Kedden a Szolnoki Vasútijármű Javítási Telephelyén a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. aláírta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (NFÜ) az Új Széchenyi Terv keretében elnyert Támogatási Szerződést.
Az Európai Unió 462 millió forintos támogatásával elérhető céllá vált a több mint másfél évtizede szünetelő hazai járműgyártást újraindító IC kocsik tervezését és előkészítését követő gyártása.
A MÁV Zrt. leányvállalata teljes mértékben felkészült arra, hogy megkezdje a kocsik gyártását, fél évvel azt követően, hogy tavaly nyáron a MÁV Zrt. Igazgatósága elfogadta a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. kezdeményezését két InterCity közlekedés igényeit kielégítő kocsi megépítésére.
Az „IC+” tervezett járműcsalád első két tagja a tervek szerint még 2012-ben elkészül, és a hatósági engedélyeztetés után jövőre már utasokat szállíthat a belföldi és a nemzetközi forgalomban egyaránt.
A Gazdasági Operatív Programból támogatott, 200 km/h megengedett sebességű kocsik innovációs fejlesztéséről szóló projekt elszámolható költsége 1,4 milliárd forint, amelyből 462 millió forintot tesz ki az Európai Unió támogatása.
A MÁV-GÉPÉSZET a támogatási szerződés keretében vállalta, hogy a beruházással létrehozott termelő kapacitásokat, információs technológiai fejlesztéseket a projekt befejezését követő 5. év, azaz 2018 végéig fenntartja, illetve teljesíti. Mindaddig az esélyegyenlőségi előírásoknak is megfelel a vállalat, így rész-munkaidőre, távmunkára és fogyatékossággal élők részére is hoz létre új munkahelyeket.
A Támogatási Szerződéssel egy időben megtörtént a TÜV Rheinland Csoport magyarországi leányvállalatának képviselőjével a Megfelelősség Értékelési Megállapodás aláírása is.
Az aláíró TÜV Rheinland InterCert Kft. – együttműködésben a kölni anyavállalat munkatársaival – látja el az IC+ típusú személyszállító vasúti kocsik műszaki paramétereinek megfelelőségi értékelését, amely a vonatkozó irányelvek (2009/131/EK és 2011/18/EU irányelvekkel módosított 2008/57/EK irányelv) szerint biztosítja a hagyományos és nagysebességű európai vasúti rendszerekben a kölcsönös átjárhatóságot.
A megfelelőségi tanúsítványt elnyerő járművek alkalmasak lesznek a 200 km/óra sebességgel való közlekedésre is, amely megfelel a hazai vasúti pályák korszerűsítése után várható elvárásoknak illetve a nemzetközi vonalak követelményeinek is.
100 új munkahely
A sorozatgyártás megvalósulása esetén lehetőség nyílik a 18 éve szünetelő hazai járműgyártás újraindítására, amely közel 200 munkahely megtartásával és további 100 fős munkahelybővítéssel számol, a járműgyártási iparág – köztük hazai cégek – szereplői számára kínálva partnerséget.
Az innovatív fejlesztéssel a nemzetközi ismertségre visszatekintő hazai vasúti járműgyártás újraindítása megfelelő alapot teremt ahhoz, hogy a MÁV-GÉPÉSZET a külföldi beszerzési forrásokkal összevetve, versenyképes árú, minőségi termékkel vegyen részt a MÁV tervezett jármű-megújítási programjában.
Az ünnepségen Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a támogatási szerződés aláírása fontos mérföldkő a vasúttársaság számára: „Mindannyian jól tudjuk, hogy a 30 év feletti átlagéletkorú járműállomány megfiatalítása kulcsfontosságú ahhoz, hogy a nemzeti vasúttársaság olyan szolgáltatói szemléletű társasággá váljék, amely feladataihoz megfelelő színvonalú eszközökkel is rendelkezik. Személyszállítási leányvállalatunk egyik legnagyobb árbevétel-növelési lehetősége éppen a nagyvárosok közötti IC-szolgáltatás színvonalának fejlesztése, e téren különösen fontos tehát, hogy versenyképes alternatívát nyújtson az egyéni közlekedéssel szemben”. Csépke András, a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. vezérigazgatója kifejtette, hogy „Az IC+ kocsik sikeres megvalósítása lehetőséget nyújt a házon belüli innovációs lehetőségek eredménytermelő képességének kiaknázására, továbbá, ezáltal felkészülünk arra, hogy eredményesen részt vegyünk a MÁV Csoport járműmegújítási programjában”.
