Idő- és áfa-présben a szállodák

A szállásszolgáltatás áfakulcsának 15 százalékra növelése 2004 és 2010 között 6,6 milliárd forint közvetlen bevételkiesést okoz a magyar államnak – derül ki abból a tanulmányból, amelyet a Magyar Szállodaszövetség megbízásából készített a KPMG Tanácsadó Kft. A legújabb hírek szerint viszont akár a legkedvezőbb, 5 százalékos kulcs bevezetése is lehetséges.

2004. január 1-jétől 12 százalékról 15 százalékra emelte a kormány a szálláshelyek áfa-kulcsát. Később egy ennél is magasabb adókulcs híre röppent fel, nemrégiben az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottság előtti meghallgatáson egy kedvezményes, esetleg 5 százalékos áfa-kulcs bevezetésének lehetősége is szóba került. A bizonytalanság a legrosszabb egy olyan ágazat esetében, ahol a szerződéseket egy évre előre kötik, és ezt utólag nem módosíthatják. Ezért a szállodások egyelőre kivárnak. 2006-ra vonatkozó áraikat már március végén, április elején ki kellett volna ajánlaniuk, sokan azonban még május első hetében sem adták ki a kalkulációkat. Információink szerint a hévízi szállodások nagy része az előzetes ígéretekben bízva 5 százalékos áfakulccsal tervez, vannak azonban óvatos duhajok is, akik 15 százalékkal kalkulálnak.

A szakemberek véleménye egybehangzó: az uniós átlag feletti áfakulcsok alkalmazása bizonyosan rontja Magyarország turizmusának általános versenyképességét. Nem mellékesen, a tavalyi 3 százalékpontos emelés – helyszíntől és kategóriától függően eltérő mértékben ugyan – de veszteséget jelentett a magyar szállodaiparnak. Az egymást váltó kormányzatok és minisztériumok döntéseiknél eddig alig-alig voltak tekintettel a GDP több mint 10 százalékát termelő turizmus érdekeire.

A KPMG szerint hátrányos volt az emelés

A KPMG úgy véli, a 15 százalékos áfa-kulcs 2010-ig nemcsak a költségvetési bevételt csökkenti – 1 százalékkal –, de 3 százalékkal visszaveti a turizmusban foglalkoztatott dolgozók számát is. A felemelt áfa problémákat okozhat a felvett hitelek törlesztésénél, szűkíti a felújításra képzett alapokat, csökkenti a bérköltségeket, amellett visszaesik a nyújtott szolgáltatás minősége, ami akár a magyar vendéglátás jó hírét is veszélyeztetheti.

A Turisztikai Világtanács (WTTC) felmérte az alkalmazott áfakulcs és a turisztikai szolgáltatások GDP-hez való hozzájárulásának viszonyrendszerét. A vizsgálatból kiderült, hogy az Európai Unió átlagánál alacsonyabb mértékű áfát alkalmazó Francia-, Olasz-, illetve Spanyolország a legnépszerűbb desztinációk közé tartozik, nyilván nem véletlenül.

A KPMG modellszámításai szerint az áfa 15 százalékra növelése 2004 és 2010 között (a multiplikációs hatásokat is figyelembe véve) 6,6 milliárd forint közvetlen költségvetési bevétel kiesést okoz a magyar államnak.

Európában a szálláshely-szolgáltatásra érvényes áfakulcsok nagyon változatos képet mutatnak: a skála a luxemburgi 3 százaléktól a Dániában hatályos 25 százalékig terjed. Magyarország a maga 15 százalékával a skála legfelsőbb tartományában helyezkedik el. Az unió régi tagországaiban az áfa átlagos mértéke 10,2 százalék. Az újonnan csatlakozott tíz ország közül öt ország – köztük Magyarország egyik fő versenytársa, a Cseh Köztársaság is – az uniós szabályok által megengedett lehető legalacsonyabb (5 százalékos) áfakulcsot választotta.

