Jobban költ a sátorlakó, mint gondolnánk

Nemcsak kulturális, de egyértelmű gazdasági és turisztikai siker is az idén immár 14. alkalommal megrendezendő Sziget Fesztivál. A látogatók jól érzik magukat, jó hírünket viszik a világban, sokat költenek, és munkahelyeket teremtenek - derül ki a KPMG felméréséből, amely arra is rávilágít, hogy a rendezvényre határainkon túlról érkezők több mint egynegyedével többet költenek, mint az átlagos külföldi vendég.

Óriási fejlődést tett meg a Sziget Fesztivál 14 éves fennállása alatt. Amíg 1993-ban 43 000-en voltak kíváncsiak a rendezvényre, addig 2005-ben 385 000-en – derül ki abból a felmérésből, amelyet a KPMG készített a Sziget Kulturális Szervezőiroda megbízásából. A külföldiek száma évről évre rohamosan emelkedik. Jóllehet, a látogatószám alapján 2005-ben még csak 19 százalék volt a részarányuk, a látogatónapok számát tekintve a fesztivál egy hete alatt csaknem 36 százalékban képviseltették magukat a külföldről érkezők. Míg a magyar látogatók átlagosan 3,1 napot, a külföldiek 6,2-t töltöttek a rendezvényen.

A bel- és külföldieknek azonban csak egyaránt elenyésző része, 0,5, illetve 6 százaléka vett igénybe kereskedelmi szálláshelyet a fesztivál ideje alatt. A főként fővárosi és Budapest környéki belföldiek otthon, vagy a Szigeten, a külföldiek 94 százalékban a Szigeten sátoroztak. A fesztivált megelőző és az azt követő napokban azonban a külföldi látogatók átlagosan 3,5 napot töltöttek Magyarországon, ami megközelítőleg 111 000 vendégéjszakát jelent. A 37 ezer külföldi csaknem fele Németországból és Franciaországból érkezett.

Bár a látogatók csaknem 90 százaléka 30 év alatti volt, az aránylag alacsony átlagéletkor ellenére is magas volt köztük a felsőfokú végzettségűek aránya. A fesztivál árszínvonala és a koncentrált költési lehetőség mellett ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Sziget közönsége az átlagos turistáénál magasabb vásárlóerővel rendelkezik. Kevesen gondolnák például, hogy a fesztivál külföldi résztvevői 2005-ben egynegyedével több pénzt, mintegy 67 550 forintot hagytak itt, míg egy átlagos, többnyire szállodában lakó külföldi turista a KSH 2004-es vendégforgalomra vonatkozó adatai alapján csak 51 550 forintot költött.

A 2005-ös Sziget bel- és külföldi látogatói összesen 6,3 milliárd forintot költöttek el, legtöbbet élelmiszerre és belépőkre. A külföldiekre számukhoz arányosan mintegy 2,32 milliárd forint kiadás jutott, ebben nem szerepelt a Budapestre utazás költsége. A magyarok csaknem 4 milliárd forintot adtak ki a rendezvényre. A költések háromnegyede, 4,78 milliárd forint (76 százalék) a Sziget területén belül, másfél milliárd forint pedig azon kívül realizálódott. A KPMG számításai szerint a fesztivál GDPhozzájárulása 3,3 milliárd forintot, adóbevételei (áfa, jövedéki adó és szja) 1,3 milliárd forintot tettek ki. Ezenfelül a rendezvény 1,9 milliárd forint többletbér-kifizetést generált. Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Szervezőiroda vezetője szerint mindez különösen kiemelkedő teljesítmény, tekintve, hogy a fesztivál összesen 111 millió forint állami támogatás kapott 2005-ben. A KPMG becslése szerint – az adózási rendszert és a látogatói napok számát változatlannak feltételezve – 2008-ra a látogatók összköltése eléri a 6,8 milliárd forintot, a fesztivál által generált adóbevételek az 1,4 milliárdot, a GDP-hozzájárulás pedig a 3,5 milliárdot.

A számszerűsíthető gazdasági hatások mellett a Sziget Fesztivál jelentősen hozzájárul Budapest és Magyarország nemzetközi ismertségének növeléséhez is.

Kapcsolódó statisztika:

A sörfogyasztás alakulása az elmúlt 10 évben a Szigeten (hl)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.