ha a sztrájktárgyalásokon olyan személyek képviselik, akik bevallottan nincsenek felhatalmazva bármiféle megállapodás megkötésére. Nem keresi a párbeszédet az a cég, amelyik szakszervezeti képviselőket üldöz el a repülőtérről, megrendezett fegyelmi tárgyalásokkal. Nem vehető komolyan, ha egy egyoldalas dokumentumra, az „Útitervre” hivatkoznak, amikor a szakszervezetek a vállalat dolgozókat érintő terveiről érdeklődnek.

A szakszervezetek továbbra is a megegyezést keresik

A LESZ és az RDSZSZ az elmúlt hónapok során is a megegyezést kereste, mert tisztában vannak vele, hogy a stabil, kiszámítható viszonyok szolgálják hosszú távon a menedzsment és a dolgozók érdekét is. A sztrájkot a végső elkeseredés szülte, a német menedzsment ugyanis az Európai Unióban elfogadhatatlan módon sérti meg naponta a munkajogi normákat, zaklatja és rettegésben tartja dolgozóit. A két szakszervezet továbbra is egyeztetni szeretne, azonban ehhez legelőször is őszinte, kompetens tárgyalópartnerre volna szükség, amelyik nem sértegetni, hanem megérteni próbálja a dolgozókat. Arra kérik a cég vezetését, vizsgálja felül a „három M” stratégiáját, és a józan ész parancsát követve, tekintse valódi partnernek a munkavállalókat, akiken végső soron Ferihegy sikere múlik.

A LESZ 2008 őszén, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása. Honlap: lesz.try.hu

Az RDSZSZ több mint tíz éve alakult. A Budapest Airport Zrt minden területéről tömörít tagokat. A BA Zrt-n kívül három további vállalatnál rendelkezik tagokkal, összességében több mint 600 főt számlál.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.