A szállodaláncok véleménye

A Danubius Hotels Rt. gazdasági vezérigazgató- helyettese, Tóbiás János szerint nekik 647 millió veszteséget jelentett a 15 százalékra emelt áfa. A budapesti szállodák erőteljes forgalomnövekedése kompenzálni tudta valamelyest a veszteségeket, de a vidéki szállodák legtöbbjére ez sajnos nem vonatkozik.

A turizmus fejlődése szempontjából érzékelhetően elhúznak mellettünk nemcsak a „régi”, hanem a szomszédos „új” uniós tagországok is, ahol a szállodai és egyéb kapcsolódó szolgáltatások áfa-kulcsai jóval kisebbek. Szakértők szerint a hátrányok nem csupán a szállodaipart, hanem a turizmus egészét, ezáltal pedig a nemzetgazdaság egészét is érintik.

Vidéki szállodák és beruházók

Az MSZSZ főtitkára, Lombosi Gábor szerint a hiteleik törlesztését épp most megkezdő új szállodaberuházásokat érintette különösen kedvezőtlenül a felfelé módosított általános forgalmi adó.

Kunz Péter a Novotel Szeged igazgatója 8 millió forintos, áfából adódó veszteséget könyvelt el 2004-ben. Nem volt olyan forgalomnövekedésük, ami kiegyenlíthette volna a megemelt áfa-kulcsot. A meglebegtetett még magasabb áfa-százalékot nem kívánja komolyan venni, hiszen áraikat 2006-ig már kiajánlották. Annál valóságosabb tehertételt jelent viszont a 2005-ös év gazdálkodására a 30 százalékkal megemelt építményadó. Csak a forgalom növekedése segíthet, s e tekintetben Szeged jó helyzetben van. 2005-re eléri a várost az autópálya, és 2006-ra ígérik a korszerűsített szegedi repülőtér átadását is.

A szombathelyi 4 csillagos Park Hotel Pelikán – egyedüliként a városban – elsősorban az üzleti turizmusra szakosodott. Ez a réteg nem olyan árérzékeny, a 3 százalékos áfa-növekedést vendégeik felé részben érvényesíteni tudták, hiszen nincs igazi versenytársuk a városban. Azt azonban ők is úgy látják, hogy a vidéki szállodák többsége nincs hozzájuk hasonló szerencsés helyzetben, nem is szólva a kisebb panziókról. A kis egységek mindenképpen bevételeik eltitkolására, végső esetben a túl sok járulékkal terhelt, drága munkaerő elbocsátására kényszerülnek.

A 3 csillagos Mátyás Király Gyógyszálloda (Hajdúszoboszló) igazgatónője, Marozsán Lászlóné szerint az elmúlt évi megemelt áfát áremeléssel kellett kiegyensúlyozniuk. Szerencsére a visszaeső német forgalmat a növekvő (üdülési csekk) belföldi forgalom pótolta. Ha azonban a további áfa-növelés is bekövetkezik, ezt már nem tudják majd áraikban érvényesíteni a piacon. Vérbeli szállodásként azon gondolkozik, hogy a magasabb árakat milyen, a vendégnek szóló többletszolgáltatásokkal tudja majd feledtetni.

Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének előzetes számításai szerint a vendéglátás árait 9-10 százalékkal kellene emelni, hogy a vállalkozók pénzüknél maradjanak. Ma bármelyik butik jövedelmezőbb, mint a Hungaricumnak tekintett vendéglátás. Keserű öröm, hogy a vendéglátóipar adminisztratív és közterhei miatt a tőkeerős külföldi beruházók visszariadnak a magyar vendéglátás „lerohanásától”. Kisebb egységek további munkaerő-elbocsátásra kényszerülnek, ami nemcsak munkanélküliséget jelent, de minőségromlást is.

Türelemre int az elnök

Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) elnöke május első hetében további tíz nap türelemre intette a 2006-os áraik kiajánlásával már így is késésben lévő szállodásokat, mondván, hogy az új pénzügyminiszter remélhetőleg a hónap közepén közöl információkat az adóreformokról. Niklai egyébként úgy tudja, hogy az adóreform-tervezet az egységes áfa esetében azt javasolja, hogy a szállodai szolgáltatások az 5 százalékos szuperkedvezményezett áfa-kulcs alá essenek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.