Az egyik „legbalatonibb” nyaralási formát, a kempingezést a nyolcvanas években sokan temetni kezdték, a Balatontourist Fonyód-bélatelepi Napsugár kemping és üdülőfalujának elmúlt nyári adatai azonban rácáfoltak erre. A mintegy kétezer férőhellyel működő egységben az idén a kempingezők száma 30 százalékkal, az üdülőházakban megszállóké 20 százalékkal haladta meg a tavalyi eredményeket a több hazai vendégnek köszönhetően – tudtuk meg Polgár Krisztinától, a szálláshely vezetőjétől. A külföldi vendégkör többségét adó dánok és németek forgalma a szezon első felében nőtt, de a másodikban ugyanilyen mértékben csökkent, így öszszességében ugyanannyian voltak, mint a korábbi évben.
A hazai kempingezők körében jellemző volt a hosszú hétvégés tartózkodás. Ha jó idő volt, érezhetően megnőtt a hároméjszakás sátras vendégek száma. Jelentősen emelkedett az egyéjszakás kerékpáros vendégek száma is. Bevételük mintegy negyedét az idén már az üdülési csekkes forgalom adta. Jövőre május elejétől szeptember végéig szeretnék várni a vendégeket.
Jó volt a nyár a 3. szezonját záró siófoki Hotel Azúrban is. A Balaton egyik népszerű konferencia-helyszínén a nyári hónapokban az üdülővendégek adják a forgalom több mint 90 százalékát.
– A terveknek megfelelően nagyon magas volt a foglaltság júliusban és augusztusban. A tavalyinál négy-öt százalékkal jobb eredmény elsősorban a több hazai vendégnek köszönhető, akik immár a vendégkör csaknem hetven százalékát adják – tájékoztatott Boldizsár Péter üzemeltetési igazgató, aki sikeresnek minősítette a szezont, bár az egy főre jutó költés csak a tavalyihoz hasonlóan alakult. – Jelentősen bővítettük a szolgáltatások körét, javítottuk a színvonalat, mégsem sikerült nagyobb költésre ösztönöznünk a vendégeket. Pedig a szálloda színvonala és a külföldi tapasztalatok alapján többet várnánk el – fogalmazott az igazgató. A következő szezonra tovább bővítik a wellness-szolgáltatások körét és az éttermi kínálatot. A forgalmi adatok alapján egyértelműen sikert könyvelhetnek el a Danubius- lánc füredi egységei, tudtuk meg Nagy Jenő igazgatótól.
– Az idei szezon lényegesen jobb volt, mint az előző évi. Az Annabellában tíz, a Marinában húsz százalékkal volt nagyobb a forgalom a tavalyinál. A növekedést nem csak a hazai vendégeknek köszönhetjük, mert a rendkívül kedvező árú all inclusive szolgáltatásunknak köszönhetően a Marinában jelentősen megemelkedett a külföldiek száma. Amíg tavaly ott még a magyarok voltak többen, az idén már a vendégkör hetven százalékát a külföldiek adták. Az Annabellában az idén ötven-ötven százalék volt a belföldikülföldi vendégek aránya.
A két szálloda teljes forgalmából az idén már 13 százalékkal részesedtek az üdülési csekkel fizetők.
– Mindkét szállodában nagyon kedvelik a gyermekanimációt, volt olyan időszak, amikor egyszerre háromszáz gyerek nyaralt a szüleivel a Marinában. Jövőre az animációt a felnőttekre is ki akarjuk terjeszteni. Újra divatba jött a Balaton, a jelentős fejlesztéseknek köszönhetően különösen pozitív kép alakult ki az országos sajtóban Balatonfüredről. Persze maradt tennivaló bőven. A legfontosabb lenne a szezon meghosszabbítása, hogy ne mindenki júliusban, augusztusban akarjon nyaralni, amikor nem tudunk elég helyet biztosítani. Ebben sokat segítene, ha a nagy programokat nem a főszezonban tartanánk, hanem később. A borheteket is inkább augusztus végén kellene kezdeni, és szeptember közepén, a szüreti ünnepekkel kellene zárni. Ez szolgálná igazán a város, a Balaton és a turizmus érdekeit - hangsúlyozta az igazgató.
