Jobban bízunk az újsághirdetésekben

A magyarok sokkal jobban odafigyelnek a reklámokra, mint az európai átlag, sőt még szórakoztatónak is tartják őket – derül ki a reklámok iránti bizalomról szóló Nielsen-felmérésből. Újság, rádió, magazin és tévé a bizalmi sorrend, az ismerősök véleménye pedig mindent visz.

Sorrendben az újságok és a rádió, valamint a magazinok és a tévé reklámjaiban bíznak leginkább a magyarok a hagyományos médiumok közül, ami eltér a nemzetköri átlagtól, mivel Európában a tévé vezet az újságok előtt. Többek között ezt tárta fel a reklámok iránti bizalomról a Nielsen 50 országban – köztük Magyarországon – idén tavasszal az internetezők körében végzett kutatása.

Az egyes médiumokban megjelenő reklámokban
bízó-, internethasználók részaránya.

A megkérdezettek százalékában

Médium Magyarok Európai átlag
  2007   2009   2007 2009
Szájpropaganda, ismerősök
ajánlása
68 95 73 89
Újságban reklám 48 46 53 50
Más fogyasztók interneten
olvasható véleménye
66 73 59 69
Márkák weboldala 61 74 49 60
Televízióban reklám 43 44 45 59
Magazinban reklám 41 45 46 48
Rádióban reklám 45 46 45 48
Megrendelt online hírlevél 61 58 48 53
Újságok szerkesztőségi cikke N.a. 62 N.a. 67
Márkák szponzori tevékenysége 39 60 33 52
Óriásplakát és más outdoor reklám N.a. 44 N.a. 44
Moziban, filmek előtt vetített reklám 28 36 29 44
Forrás: Nielsen

A hagyományos médiában kiemelkedő arányban bíznak a fogyasztók az újságok szerkesztőségi cikkeiben, amelyek fogyasztási, vásárlási döntéseikkel kapcsolatos információkat tartalmaznak. Az ilyen tájékoztatást Európában átlagosan a megkérdezettek 67, Magyarországon 62 százaléka fogadja el; a világátlag mutatója 69 százalék. A rádióban elhangzó és újságokban közölt reklámokban a kutatásban részt vevő magyarok 46–46 százaléka bízik. A magazinok hirdetéseit 45, a tévében sugárzottakat pedig 44 százalék tartja inkább megbízhatónak. Itt az arányok nem változtak jelentősen a legutóbbi, két évvel ezelőtti hasonló felméréshez képest.

Kedvezőbb megítélés

A márkák szponzorációs megjelenését a magyar válaszadók 60 százaléka ítéli meg kedvezően, ebből a szempontból a két évvel korábbi 39 százalékról nagyot javult a mutató. Az óriásplakátokon látható hirdetésekben bízó magyarok 44 százalékos aránya megegyezik az európai átlaggal. A mozikban, filmek előtt vetített reklámok iránt földrészünkön átlagosan a megkérdezettek 44 százaléka mutat bizalmat, Magyarországon csak 36 százalék.

Szájpropaganda

A fogyasztók döntéseit befolyásoló tájékozódásban a személyes ismerősök kedvező véleménye a legjobb ajánlólevél. Száz válaszadó magyar internethasználó közül 95-en mondták, hogy bíznak ismerőseik fogyasztói tapasztalataiban és ajánlásaiban. (Két éve a szájpropagandát még 68 százalék említette pozitívan.) A márkák weboldalainak információit száz megkérdezett közül 74-en ítélik meg kedvezően. Arányuk sokkal nagyobb, mint a két évvel ezelőtti 61. Szintén az internet növekvő szerepét bizonyítja, hogy a világhálón olvasható fogyasztói véleményekben száz magyar válaszadó közül – a tavalyelőtti 66 után – idén 73- an bíznak vásárlási, fogyasztási döntéseikkel kapcsolatban. A reklámok céljai közül a válaszadók általában sportesemények, művészeti kiállítások és kulturális rendezvények népszerűsítését és szponzorálását tartják a legfontosabbnak (Európában a megkérdezettek 77, Magyarországon viszont 84 százaléka)./

 

Módszertan

A Nielsen online felmérése 2009 áprilisában öt világrész 50 országában összesen 25 ezer rendszeres internetező – Magyarországon ötszáz – megkérdezésével készült. A válaszokat befolyásolja az internethasználók eltérő száma: a legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik. Ahol viszont kisebb az internethasználók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak a fiatalok, a magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.

