A máltai Nemzeti Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2004 júliusában a repülőgéppel Máltáról hazainduló turisták száma elérte a 130 202-t, ami 4164-gyel, vagyis 3,3%-kal több, mint egy évvel azelőtt. Hajóval 4164 turista indult, így az összes kiutazó július hónapban 134 366 fő volt.
Németországba 4157-tel többen indultak repülőgéppel, mint egy évvel korábban. Belgiumba, Svédországba, Dániába, Norvégiába, Oroszországba és az USA-ba is többen utaztak. Az olasz turisták aránya 8,3% volt, számuk azonban 9,5%-kal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. A turisták számát illetően visszaesést lehetett tapasztalni az osztrák, holland, brit és líbiai piacokon.
A vizsgált időszakban a Máltára érkező külföldiek 81,8%-a turista volt, míg 4,2%-uk üzleti céllal utazott az országba. A tavalyi évhez hasonlítva ez visszaesést jelent az üzleti utazók számát tekintve, amikor az üzleti célú látogatók aránya még 5,5% volt a külföldi belépők között.
Forgalom január és július között
Az év első hét hónapja során a repülőgéppel távozó turisták száma 0,9%-kal nőtt a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva, és elérte a 601 612-t. Tavaly ugyanezen időszakban 596 181 külföldi látogatót regisztráltak. Az olasz beutazás továbbra is jelentősnek mondható, mivel az összes turista 7,4%-a a vizsgált időszakban ebből az országból származott. Az egy évvel korábbi adatokkal összevetve több mint kétezerrel többen jöttek Itáliából, azaz 4,9%-os növekedés volt tapasztalható. Ugyanakkor Belgiumból, Dániából, Franciaországból, Svédországból, Norvégiából, Svájcból, Oroszországból, az USA-ból, illetve több, kisebb európai államból is nőtt a beutazók száma. A Máltára érkező turistáknak körülbelül 40,3%-a Nagy- Britanniából származott. Számuk azonban 4,5%-kal csökkent a tavalyi adattal összehasonlítva. Ausztriából, Hollandiából és Líbiából ugyancsak kevesebben érkeztek, mint egy évvel korábban.
Szálláshelyek töltése
Becslések szerint az év első hét hónapja során a máltai szigetek kereskedelmi szálláshelyein a turisták összesen 5 899 564 vendégéjszakát töltöttek el, ami 1,5%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbi adathoz képest. A szállodákban töltötték el a vendégéjszakák 65,6%-át ezen időszak alatt, 457 487 turista, azaz az összes látogató 76,0%-a szállt meg szállodában, ami örvendetes, 6,9%- os növekedés a tavalyi azonos időszak adatához képest.
Turisztikai bevételek
Júliusban a turisták teljes költését 56 millió máltai fontra becsüli a Nemzeti Statisztikai Hivatal Máltán, ami 2 millió fonttal kevesebb, mint egy évvel korábban volt. Az év első hét hónapja során a szervezett formában érkezett turisták 11,8 millió ciprusi fontot költöttek el, ami 4,6 millió fonttal, azaz 3,9%-kal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. Az egyénileg érkező turisták 22,5 millió ciprusi fontot költöttek el repülőjegyre, 13,9 milliót pedig szállásdíjra, ami összesen 3,3 millió fonttal, vagyis 8,2%-kal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. A szervezetten és egyénileg érkező turisták más célú költése összességében 2,3 millió fonttal csökkent, és a tavalyi 76,6 millió helyett 74,3 millió fontot tett ki a vizsgált időszakban. A turisták összesített költése az év első hét hónapjában 222,5 millió fontra rúgott, ami 10,2 millió fontos, azaz 4,4%-os csökkent mutat. A visszaesés hatására az egy turistára eső átlagos költés 195,2 fontról 184,9 fontra esett a tavalyi év azonos időszakával összevetve.
A magyar piac
Az idei évben eddig a regisztrált magyar utasok száma körülbelül 9500 fő volt, és év végéig további 400-500 fő kiutazására lehet számítani, tájékoztatta lapunkat Hangya Edina, a Máltai Turisztikai Hivatal képviselője. A 2003-as körülbelül 9000 magyar turistához képest 10%- os volt a növekedés, ami közepes eredménynek tekinthető. Az utasok többsége (kb. 6000–6500 fő) az Air Malta menetrend szerinti járataival utazott, az Unitravel Malév-charterét körülbelül 2,600 fő vette igénybe. A többi utazó más légitársaságokkal, bécsi indulással, esetleg kocsival/ hajóval érkezett a mediterrán szigetországba.
A Máltai Turisztikai Hivatal (Malta Tourism Authority) idén körülbelül 20 millió euróból gazdálkodott. Ebből 13 milliót fordítottak marketing célokra, aminek több mint a felét a külképviseletek használták fel. Magyarország sajnos még mindig csak épphogy eléri idén a 10 000-es utaslétszámot, ezért nem készítenek pontos statisztikát rólunk, és a költségkeretünk is elég alacsony. A magyarországi teljes marketing keret, amelyet reklámozásra, kiállításokra, vásárokra, az ANTOR-ban való részvételre, valamint az irodák támogatására fordíthatunk, összesen 60–65 000 eurót tesz ki – hangsúlyozta végül a hivatal magyarországi képviselője.