A 2012-es év onnan folytatódott, ahol a 2011-es befejeződött: lassan indult az év eleje, majd az olimpia is lefelé húzta a forgalmat − mondta el Haraszti Géza, a szövetség elnöke, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője.
A végleges adatok szerint 2012-ben a hazai autókölcsönzők összes árbevétele 1,5 százalékkal csökkent, 12,8 milliárd forintról 12,6 milliárdra mérséklődött. A kölcsönzők üzleti eredményessége is romlott, 70 millió forinttal csökkent 2011-hez képest, így összességében veszteségesnek mondható az ágazat.
Jellemzően azonban azok a vállalatok, amelyek korábban felismerték az innováció fontosságát és az elmúlt években átalakították üzletmenetüket, pozitív évet zártak. Ez gyakorlatilag 4-5 céget jelent, amelyek a piac nagy részét lefedik. Az eredményes üzemelés amiatt nagyon fontos a szegmensnek, mert ez teszi lehetővé a beruházásokat, fejlesztéseket, ezáltal képesek előremenekülni a cégek. Érdekes tendencia, hogy igyekeznek több lábon állni a vállalkozások, és olyan kiegészítő szolgáltatásokkal bővítik profiljukat, mint a használtautó-kereskedés vagy a szervizszolgáltatás.
Az idei év hasonlónak ígérkezik a tavalyihoz, bár pontos adatokat csak jövőre lehet mondani. Várhatóan a forgalom eléri és remélhetőleg meg is haladja a tavalyi szintet. A kölcsönzők visszajelzései alapján 2013 eddigi időszaka jobb eredményeket hozott a tavalyinál. Sikeres volt a július, erre a hónapra esett az idei évben a Forma–1, amit a szakmabeliek csak az autókölcsönzés ünnepének hívnak. A szolgáltatók augusztus hónapban további forgalomnövekedést értek el.
Az egyre nagyobb ferihegyi fapados légi forgalmat az autókölcsönzők is érzik. A tranzakciók száma 2011-hez képest a tavalyi évben 2,5%-kal emelkedett. A bérbe vétel hossza azonban 8-9 százalékkal csökkent. Jellemzően egyre nagyobb az igény a kisebb autók iránt is, így a kereslethez igazodva jellemzően a flotta 60 százalékát ezek adják.
Habár itthon a vendégkör legnagyobb részét a külföldi turisták és a nemzetközi cégek jelentik, érdekes trend, hogy külföldön egyre több honfitársunk bérel gépkocsit. Habár pontos adatok nem állnak rendelkezésre, a Magyarországon működő nemzetközi autókölcsönzők 30 ezer körüli bérlőt közvetítettek külföldre, ennek a forgalomnak a duplája lehet az, amit az kiutazók a különböző gyűjtőhonlapokon tesznek, és ehhez adódnak még az ad hoc jellegű autóbérlések a kisebb helyi szolgáltatóknál. (A sajtótájékoztató utáni napon derültek ki adatok a magyarok külföldi autóbérlési szokásairól, erről keretes írásunkban olvashatnak.)
A MAKSZ-nak 22 tagja van, kis (50 autóig), közepes (50−200 közötti flotta) és nagy (200 feletti flotta) méretű cégeket egyaránt képvisel. A magyar piacon jelenleg 5000 bérautó áll rendelkezésre. Ez a szám a korábbi években volt, hogy elérte a 8-10 ezret is. Csökkent a MAKSZ-tagok száma is, nem kizárt, hogy az idei évben is kiesik egy szereplő. A gépkocsik átlagéletkora 1-1,5 év. A szövetség az első vonalbeli szolgáltatás mellett tette le a voksát, ehhez egy 36 pontból álló kritériumrendszert is kidolgoztak.