Globális bizakodás

Kedvezően alakul az idei első fél év a világturizmusban, derül ki a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) által kiadott legfrissebb World Tourism Barometer jelentésből.

Az előzetes adatok szerint a nemzetközi turistaérkezések száma világszinten 4,6%-kal (22 millióval) nőtt 2014 első felében az előző év azonos időszakához képest. Amerikában 6,2%-os, Ázsiában 5,4%-os, Európában 4,8%-os, Afrikában 3,3%-os növekedést mértek. Magyarország ebben az időszakban 7,6%-os növekedést könyvelhetett el a nemzetközi turistaérkezések számában. A Közel-Kelet volt az egyetlen régió, ahol csökkenést (–4,4%) regisztráltak. A kedvező európai mutató a javuló fogyasztói bizalmat és a hagyományos európai küldőpiacok megerősödését tükrözi.

„Ezek az adatok a turizmus által az elmúlt években elért pozitív eredmények konszolidálását mutatják, ami világszerte fejlődést és gazdasági lehetőségeket biztosít” – hangsúlyozta Taleb Rifai, a Turisztikai Világszervezet főtitkára.

Néhány kivételtől eltekintve a nemzetközi turizmusból származó bevételek is növekedtek az év első részében. 114-ből 91 ország számolt be növekedésről, ezek mintegy harmadában két számjegyű volt a növekedés. A 2014-es futball-világbajnokság házigazdája, Brazília a nemzetközi turistaérkezésekből származó bevételek 10,3%-os növekedését regisztrálta az első hét hónapban, júniusban és júliusban pedig 60%-os növekedésről számolt be.

A TURISZTIKAI KIADÁSOK IS SOK HELYEN BŐVÜLTEK

A turisztikai kiadásokat illetően a Turisztikai Világszervezet kiemeli Indiát (+30,9%) és Kínát (+16,4%), ahol igen jelentős növekedés volt megfigyelhető 2014 első fél évében az előző év azonos időszakához viszonyítva. A fejlett országok közül két számjegyű növekedés jellemezte Norvégiát (+22,3%), Csehországot (+16,2%), Svédországot (+11,5%), Tajvant (+10,8%) és a Koreai Köztársaságot (+10,2%). Ezek mellett számottevő bővülést mértek Spanyolországban (+8,1%), Olaszországban (+7,8%), Ausztráliában (+7,2%), Hollandiában (+6,9%), Portugáliában (+5,9%) és az Egyesült Államokban (+5,4%) is.

Hazánk legnagyobb küldőpiaca, Németország esetében a turisztikai költés némiképp elmaradt az előző év azonos időszakától (–0,4%), az Egyesült Királyság esetében pedig számottevő, 5,6%-os a csökkenés. Ezzel szemben az osztrákok turisztikai költése 4,5%-kal, az oroszoké 4,3%-kal nőtt 2014. január–június között 2013 első fél évéhez képest az előzetes adatok szerint.

A SZÁLLODAIPAR MUTATÓI JELLEMZŐEN POZITÍVAN ALAKULTAK

Az STR Global adatai szerint a szállodák foglaltsága valamennyi régióban és a legtöbb alrégióban nőtt, különösen az amerikai és az európai kontinensen. A napi átlagár (ADR) és a Revpar Ázsia és a csendes-óceáni térség kivételével a világ minden régiójában szintén emelkedett. Az árakat és a bevételeket tekintve is Amerika könyvelhette el a legnagyobb növekedést.

A NEMZETKÖZI KONFERENCIÁK PIACA STABILAN NŐ

A Nemzetközi Konferenciaszervezők Szövetsége (ICCA) nemrégiben megjelent statisztikai beszámolója szerint 2013-ban összesen 11 685 nemzetközi konferencia került megrendezésre, 529-cel több, mint 2012-ben. A legtöbb ülést Európában szervezték, így a kontinens részesedése az összes nemzetközi konferenciából 54%-ot tett ki 2013- ban. Az országok közötti rangsort tekintve alig történt változás, ugyanaz a tíz ország áll az élen, mint 2012-ben. Ezzel ellentétben a városok rangsora jelentős változásokat mutatott 2013-ban: Párizs került az élre 204 konferenciával, amelyet Madrid (186) és Bécs (182) követett. Másik fontos versenytársunk, Prága a 11. a listán 121 nemzetközi gyűléssel, miközben Budapest a 17. pozíciót foglalja el 106 nemzetközi konferenciával.

A 2013-ban megrendezett nemzetközi konferenciákon összesen 4,6 millióan vettek részt, a konferenciák többsége 250 fősnél kisebb rendezvény volt. Továbbra is szeptember volt a szervezők által legkedveltebb hónap, egy konferencia átlagosan 3,7 napig tartott. A legtöbb konferenciát orvostudományi, (növekvő arányban) technológiai és természettudományi témában tartották. Ami a helyszínt illeti, a szállodák voltak a legkedveltebbek (43%-os részesedés), de az egyetemek (25%, a szerepük növekszik) és a konferencia-központok (23%) is jelentős kereslettel számolhattak. 2013-ban egy fő egy konferenciára jutó részvételi díja 559 USD volt, míg az egy főre eső költés elérte a 2540 USD-t.

A KEDVEZŐ TRENDEK 2014 MÁSODIK FÉL ÉVÉBEN IS FOLYTATÓDNAK

A UNWTO elemzői szerint 2014 második felében is növekedésre lehet számítani a nemzetközi turistaérkezések terén, habár a növekedés üteme némiképp lassulhat. Ennek hátterében a jelenlegi politikai és geopolitikai feszültségek állnak, valamint az Ebola-vírus kitörése Afrika egyes országaiban.

Az eddigi adatok összhangban vannak a UNWTO 2014-es előrejelzésével. Az egész évet tekintve a nemzetközi turistaérkezések számának növekedése várhatóan 4-4,5% között lesz. A becsült növekedési ütem kismértékben tér el a 2013-as értéktől (4,8%), azonban meghaladja a hosszú távra előrejelzett 3,8%-os növekedést 2010 és 2020 között. Európa esetében 3–4% közötti növekedés várható a Turisztikai Világszervezet várakozása szerint.

A jelentés részletes magyar nyelvű összefoglalása (táblázatokkal és további információkkal az egyes régiók és országok turisztikai bevételeiről és kiadásairól) a Magyar Turizmus Zrt. szakmai oldalairól letölthető. Az angol nyelvű kivonat a UNWTO honlapjáról ingyenesen letölthető.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.