A nyolc legjobb pályázó
Őrség: „Természetesen Őrség”
Balatonfüred: „Összefogás az egész éves balatoni egészség-, bor- és kulturális turizmus fenntartható fejlődéséért.” Balatonfüred és környéke (Tihanytól Alsóörsig) saját márkanéven, tudatos, összehangolt fejlesztéssel és reklámmal célozza meg a turistákat.
Muránia: „Álmodj velünk határtalanul!” A márkanév eurórégiót rejt magában, Lenti és térsége, valamint a közeli szlovén és az osztrák területek összefogásával jött létre.
Tokaj- Hegyalja: „Tokaj-Hegyalja turizmusáért.” 27 település összefogása a Világörökség népszerűsítésére. Konferencia-központot alakítanak ki Tokajban, a Patkó-bányában 2500 fős szabadtéri színház lesz.
Mátravidék: „Összefogva a legmagasabb szinten.” A Károly Róbert főiskola 70 térségi partnerrel együtt tudatos Mátra-termékfejlesztésen dolgozik.
Tisza-tó: „Magyarország ökoturisztikai desztinációja.”
Villány-Siklós: „Partnerség a turizmusfejlesztésben.” Az első, 1994 óta működő turisztikai összefogás a 25 km hosszú, kitáblázott borút.
Pannon- Sokoró: „Kultúr- és ökoturisztikai társulás.” Határmenti közös projekt, 4 kistérség három zónára épített fejlesztései. Középpontban a Pannonhalmi Bencés Főapátság és környéke vallási, gyógynövény és borturizmusa. Egy-egy másik zóna az ökoturisztikára, illetve a lovas, kerékpár, borutakra szakosodott.
„Természetesen Őrség”
A győztes desztináció pályázatát az őriszentpéteri székhelyű Natúrpark Térségfejlesztési Kht. nyújtotta be, mely több kistérségre terjedően többféle feladatot, köztük a turisztikai marketinget, rendezvényszervezést és információ-szolgáltatást lát el. A Kht. további húsz partnerrel (14 önkormányzattal, az Őrségi Többcélú Kistérségi Társulással, az Őrség-Vendvidék Natúrpark Egyesülettel, a Fertő-Hanság-Őrségi Nemzeti Parkkal, az Őrségi Teleházzal, a Népi Mesterségek Műhelye Egyesülettel és az Őrség és Vidéke Vendéglátók Szövetségével) közösen pályázott.
A nyolcas élmezőnyből talán azért is ez a desztináció lett az első, mert a prezentáció során érvényesült az erős érzelmi tartalommal megtöltött, szóban és dalban megfogalmazott, találó lógójuk. A „Hétrétország” elnevezés telitalálat az Őrségre, erre valóban meseszerű, erdőkkel, ligetekkel szabdalt gyönyörű térségre. A csend és a friss levegő, a változatlan formában megőrzött népi hagyományok és mesterségek (kópickötés, fazekasság, tökmagolajütés), a szokások, az önellátó parasztgazdálkodás termékei (tökmagolaj, mézespálinka, kecske és tehénsajt) egyre jobban vonzzák ide a látogatókat. A szeres és szórvány településtípusok, a népi lakóházak, haranglábak, Árpád-kori templomok, a Pityerszeri Népi Műemlékegyüttes, a „szerek” világa a kulturális értékek gazdag tárházát kínálják.
Bakancsosok az Őrállók útján
Az Őrségbe látogató turisták eligazodását az egész évben üzemelő Tourinform Őrség, egységes turisztikai táblarendszer, térképek segítik. A bakancsos turistákat jelzett úthálózat várja. A határmenti turisztikai együttműködés szép példája az egységes Szlovén-Magyar turisztikai bemutató övezet kialakítását célzó „Őrállók útja” projekt is.
A térség turisztikai fejlődését az immár hagyományos és országos hírű rendezvények: Őrségi Tökfesztivál; Természetesen Őrség – ökoturisztikai szakkiállítás és vásár; őrségi vásár; völgyhídi vásár; nemzetközi fazekas-találkozó jelzik. A szolgáltatások minőségét, a hosszú távon fenntartható működést Natúrpark Védjegy adományozásával biztosítják.
Melyik utat választjuk?
A desztinációs pályázat és verseny arra is rámutatott, hogy vidéken, alulról szerveződve már megindultak és jelentős eredményeket mutatnak fel a mostanáig hiányzó Turisztikai Desztinációs Menedzsmentet (TDM) pótló szerveződések. A hiányzó TDMek szerepét többnyire fejlesztési társulások által kezdeményezett különféle szervezetek összefogása vette át. Izgalmas kérdés, hogy a kormány által most felállítani tervezett új TDM-hálózat hogyan integrálja majd ezeket a már évek óta működő helyi szervezeteket. Míg a régi uniós társországokban kizárólag a turisztikai marketingre és az értékesítést elősegítő akciókra szakosodott TDM-ek dolgoznak, magyar sajátosság, hogy nálunk mind a fejlesztéssel, mind a marketinggel foglalkoznak a jelenleg működő, illetve foglalkoznak majd a tervezett TDM-ek. A tiszta feladatmegosztás pedig egyszerűsítené a megalakításukat és költséghatékonnyá tenné a működésüket.