Nagyon jól alakult az év eddigi része a hévízi Rogner Hotel Spa Lotus Therme-ben is, tudtuk meg Erdei János vezérigazgatótól.
– Az év első nyolc hónapjában 22 százalékkal nagyobb forgalmat értünk el, mint a tavalyi hasonló időszakban, miközben néha csak részlegesen üzemeltünk a szálloda teljes felújítása miatt. Ebben az időszakban három százalékkal nőtt az osztrák és a német turisták száma, miközben a hazai vendégeké a tavalyi 15 ezerről 23 ezerre emelkedett, ami 53 százalékos javulást jelent.
A forgalom növekedésével párhuzamosan javult az eredményesség is. Minden hetedik hazánkba érkező ausztriai turista - tavaly 63 ezer – náluk száll meg. Ezt a jövőben is tartani szeretnék, de a hazai forgalom további emelkedésére is számítanak. A látogatók száma és a bevételek alapján a Balaton legnagyobb attrakciójának a keszthelyi Festeticskastély tekinthető.
– Az idén egyaránt mintegy öt százalékkal nő a látogatók száma és a bevétel nagysága a kastélymúzeumban – mondja dr. Czoma László igazgató. Az idén csaknem 200 millió forintos bevételre számítanak. A látogatók száma eddig 180 ezer volt, de jó forgalom várható az őszi hónapokban is. A látogatók 60 százaléka hazai, jelentősen csökkent a németek száma, bár megpróbálják visszacsalogatni őket. Jövőre még jelentősebb növekedésre számítanak az idén ősszel megnyíló vasúttörténeti és vadászati kiállításnak köszönhetően.
Pozitívan értékeli a balatoni eredményeket Kovács Miklós, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium megbízott turisztikai szakállamtitkára is.
– A javulásban természetesen szerepe van az időjárásnak és az üdülési csekkeknek is. Kismértékben talán csökkent a szezonalitás is, igaz, egyes szolgáltatók még ma is szembemennek a pozitív folyamatokkal. Nem szerencsés például, ha augusztus végén szezonzáró partikat rendeznek. Itthon javult a balatoni nyaralás presztízse, ma már nyugodtan el lehet mondani az ismerősöknek, ha valaki nem a tengerparton, hanem a tó mellett töltötte szabadságát. Bízom benne, hogy a belföldi vendégek arányának növekedése tovább tart, mert ez tovább csökkenti a szezonalitás negatív hatásait, kiszámíthatóbbá teszi a szolgáltatók működését. Természetesen a külföldiek is meg kell tartani, sőt növelni kell a számukat - fogalmazott.
A Balaton Fejlesztési Tanácsot vezető Suchman Tamás is jelentős hatást tulajdonít a jó időnek és az üdülési csekkeknek, de az idei javulásra más oldalról keresi a magyarázatot. – Az elmúlt években sok vállalkozó belátta, hogy a korábbi minőséggel, szolgáltatásokkal már nem lehet vendégeket vonzani, ezért fejlesztésbe kezdett. Mostanra beérett ennek a munkának a gyümölcse: minőségi változás tapasztalható a szálláshelyeken, a vendéglátásban. A szolgáltatók visszafogták az áremeléseket is, így a Balaton egyértelműen olcsóbbá vált a horvát tengerpartnál. Végül ne feledkezzünk meg a sajtóról sem. A hazai médiumok az elmúlt szezonban tényekre alapozva népszerűsítették a Balatont és a magyar idegenforgalmat. Ebben talán szerepe volt annak az együttműködési megállapodásnak, amelyet a Magyar Televízióval kötöttünk. Számításaink szerint a következő hét-tíz évben mintegy 400 milliárd forintot kell költeni a balatoni fejlesztésekre állami, vállalkozói, intézményi forrásokból, hogy a jövőben is bennünket válasszanak a turisták – hangsúlyozta a BFT elnöke.