Itt a magyar Gault&Milleu étteremkalauz

27 hazai étterem került be az első magyar Gault&Milleu gasztronómiai kalauzba. 

A Magyar Gasztronómiai Egyesület által megrendezett csütörtöki gálaesten mutatták be a világhírű Gault&Milleu étteremkalauz első magyarországi kiadványát.

A kalauz szerkesztői, Molnár B. Tamás és Bittera Dóra ezzel egy több évtizedes nemzetközi gasztronómiai áramlatba kapcsolta be a magyar konyhát. A Gault&Millau nemzetközi szinten működik, napjaink legbefolyásosabb étteremkalauz-kiadóinak egyike. Henri Gault francia étteremkritikus és Christian Millau író alapította 1965-ben. Rendkívül szigorúan bírálja el az éttermeket, fontosnak tartja az alapanyagok minőségét, tisztaságát. Elsősorban a konyhai minőséget értékelik.

Tíz pont alá jó étterem nem mehet és legfeljebb húsz pont adható, de már a 17-18 pont is a legmagasabb szintű minőséget, kreativitást és ételkészítést jelenti. A központ nem javasolja a húsz pont adását, mivel az inkább az elméleti tökéletesség jelképe: az elérhetetlen, elméleti maximum. A minősítés jelzése a szakácssapka, amit 13 ponttól érdemelnek ki az éttermek: a fekete a hagyományos konyha jele, a vörös a megújuló konyháé. Két szakácssapka egy Michelin-csillagnak felel meg a szakácsszakmában szintén nívós Michelin Guide értékelési mértéke alapján. A nyugat-európai Gault&Milleu kalauzok a tíz pontnál kevesebbre értékelhető éttermeket meg sem említik.

A magyarországi kalauz szerkesztői viszont a mezőny szintjéhez igazodva "lefelé is kinyitották" a pontrendszert, hogy a tízpontos szintet még el nem ért, de törekvő vendéglátóhelyek visszajelzést és ösztönzést kapjanak.

Az anonim módon zajló tesztelések és értékelések eredményeképpen összesen 27 hazai - köztük kilenc vidéki - étterem szerzett szakácssapkát. Három sapkával a Costes és az Onyx éttermek, kettővel pedig a MÁK bistro, a Csalogány 26 étterem és a Nobu étterem büszkélkedhetnek.

A csúcsgasztronómiát képviselő vendéglátóhelyek mindegyike a fővárosban található. Az egy szakácssapkát kiérdemlő éttermek közé viszont már több vidéki is bekerült, így például a fertőrákosi Ráspi vendéglő, a balatonszemesi Kistücsök étterem, a villányi Mandula étterem vagy a békéscsabai Brill bisztró. Mivel az étterembírálatok során nagy hangsúlyt fektetnek az alapanyagok minőségére, az étteremkalauz lehetőséget nyújt a regionális mezőgazdasági termékeknek és kézműves élelmiszereknek, hogy rövid utat találjanak a jó és kiemelkedő minőség illetve az elismertség felé.

A kiadvány szerkesztői hazai és külföldi szakértőket kértek fel, hogy értékeljék a 107 legjobb magyarországi borászatot is. A legjobb pince címét as Szepsy Pince érdemelte ki, a rangsorban ezt követi a Demeter Zoltán Tokaji Pincészet, a Királyudvar Szőlőbirtok és a Ráspi Pincészet. Terveik szerint a jövőben bővítik a kalauz borral foglalkozó részét, így a 2013-as kiadványnak egy 600-800 bor értékelését tartalmazó borkalauz is része lehet.

A Gault&Milleu saját rendszerben Magyarország legjobb szállodáit is értékelte. A kalauzban megválasztotta az év kitüntetettjeit is. Az év gasztronómusa Horváth József, a fertőrákosi Ráspi vendéglő borásza, szakácsa és egyben tulajdonosa.

Az év főszakácsa a budapesti Onyx étteremben dolgozó Széll Tamás, az év felfedezettje pedig Forster Zoltán, a rácalmási Jankovich Kúria séfje lett. Az ítészek szerint az év cukrásza a Mák bistróban dolgozó Balatoni Brigitta, az év főpincére Maul Gergely, budapesti Fausto’s munkatársa, az év éttermi étele a budapesti Laci!Konyha!-ban elfogyasztható véres kolbász alma-mustárral, a legjobb ár-érték arányú déli menüt pedig a fővárosi Olimpia étterem kínálja. (MTI)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.