Komoly kihívások előtt

Idén volt ötvenéves a berlini utazási seregszemle, az ITB, amelyre mintegy 120 ezer szakmai résztvevő érkezett. A jubileumi örömbe azonban nem kevés üröm is vegyült: a vásáron elhangzott előadások szerint a menekültválság, a gazdasági lassulás, valamint a terrorizmus Európát és a környező kontinenseket új kihívások elé állítja: a nemzetközi turizmus növekedése lassulni fog, sokan idén inkább belföldön nyaralnak.

Jasmin Taylor, a JT Touristik GMBH vezérigazgatója szerint az új helyzetet – egy terrortámadás itt, egy határlezárás ott – majd megszokjuk, az élet megy tovább. Dr. Dietmar Herz turizmuskutató úgy véli, a fizikai határok visszaállítása kontraproduktívan hat az ágazatra (is). „Az EU azért jött létre, hogy ne legyenek határok” – emlékeztetett. A menekültkérdésre és a terrorizmusra csak politikai megoldást látók figyelmébe idézte Taylor, hogy a béke iparága a maga szerény módszereivel valamicskét lendíthet a helyzet rendezésében. A képlet egyszerű: utazunk, és megismerjük azokat, akiktől a médiából folyó, sokszor manipulált tájékoztatások miatt idegenkedünk.

MIT KEZDÜNK MAJD 500 MILLIÓ MENEKÜLTTEL?

Düzen Tekkel német újságíró és televíziós személyiség szerint a nyugati világ azzal vehetné elejét a menekültáradatnak, ha a fizikai kirekesztésre költött pénzt a konfliktusok sújtotta országok rendbetételére költené. „Ezek az országok nem arra valók, hogy békében keressünk rajtuk, bajban meg elengedjük a kezüket” – szólt Taylor, aki zárásképpen azzal riogatott: ha a mostani menekültválságot így kezeli Európa, mit fog kezdeni a szerinte a klímaváltozás miatt útra kelő akár 500 millió emberrel? Reméljük, ez nem következik be, de addig is nézzük, mi történt az IPK International szerint a turizmusban tavaly, és mi lesz jövőre!

ZÁRSZÁMADÁS

„Érdekes év volt 2015” – mondta Rolf Freitag, az IPK International ügyvezetője. A politikai nyugtalanság és az olajárak drámai csökkenése miatt labilissá váló gazdaságok ellenére a 2015 nagyszerű év volt a turizmusban – jelentette ki. Felmérésük, a World Travel Monitor szerint a kiutazások száma világszinten 4,6 százalékkal nőtt. Hatodik éve folyamatosan évi átlagosan 50 millióval utazunk többen, többet is költünk; utanként 1825 amerikai dollárt. Ha a növekedés mértékét nézzük, akkor annak motorjai a válság óta nem meglepő módon a feltörekvő országok, azonban a legnagyobb küldőpiacok továbbra is az öreg kontinensen találhatók. Az Egyesült Királyság, Németország, Svájc és Franciaország taszigálják egymást a dobogón. Ők és még másik hat ország – köztük az Egyesült Államok és Kína – adják a világ kiutazóforgalmának 85 százalékát. Némiképp meglepő módon már ebben az elit klubban üldögél a 38 millió lakosú Lengyelország is. A lengyelek kiutazásainak száma nyolc százalékkal nőtt tavaly. Azt azonban nem részletezte Freitag, hogy az impozáns lengyel helyezéshez mekkora mértékben járult hozzá a rokonlátogatások száma, hiszen tudvalevő, hogy legalább kétmillió lengyel hagyta el hazáját a rendszerváltás óta, hogy külföldön próbáljon szerencsét.

NEM ELLENFÉL AZ AIRBNB

A régióban maradva, Magyarországon idén a kiutazások egyszázalékos csökkenésével számolnak. A fogadóországok versenyszámát tavaly az Egyesült Államok nyerte, nyomában Spanyolország, Németország és Franciaország. A legnépszerűbb városi desztináció Párizs volt New York és Bangkok előtt. Az ITB-nek otthont adó német főváros 2015 kilencedik legnépszerűbb city break desztinációja. Az utazások 72 százaléka szabadidős céllal történt, a maradékból 14 százalékot hasít ki az üzleti motivációjú utazás. Ugyanakkor a klasszikus „oda repülők, tárgyalok és üzletet kötök” típusú utak aránya jelentősen visszaesett, míg a MICE-programok részaránya (58 százalék) nőtt. A világturizmus 7,9 milliárd vendégéjszakája két százalékkal haladta meg az előző évit. Tavaly mintegy egymillió új szállodai szobát adtak át, amivel hárommillió munkahelyet teremtettek. Az utazók 61 százaléka száll meg hotelben, 39 százalékuk első osztályúban. Az IPK úgy találta, hogy az airbnb és más, közösségi alapon kiadott szállások aránya mindössze öt százalék. De ki tudja, hol áll meg az internetes alkalmazásokon alapuló közösségi gazdaság részesedése a világturizmusból, ha arra gondolunk, hogy az IPK szerint az utazók 78 százaléka az internetet használja utazási döntései meghozatalához, és a foglalások 65 százaléka is itt történik. Azonban így is marad 34 százalék, amely továbbra is bízik az utazási irodában. A számok arról tanúskodnak, hogy a két csoport között átfedés van: az átlagemberek jelentős része mindkét forrást használja.

VIHAROS ÉS TURBULENS

Ami 2016-ot illeti, Freitag szerint „viharos és turbulens” évnek nézünk elébe. Világszerte 223 fegyveres konfliktus zajlik – mondta, de hozzátette, hogy 80 százalékuk turistadesztinációktól távol. Sovány vigasz, ha az emiatt labilissá váló világpolitikai helyzet miatt ma az Eiffel-torony tövében „robotzsaruk” állnak gépkarabéllyal, Ferihegyen pedig a TEK fekete tankjaival nem a Négy páncélos és kutya új epizódjain dolgoznak.

Százszázalékos biztonságot amúgy sehol se reméljünk – józanított ki Michael Frenzel WTTC elnök egy nappal korábban az ITB megnyitóján. Az IPK 42 fontos küldőországban 50 ezer embert kérdezett meg a 2016-os évről. Negyven százalékuk szerint a biztonsági helyzet rányomja bélyegét az utazási szokásokra. A belföldi turizmus járhat jól a lakosságnak azzal a 15 százalékával, amely 2016-ban nem tervez külföldre menni. A megkérdezettek negyede ugyan utazik külföldre, de csak biztonságos desztinációba, amelyek közül Ausztrália, Dánia és Ausztria áll az első három helyen. Izrael, Tunézia, Törökország, Egyiptom és Marokkó azonban jelentős visszaesést szenvedhet el idén. Mindezek ellenére háromszázalékos növekedést vár az IPK 2016-ra, holott a terrorizmus nélkül ez 4,5 százalék is lehetne. A hajtóerő Kína és India lesz. Az európai küldőpiacok „erős embere” az idén is Hollandia, az Egyesült Királyság, Svájc és Németország lesz. Ezek hazánk legfontosabb küldőországai.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.