Kikelet II.: 3,6 millió forinttal bírságolták a taxisokat

A Kikelet II. ellenőrzés-sorozat kapcsán a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) kifejezetten turisztikai jellegű ellenőrzést két témában végzett: a taxik ellenőrzése mellett jogosulatlan utazásszervező tevékenységet tárt fel.

"A hazai turizmusunk megítélésére lényeges befolyásolással bír a taxi-szolgáltatás turisták általi megítélése. Ezért a taxi anomáliák visszaszorítását rendszeres ellenőrzéssel kívántuk elősegíteni. Ebből kiindulóan a Kikelet II: akció ellenőrzési területét erre is kiterjesztettük - tájékoztatta a Napi Turizmust dr. Kathi Attila, az NFH főosztályvezetője.

Az ellenőrzések lebonyolításra a társhatóságok bevonásával került sor (BRFK, Mérésügyi Hivatal, Munkaügyi Hatóság). A szabálytalanságot elkövető taxik szinte kizárólag az éjszakai úgynevezett próbautazásos ellenőrzések során akadtak fenn. Összesen 90 taxi részletes ellenőrzésére került sor a fővárosban és nagyobb vidéki városokban.

Jellemző szabálytalanságok a taxinál:

- nem adtak nyugtát, sőt egy esetben „kifogyott papír” megjegyzéssel még utólag sem tudtak nyugtát nyomtatni
- ártájékoztató részben volt kihelyezve a taxiban
- lejárt a taxaméter hitelesítése
- nem volt a helyszínen a taxaméter hitelesítését igazoló dokumentum
- rossz tarifát alkalmazott a taxis, mivel az éjszakai ár helyett vidéki
- magasabb viteldíjat alkalmazott.

A fővárosi taxi ellenőrzés során 1 esetben a gyorsító vagy más technika alkalmazás gyanúja is felmerült, amit a társhatóság (BRFK) által vezetett követő autó km visszaellenőrzése is alátámasztott, valamint az ellenőrzéskor jelen lévő MKEH mérésügyi szakértője a taxaméter hitelességét is megkérdőjelezte, mivel a Hitelesítési bizonyítvány hitelességét igazoló azonosító számmal ellátott bélyegző elmosódott volt, így nem lehetett beazonosítani az ellenőrzést végző hatósági személyt (név, szám). Továbbá a plombán sem volt kivehető a záró szám. Az ügyben a hivatal további vizsgálati és bizonyítási eljárást folytat.

Győrben próbautazással egybekötött taxi ellenőrzést végeztek, amely során megállapították, hogy a taxisofőr a személy taxi igazolványát nem helyezte el a műszerfalon, azt a napellenzőnél tartotta. Megállapították továbbá, hogy a kihelyezett díjtáblázat a jobb hátsó ablakon, illetve a jobb első ülés előtt nem egyezett. Ez utóbbi helyen alacsonyabb díjakat tüntettek fel.

Egy éjszakai ellenőrzésen a taxisofőr a nyugtát nem nyomtatta ki fizetéskor, az ártájékoztató nem volt kihelyezve, taxaméter hitelesítése 2008.07.26 lejárt, a megtett km a nyugtán 11,5 km volt a követő autó 5,8 km-t mért.

Taxi szolgáltatókkal szemben 25 esetben szabtak ki fogyasztóvédelmi bírságot. Ennek összértéke: 3,6 millió Ft. Az NFH úgy ítéli meg, hogy az utasok (és elsősorban a külföldről érkező vendégek) érdekében az éjszakai taxi ellenőrzések számát és gyakoriságát jelentősen fokozni kell, és megfelelő szigorral kell fellépni a taxi hiénák megfékezésére.

Jogosulatlan utazásszervezés ellenőrzésre MUISZ jelzése alapján 12 esetben került sor, bejelentés alapján. Két ellenőrzés kapcsán jogsértést tártak fel. Az egyik iroda – mivel csak közvetítőként működhet – nem jogosult az utazásszervező iroda név alkalmazására és nem értékesíthet saját szervezésű utakat. A másik vállalkozás esetében a tájékoztatás – a honlapjukon meghirdetett és az irodában személyesen kért árajánlat – tartalmazta a külföldi nyelvoktatást, szállást és ellátást is, s mivel itthon kell egy összegben befizetni, a jogszabályok alapján tevékenységét csak az MKEH engedélyével végezhetné.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.