Háttérinformációk
A magyar mérnökök által tervezett új kocsik jellemzői a MÁV-START Zrt. által megfogalmazott műszaki és utaskomfort igények szerint készülnek. Jellemzőik közé tartozik a korszerű, műanyag nagy-paneles utastér burkolat, a kocsi teljes légkondicionálása, pelenkázó asztallal is felszerelt, zárt rendszerű illemhely, hordozható számítógépek, mobil eszközök energiáját biztosító elektromos csatlakozók, GPS-vezérelt, fedélzeti és külső audiovizuális utastájékoztató rendszer, vezeték nélküli internet szolgáltatás. Emellett többek között két lényeges műszaki megoldást tartalmaz az új kocsi, egyrészt öt áramnemű energiaellátó egysége lesz, továbbá mindkét Európában használatos vészfék áthidaló rendszerrel (DB és UIC szerinti), valamint EP fékkel, továbbá a 160 km/h felett szükséges mágneses sínfékkel is ellátják. Az IC+ kocsi ki fogja elégíteni a hagyományos vasúti járművekre vonatkozó TSI előírásait is, amelyek tartalmazzák mindazon követelményeket, amelyek biztosítják az Európa országain belüli átjárhatóságot. A tervezett, megépítendő jármű típusa, szolgáltatásai Típus: négytengelyes, intercity, első és másod osztályú, étkező- és vezérlőkocsi család Főbb műszaki adatai: Intercity kocsicsalád jelleg (első és másod osztály, étkező, illetve vezérlőkocsi) Légkondicionált utastér 160 / 200 km/h megengedett legnagyobb sebesség Legnagyobb (ütközők közötti) hossza: 26 400 mm Legnagyobb tömege: 48,5 + 1 t Energia igény: 55 kW Energiaellátás: 1500 V 30-51 Hz, 1000 VAC 16 2/3 Hz, 1500 VDC, 3000 V DC, 3000 V AC Ülőhelyszám: másod osztályú kocsiban: 80 első osztályú kocsiban: 58 Utastéri elrendezés: termes, üléspáholyokkal A kocsik szolgáltatásai Az utastér belső elrendezése termes kialakítású lesz, soronként másod osztály esetén 4, míg első osztály esetén 3 üléssel. A járművek teljes egészében nem dohányzó kialakításúak. Az alapkoncepciót emelt szolgáltatási színvonalú intercity szerelvény felépítése képezi.
Az új járművek kialakítása figyelembe veszi a jelenlegi szolgáltatás alappilléreit, erre épülnek a mai és jövőbeni igények szolgáltatásai:
• nemzetközi forgalom műszaki követelményeinek teljesítése (TSI-k, UIC-döntvények, EN-szabványok),
• korszerű, műanyag nagy-paneles utastér
• zárt rendszerű WC
• energiaellátó hálózat hordozható számítógépek használatához
• fejlett szolgáltatású, GPS-vezérelt, belső-külső audiovizuális utastájékoztató rendszer
• a kocsi mennyezete alatt, két, kettős LCD monitor, amelyek az adott állomás nevének kijelzésére, menet közbeni információadásra (pld. a következő állomás nevének, a pontos dátum és idő, hőmérséklet kijelzésére, vagy megjelenít egy térképet a jármű pontos helyzetével, a következő állomást, vagy állomásokat) szolgálnak
• vezeték nélküli internet szolgáltatás, • mozgáskorlátozottak komfortszolgáltatásai a vezérlőkocsiban (WC-, feljárólift, üléshely kialakítás), • korszerű többcélú terek alkalmazása a vezérlőkocsiban (nagy méretű csomag elhelyezését biztosító csomagtartó, kerékpártartók)
• vezérlőkocsis vonat-összeállítás
• nagy intelligenciájú, távfelügyeleti rendszerrel egybeépített vonat/kocsi vezérlő és diagnosztikai rendszer
• belső videófelügyeleti rendszer alkalmazása, • határátmeneti forgalomban közlekedő járművekkel távvezérlési, vezérlőkocsis üzemmód alkalmazása.