A téli szezon rendkívül lassan indult, és sokak számára a későbbiekben sem hozott semmi jót. Eddig még nem tapasztalt módon a szilveszteri programok is gyakran csak akciós árakon keltek el. A szakemberek a romló gazdasági mutatókból adódó társadalmi bizonytalansággal, a 13. havi fizetések késésével, az év végi köztisztviselői létszámleépítésekkel és az enyhe tél eleji időjárással magyarázzák a kivárást. A januárban és februárban is folytatódó tömeges akciózást azonban már a túltervezett kapacitások hívták életre.
Még úgy is soknak bizonyult a megrendelt charterhelyek száma, hogy a visszamondások miatt 15- 20 százalékkal kevesebb kapacitás volt a piacon a szezon eleji tervekhez képest. Teljes charterláncok ragadtak benn: a téli szezon nagy szenzációjának ígérkező riói charter az Aeroviva szervezésében, illetve a hivatalból törölt Jordan Tours jordániai lánca.
A téli szezonban heti 7 géppel repült Thaiföld szinte minden egyéb úti célt ellehetetlenített. A Malév három szezonális bangkoki menetrend szerinti járata a két legjobb hónapban, januárban és februárban 94–98 százalékos kapacitáskihasználtsággal működött, és a charterek is tele voltak. A szoros versenyből adódóan azonban csaknem annyi pénzből üdülhettek az utasok a délkeletázsiai országban, mint a Kanáriszigeteken. Nem csoda, hogy az olyan közelebbi, viszonylag magas árszínvonalú úti célok, mint Madeira és Gran Canaria értékesítése nehézkesen ment.
A legtöbb iroda Maldív-szigeteki, kubai, mauritiusi és bali programjait is csak nyomott árakon tudta eladni. A kisebb kapacitással repült távolabbi úti célok, Brazília, Kenya, Zanzibár és Dubai keltek el könnyen és jó áron, de a közeli dömpingdesztinációk, Tunézia és Egyiptom sem okoztak csalódást az őket programozó tour-operátoroknak.
Egy gépen háromszázan
A fogadkozások ellenére, úgy tűnik, nyáron sem valósul meg a kapacitások racionalizálása, mivel a kiutaztatók éppen a mennyiségi kínálattal igyekeznek ellensúlyozni gyenge téli eredményeiket. Körkérdésünk eredménye szerint a tavalyihoz képest átlagban 10-50 százalékkal növelik megrendelt charterhelyeik számát. A teljes piaci charterkapacitás 20-30 százalékkal lesz több, mint tavaly nyáron. A bérelt járatokhoz használt géptípusok között idén először már megjelennek a 260, illetve 310 férőhelyes Airbusok, jóllehet, az idén egyesek a szokásosnál kisebb, 102 és 119 férőhelyes gépekkel is chartereznek. A Malév, a Wizz Air és a Sky Europe évről évre szaporodó főként szezonális üzemelésű menetrendszerinti járatain jelentős kapacitásokat kötöttek le az utazásszervezők görög, spanyol, bolgár, horvát és ciprusi úti célokba.
Botlások és választások
Az elemzők szerint azonban a piaci kapacitás nagyarányú bővülését nem követi hasonló mértékben a fizetőképes keresleté. Ebből adódóan átrendeződés várható, mivel a túraszervezők forgalma leginkább egymás kárára gyarapodhat. Az elmúlt évtized tapasztalataira alapozva van, aki azt jósolja, hogy páros év lévén az idei nyár ismét egy túraszervező csődjét hozza. A legtöbb szakember szerint az áprilisi választások és a júniusi futball-világbajnokság miatt a télinél is nagyobb kivárás jellemzi majd a magyar utazási kedvet. Az előfoglalásokkal jóval kevesebb bevételt realizálhatnak az irodák, mint tavaly, és az utas igyekszik kivárni a májusi–júniusi akciókat. Félő viszont, hogy ekkorra már elfogynak a szabad szálláshely-kapacitások a mediterrán térségben.
Bulgária feljövőben
Az idei nyáron Görögország ígérkezik favoritnak. A piaci kapacitás 25-30 százalékos növekedést mutat, és többen először szerveznek oda utakat. A nyári szezon egyetlen új úti célja is görög: Kefalonia szigete, és charterújdonságként debütál a tavaly már programozott Mykonos. A csaknem háromszoros kapacitásemelésből arra lehet következtetni, hogy Mallorca is tarol majd a nyáron, és rajtuk kívül – ahogy már megszokhattuk – a török Riviéra. Mivel a madárinfluenza már hazánkban is felütötte a fejét, és a fertőzésveszély globális méreteket ölt, jelentősen nem csökken az utazási kedv Törökországba, ahol télen emberáldozatokat is követelt a vírus. Idén Bulgária vonatkozásában valódi áttörést ígér, hogy már Debrecenből is indul charterlánc, illetve a Malév után a Wizz Air és a Sky Europe is indít szezonális menetrend szerinti járatokat a bolgár tengerpartra. A nyilvántartásból törölt Jordan Tours cégtulajdonosa, Zaid Naffa visszatérését ígéri, és a 2004-esnél is alacsonyabb, mintegy 30 000 forintos dömpingárakkal kecsegteti azokat az utasokat, akik Jordániát választják a nyáron.
A szezon nagy meglepetése, hogy Debrecen után – ahonnan idén már 8 charterlánc indul – újabb vidéki repülőtér, Sármellék is bekapcsolódik a charteres kiutazásba. Fordulatot hoz a nyár, a chartereztető légitársaságok piaci részesedésének alakulásában is. A Malév charterkapacitásainak csökkenésével még nagyobb szerephez jut a Sky Europe, amely csaknem kilencven, és a Travel Service, amely közel 30 százalékkal több kapacitást ad bérbe az irodáknak, mint tavaly. Nő a száma a fogadóországok légitársaságai által üzemeltetett charterláncoknak is. A Malév és hozzá hasonlóan a Wizz Air inkább a menetrend szerinti járatokra történő block seat értékesítésben erősít.
Tensi: már Sármellékről is
A Tensi Holiday utazási iroda február 9-én a Balaton Konferencia Központban mutatta be idei nyári árualapját. A cég nyáron Ciprusra, Malagára, Korfura, Mallorcára és a török Riviérára utaztat. Az utóbbi három úti célba saját charterjáratokat is közlekedtet. Antalyára idén Budapest és Debrecen után a piacon egyedüliként már Sármellékről is indít charterjáratokat, hetente összesen 630 utassal. Budapestről emelt kapacitással, egy 310 fős Airbusszal repülnek. Sármellékre számos városból ingyenes transzfer- lehetőséget, illetve a légikikötőnél ingyenes parkolási lehetőséget biztosít a Tensi. Az iroda szerint a sármelléki indulást az alacsony repülőtéri illetékek is vonzóvá teszik. A 13 járatot magában foglaló sármelléki charterxláncra több mint 2000 utast várnak.