A gazdasági helyzet, a válság okozta problémák okán kiemelten fontos elvárás, hogy a fogyasztók korrekt és pontos információkat kapjanak egy vásárlással vagy szolgáltatással kapcsolatban, pénzükért azt kapják, ami akár a szolgáltató előzetes ígérete, akár a jogszabályi rendelkezések alapján elvárható. Szintén ilyen fontos, hogy a vállalkozásokat olyan módon bírjuk rá a jogkövető magatartásra, hogy az alkalmazott szankció ne jelentsen indokolatlanul nagy terhet, fontos ezért, hogy a jogalkalmazás során érvényesítsük az arányosság a méltányosság és a fokozatosság elvét - olvasható a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal közleményében.
Az ellenőrzések elsődleges területei:
- vendéglátó-egységek – ezen belül elsősorban a melegkonyhás vendéglátó-helyek, a cukrászdák az italüzletek a zenés szórakozóhelyek, az alkalmi, illetve szezonális kitelepülések
- vízparti nyaralóhelyek, élő vízpartok,
- strandok, aqua-parkok, wellness és gyógyturisztikai helyek
- kiemelt ellenőrzések a nagyobb rendezvényeken, kulturális eseményeken, tömegeket vonzó fesztiválokon
- koncentrált ellenőrzések a főváros és a Balaton környékén
Az ellenőrzések tartalma a vendéglátó egységek vonatkozásában: - nyugtaadási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
- mérőeszközök hitelességének ellenőrzése
- áralkalmazás helyességének ellenőrzése (fagylalt azonos áron tölcsérben és pohárban) ·
- vásárlói megkárosítás – hamis számolással, méréssel
- fogyasztók tájékoztatása (belső ártájékoztatás, felszolgálási díj feltüntetése ugyanazon árkiíráson, árjegyzéken)
- vásárlók könyve, panaszfórumokról szóló tájékoztatás.
Kiemelt rendezvényeken taxi-szolgáltatás ellenőrzése: - taxiengedély és igazolvány meglétének ellenőrzése
- díjtáblázat meglétének ellenőrzése
- taxaméter hitelességének ellenőrzése
- nyugta- és számlaadási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
- megfelelő tarifa alkalmazásának ellenőrzése.