A rendőrség bűnmegelőzési osztályai évek óta törekszenek újszerű bűnmegelőzési intézkedések kidolgozására és megvalósítására - tudtuk meg az Országos Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési és Áldozatvédelmi Osztályának szakemberétől. Orbán Sándor őrnagy elmondta, e céllal indították el a „Nyaraló Kártya Rendszer” projektet több megyei főkapitányság illetékességi területén.
„OTTHON”, „NYARALÓ” és „LÁTOGATÓ KÁRTYA”
A rendszer három fajta kártyára épül, az első az úgynevezett OTTHON KÁRTYA, melyet a tulajdonos kitöltve a bejárathoz közel, a lakáson belül helyez el. Amennyiben például a lakásba betörtek és a felfedező tanú nem a tulajdonos, a rendőrség a kártyáról megtudhatja, hogy kit és hogyan tud a leggyorsabban értesíteni a történtekről.
A másik a NYARALÓ KÁRTYA, melyet a lakosság bármely tagja, ha hosszabb időre (akár már egy hétvégére is) elhagyja otthonát kitölt és eljuttat a rendőrségre. Ez tartalmazza azt a tényt, hogy az illető hol tartózkodik, ha valamilyen veszélyt észlelnek nála, hol, milyen telefonszámon és kit kell értesíteni, hogy meddig tartózkodik távol a lakásától és kéri, hogy a rendőrség visszatérően ellenőrizze kívülről az ingatlant és annak környékét, folytatta Orbán Sándor.
A LÁTOGATÓ KÁRTYÁT, pedig a rendőrség dobja be azok lakásának postaládájába, akik igényelték, hogy távollétük alatt a rendőrség ellenőrizze az ingatlanukat. Amikor a rendőrjárőr az ellenőrzést elvégezte és bűncselekményre utaló jelet nem tapasztalt, a kártyán feltűnteti az ellenőrzés időpontját, a tapasztaltakat, majd a kártyát aláírja és a postaládába dobja.
Ingyenes szolgáltatás
A kártyákat és a szolgáltatást ingyenesen biztosítják a lakosság számára, de fontos hangsúlyozni, hogy a rendszer nem állandó őrzést jelent, hanem fokozott és visszatérő ellenőrzést, valamint a szomszédok felkérését, hogy jelezzék a rendőrség felé, ha bármi gyanúsat észlelnek. Az eltelt időszakban sikerült elérni, hogy már nemcsak a „nyári időszakban” jelzi igénylik a szolgáltatást, hanem rövidebb utazások alkalmával is.
Azokban a megyékben, ahol a rendszer működik, évente átlagosan negyven-ötven család él vele, köztük egyre több a visszatérő „ügyfél”. Az eltelt időszakban egyetlen panasz sem érkezett a szolgáltatással kapcsolatban, illetve egyetlen ingatlant sem ért sérelem az ellenőrzés ideje alatt – mutatott rá a rendőrségi szakember.