Niklai Ákos szerint a bolognai folyamatban sajnálatosan elsikkadt az eredetileg két féléves gyakorlati foglalkoztatás. Ma Magyarországon 13 helyen képeznek felsőfokon turisztikai szakembereket, de van olyan intézmény, ahol a megkövetelt szakmai gyakorlat csak 15 hét. Reménytelen ennyi idő alatt a hallgatókat az "életre nevelni" - vélekedett. A szövetség szerint fontos lenne, már a felvételi követelményeket is kellően szigorítani, hogy például csak az a hallgató kaphasson felsőfokú turisztikai diplomát, aki két idegen nyelvvizsgát tett. Nem kerülhető meg a specializáció sem: nem fér meg egyenlő súllyal a turizmus és a vendéglátás mert sajnálatos módon a vendéglátást élethivatásnak választó fiatalok a felvételi rendszer szigorú kritériumai miatt elvéreznek. A szövetség tájékoztatása szerint a Nemzeti Turisztikai Bizottság is több alkalommal foglalkozott a turisztikai felsőfokú oktatás helyzetével és eredményeivel. Szinte minden szakmai fórumon felmerült a munkába állók tudásának szintje, illetve a tudás hiánya.
Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke biztos abban, hogy a szövetség tagszállodái a legnagyobb készséggel fogadnák be az említett második féléves szakmai gyakorlatot, akár még a marketing munkában is felhasználható „A Magyar Turizmus felsőoktatásának hivatalos képzőhelye” emblémát alkalmazva. Niklai Ákos szerint a kormányzat - a költségvetés egyensúlyi helyzetének megőrzése érdekében –, a szállodai áfakulcs kedvezményezése mellett, rákényszerült olyan intézkedésekre is, amelyeket a Magyar Szállodaszövetség friss állásfoglalásában újragondolásra javasol.
A turisztikai szakma által támogatott javaslatok szükségességét Bajnai Gordon miniszterelnök a február 1-én megtartott turizmus szezonnyitó értekezleten beszédében is érintette. Emellett azonban rendkívül fontos tényezőnek tartotta, hogy a magyar turizmusban a minőségi fejlődés domináljon; csak ezzel maradhat versenyképes az unióban és a minőség javulásához éppen az emberi tényezőket emeli ki első helyen. A Magyar Szállodaszövetség tagszállodái a jövőben a legnagyobb készséggel állnak a felsőfokú turizmus közép- és felsőoktatási intézményeinek rendelkezésére a szakmunkásképzésben és a felsőfokú oktatások gyakornoki helyszíneként. (MTI)