KLM
A KLM honlapján van magyar nyelvű link, de az ott szereplő akciós hirdetésekre kattintva már angolul jelennek meg az információk. A jegyrendelés teljesen érthető és egyértelmű, könnyű a jegyet lefoglalni és az árakat megtalálni. Munkatársunk szerint a honlap a jegyfoglalásra és rendelésre orientálódik, nem tüntetnek fel olyan linkeket, amelyek a kiválasztott városról tájékoztatnának, pedig ezek akár kedvcsinálóként is működhetnének. Az egyéb szolgáltatások, mint például autóbérlés, szálláslehetőségek, csak angolul olvashatók. A honlap dizájnja megfelelő, de nem túl felhasználóbarát annak, aki nemcsak a jegyrendelésről és a jegy áráról, hanem az úti célról is szeretne tájékoztatást kapni. A telefonos érdeklődés során egy kedves hölgy vette fel a telefont, készséges volt, részletes tájékoztatást adott a jegyrendelés menetéről, és azt is elmondta, hogy on-line foglalás esetén kedvezmény jár. Arra a kérdésre, hogy „Milyen a benyomása a vállalatról a tesztelés tapasztalatai alapján?”, közepesen jó értékelést kapott a KLM.
Air France
A telefonos érdeklődés során a központi automata szövege volt hallható a kapcsolásig. Angolul és franciául is tájékoztatást adtak az on-line foglalásról, a törzsutasprogramról, illetve egyéb lehetőségekről. Ez mindenképpen alapvető egy nemzetközi cégnél. A hölgy, aki a felvilágosítást adta, nagyon kedves és türelmes volt. Igaz, hogy nem invitálta az érdeklődőt az irodába, de lebetűzte a cég internetes oldalának a címét, mondván ott kényelmesen körbe lehet nézni, de előtte még szóban az árakról kellő felvilágosítást adott. Nem sietett, türelmes volt, azt tanácsolta, hogy gondolja át munkatársunk az utazást, a netes információk a segítségére lesznek majd. A honlapon a különböző szolgáltatásokkal kapcsolatos információk bőségesen szerepelnek (autóbérlés, szálláslehetőségek, e-szolgáltatás, céges utazásösztönző stb.), bár néhány dolgot nem talált meg rajta a tesztelő (ilyen például az utasbiztosítás). Pozitívumként könyvelhető el, hogy ezeket a hasznos információkat mind magyar nyelven lehetett olvasni.
Austrian Airlines
Az internetes oldalon nagyon jól el lehet igazodni, a hasznos telefonszámokat is könnyen meg lehet találni, és gyakorlatilag minden információ szerepel itt, amely a repüléssel, utazással kapcsolatos. A jegyvételi módok is áttekinthetők, és egyértelműen vannak feltüntetve. Arra a kérdésre, hogy „A telefonszámokat könynyen meg lehet-e találni a honlapon?”, kiváló osztályzatot kapott az Austrian Airlines. Szimpatikus volt a shoppernek, hogy nemcsak budapesti indulással indítanak járatokat, hanem Pécsről is, és mindezt kedvezményesebb árért, bár még így sem tartotta mindig jónak az ár-érték arányt. A telefont már két kicsengés után felvette egy kedves hölgy, aki részletesen tájékoztatta az érdeklődőt az árakról. Az eddigi – légitársaságokkal kapcsolatos – tesztjeink során csak ennél a vállalatnál fordult elő, hogy a biztosításokkal kapcsolatos információkat megemlítették, illetve, hogy a cég munkatársa megköszönte az érdeklődőnek, hogy az adott irodát választotta ügyei intézésére.
Technika
A tesztelőknek az alábbi fő szempontok szerint kellett értékelniük az irodáknál:
■ Internetes elérhetőség, telefonos ügyintézés, információadás, általános értékelés.
A százalékos eredmények a fenti blokkok, összesen 23 szempont szerinti értékelése alapján születtek. Shoppereink ezen felül 1–5 terjedő skálán (1 – elégtelen, 5 – kiváló) is értékelték megadott szempont szerint a légitársaságokat, a tesztelés során szerzett tapasztalataik alapján. Az eredmény csupán egyetlen, statikus mintavételnek az eredménye.
Megjegyzés
A vizsgálat eredményei a Smart Research International tulajdonát képezik, amelyről részletesebb adatok nem hozzáférhetőek. A vizsgálatot a Turizmus Trend megbízásából a Smart Research International végzi. www.smartrin.com
'