Lapzártánkkor még államigazgatási egyeztetés alatt állt a Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia végleges változata, az azonban már bizonyos, hogy a stratégiákkal szemben támasztott alapvető követelményeknek megfelel. Ez a dokumentum az első egységes elvek szerint elkészített ágazati stratégia. A benne található konkrét, kézzelfogható fejlesztési elképzelések elősegítik a turizmus érdekérvényesítő képességének növelését, így az ágazat jó esélyekkel indulhat abban a versenyben is, amely a 2007 és 2013 között érvényes Nemzeti Fejlesztési Tervben allokálható forrásokért folyik.
Az elemzés szempontjai
„Az ex ante értékelés célja a stratégia továbbfejlesztése, a dokumentum külső és belső konzisztenciájának biztosítása. Azt vizsgáltuk, hogy az általában vett stratégiai szempontok (a stratégia szerkezete, a célok számszerűsítése, a célok és eszközök összhangja) hogyan érvényesülnek” – mondja Matolcsy János, a KPMG EU és kormányzati csoportjának igazgatója.
A Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia öt pillérre épül. Az első a turizmus életminőségre és versenyképességre gyakorolt hatása, a második és a harmadik pedig a turizmus négy „a” („attraction”, „attitude”, „access” , „accomodation”) tényezője, azaz a turizmus kínálata és a turistafogadás feltételei. A negyedik és ötödik az emberi erőforrásokat és az intézményrendszert taglalja.
Az ex ante elemzés kiterjed a helyzetelemzés, az SWOT, a stratégia konzisztenciája és relevanciája, a célállapot, a stratégiai irány, valamint a célkitűzések és a végrehajtási és a monitoring rendszer értékelésére. Az értékelők által megfogalmazott javaslatok többségét beépítették a végső dokumentumba.