Odafigyelünk a reklámokra

Magyar sajátosság, hogy 66 százalék figyel oda a reklámokra, amelyeket egyben szórakoztatónak is tart, az európai átlag azonban jóval alacsonyabb, csupán 48 százalék. A magyar válaszadók 57 százaléka ért egyet azzal az állítással, hogy a reklámozásnak köszönhetően olcsóbban vagy ingyen lehet hozzáférni információkhoz interneten, televízióban, újságokban és más médiában.

A 46 százalékos európai átlaghoz képest nálunk csak a megkérdezettek 38 százaléka szerint közvetít a reklám fontos információkat olyan fontos társadalmi kérdésekről, mint a biztonság vagy az egészség. Nálunk a kutatásban részt vevők 59 százaléka mondta, hogy a reklám nemcsak segíti a vállalatok sikerét, de egyben munkahelyeket is teremt.

Tovább csökkennek a példányszámok

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) gyorsjelentése szerint a Bors kivételével az összes országos napilap példányszáma esett az elmúlt egy évben, átlagosan 9 százalékot. Csökkentek a közéleti hetilapok eladási mutatói is. Kilenc százalékkal kevesebb országos napilapot vásároltak az év második negyedében Magyarországon, mint egy esztendővel korábban – ismertette a távirati iroda a Matesz gyorsjelentésének számait. Az auditáló szervezet a négyből három politikai napilap (Magyar Nemzet, Népszabadság, Népszava), a háromból két bulvárújság (Blikk, Bors) mellett az egyetlen hazai sportnapilap (Nemzeti Sport) fontosabb adatait – tette közzé. (A Magyar Hírlap és a Napi Ász nem tagja a Matesz-auditnak.) Ezekből az adatokból az olvasható ki, hogy a Népszabadság 108,5-ről 92,3 ezerre csökkenő átlagos eladott példányszáma 15, a Magyar Nemzet 59,2-ről 52,4 ezerre csökkenő mutatója 11 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbi értéket. A Népszava – amely 2008 második negyedében 22,1, idén április–május–júniusban pedig 19,7 ezer példányban fogyott egy átlagos napon – 11,5 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A bulvárpiacot vezető – egyben a legnagyobb példányszámban értékesített – Blikk eladása 12,3 százalékkal, 235 ezerről 206,6 ezerre esett, míg vetélytársa, a Bors a napilappiacon egyedüliként 15 százalékkal javított tavaly április és június közötti eredményén: 75,3 helyett 86,7 ezer fogyott belőle. A Nemzeti Sport példányszáma a tavaly ilyenkori 79,4 ezerről 70,2 ezerre csökkent, az ingyenes Metropolból pedig most 286,4 ezer példányt terjesztenek a tavaly második negyedévi 320,5 ezerrel szemben. Valamennyi, a Matesz által auditált közéleti hetilapnak is romlottak a számai az idei második negyedévre. A Figyelő a tavalyi második negyedévben még 14 ezer példányt értékesített, ez mostanra 11,9 ezerre csökkent, míg Heti Válasz 23 ezerhez képest átlagosan 20,1 ezer példányt adott el. A HVG a 80 ezres lélektani határ alá csökkent: a korábbi 84,7 ezerhez képest 78 ezret értékesítettek. A Magyar Demokrata 23 ezerről 18,8 ezerre, a 168 Óra 29 ezerről 24,2 ezerre apadt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.