Lendületesen terjed a kártyás fizetés  

2004 első félévének végén a pénzügyi intézmények és az üzemanyag-társaságok által hazánkban kibocsátott fizetési kártyák száma meghaladta a 6,8 milliót, ami 10 százalékos növekedést jelent az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva – olvasható a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi, tavaly késő ősszel közreadott összefoglalójából.

 

 Az MNB pénzforgalmi emissziószabályozási és szervezési főosztályán, Keszy-Harmath Zoltánné által készített anyagból az is kiderül, hogy a termékek 89 százaléka betéti kártya volt, a maradék 11 százalék hitel- és terhelési konstrukció. A business kártya termékek aránya mindössze 3 százalék. Egyre több intézmény kapcsolódik be a co-branded termékek kibocsátásába is, arányuk 10 százalék. Az ATM berendezések száma 2909 volt a tavalyi év közepén, a postahivatalokban és a bankfiókokban 10 083 POS berendezés biztosítja az elektronikus pénzfelvételt. A kereskedői pénztárakban 27 241 POS berendezés üzemelt, ami 10 százalékos növekedés egy év alatt.

 

 

 Bankkártyákkal lebonyolított forgalom

 

 A hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal az év első felében 93 millió készpénzfelvételi és –vásárlási műveletet bonyolítottak le 2234 milliárd forint értékben. Mind a darabszám, mind az érték 12 százalékkal haladta meg a megelőző év azonos időszakának forgalmát. A műveletek 55 százaléka ATM készpénzfelvétel, 3 százaléka mobiltelefon-feltöltés ATM-en keresztül, 38 százalék POS kereskedői vásárlás és 4 százalék bankfióki és postai POS berendezésen keresztül végzett készpénzfelvétel volt. A magyar kártyabirtokosok egyre gyakrabban használják vásárlásra kártyájukat: 2003-ban százból 35 alkalommal, a vizsgált tavalyi időszakban viszont már 41 esetben.

 

 Kibocsátói forgalom

 

 Magyar kibocsátású kártyával 87,5 millió műveletet hajtottak végre itthon és külföldön az év első felében, 2 212 milliárd forint értékben. A darabszámot tekintve 13 százalékkal, értékben 14 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakának forgalmát. Jelenleg öt üzemanyag-társaság (Agip, Esso, MOL, OMV, Shell) teszi lehetővé ügyfelei számára az általuk kibocsátott kártyákkal történő üzemanyag-vásárlást. A kibocsátott kártyák száma 12 százalékkal emelkedett, és az év közepén 421 ezer volt.

 

 Bankkártyák száma

 

 Hazánkban 22 bank és egy pénzügyi vállalkozás bocsát ki fizetési kártyákat, évről évre mérséklődő növekedési ütemmel. Míg öt évvel ezelőtt a növekedés üteme 18 százalék volt a megelőző évhez viszonyítva, idén ez az arány a felére, 9 százalékra csökkent. Az év első félévének végén összesen 6,4 millió kártya volt forgalomban, zömmel a két nemzetközi kártyatársaság, a MasterCard és VISA különböző védjegyeivel ellátva. A kártyák 89 százaléka – 5 711 496 darab – betéti (debit) kártya. Ez a szám magában foglalja azokat a kártyákat is, amelyek hitelszámlához kapcsolódnak ugyan, de kamatmentes hitelperiódus nélkül, azaz betéti konstrukcióban működnek. A maradék 11 százalék hitel (credit) – 710 528 darab – és terhelési (charge) – 14 285 – kártya. Betéti kártyát húsz bank bocsát ki, hitelkártyája tizenegy banknak van, és három bank, valamint egy pénzügyi vállalkozás ajánl ügyfeleinek terhelési kártya konstrukciót. A kifejezetten üzleti jellegű kiadások kiegyenlítésére használt úgynevezett business kártyák száma 220 ezer volt a félév végén, az összes kártya alig több mint 3 százaléka (ugyanaz az arány, mint egy évvel ezelőtt). Business kártya kibocsátással húsz bank és egy pénzügyi vállalkozás foglalkozik. A megelőző év közepéhez képest mindössze 1 százalékkal változott (10 százalékra nőtt) a cobranded kártyák aránya, darabszáma azonban 10 százalékkal növekedett és elérte a 667 ezret. Ebben a konstrukcióban nyolc bank érdekelt.

 

 

Készpénzfelvétel, elfogadóhelyek

A bankkártyával történő elektronikus készpénzfelvételt részben az ATM berendezések, részben pedig a bankfiókokban és postahivatalokban működő POS berendezések biztosítják. Az elmúlt év során mind az ATM-ek, mind POS berendezések növekedésének üteme lelassult: az ATM-ek száma 4 százalékkal, a POS-oké 5 százalékkal emelkedett a megelőző év azonos időszakához képest.

 

Fizetési lehetőségek bankkártyákkal

A kölcsönös hazai kártyaelfogadást a MasterCard és VISA védjegyek biztosítják. 2004. év közepén MasterCard kártyával 18 632, VISA-val pedig 18 555 üzletben lehetett fizetni (4-5 százalékos növekedés a megelőző év azonos időszakához képest). Látványosan, 56 százalékkal növekedett az Amex kártyák hazai használatának lehetősége, 10 251 üzletben lehet velük vásárolni. A Diners védjegye 4987 elfogadóhelyen szerepel, JCB kártyákat nem bocsátanak ki hazánkban, de 8741 üzletben elfogadják. Postai úton vagy telefonon keresztül megrendelt áruk vagy szolgáltatások ellenértékét is lehet bankkártyával rendezni, összesen 483 magyarországi kereskedőnél. Internetes vásárlások ellenértékének kifizetése 340 hazai kereskedőnél lehetséges bankkártyával. Az elmúlt év azonos időszakához képest 10 százalékkal 27 281 darabra nőtt a kereskedői pénztárakban felszerelt POS berendezések száma. A berendezések meghibásodása, vagy üzemzavar esetére 4 203 imprinter, vagyis kézi lehúzó szerkezet biztosítja a kártyaelfogadást. Egy év alatt 23 százalékkal csökkent azoknak a pénztáraknak a száma, ahol csak imprinter üzemel.

 

Bankkártyás forgalom

A hazai bankkártyaforgalom a hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal Magyarországon lebonyolított vásárlások és készpénzfelvételek összessége, amely az év első felében 93 millió műveletet jelentett 2 234 milliárd forint értékben. A darabszám és az érték is 12 százalékkal haladja meg a megelőző év azonos időszakának forgalmát. A műveletek számának 3 százalékát, értékének 4 százalékát külföldi kibocsátású kártyákkal bonyolították le. Évről évre 5-6 százalékkal nő a vásárlási műveletek aránya, és ugyanennyivel csökken a készpénzfelvételeké, vagyis fokozatosan a valódi készpénzkímélés kerül előtérbe.

 

Magyar kártyák forgalma

 

A hazai kibocsátású kártyákkal a kártyabirtokos ügyfelek 87,5 millió műveletet hajtottak végre belföldön és külföldön az év első felében, 2 212 milliárd forint értékben. Darabszámát tekintve 13 százalékkal, értékben pedig 14 százalékkal haladja meg a megelőző év első félévének forgalmi adatait. Míg a business kártyákkal lebonyolított műveletek darabszáma (2,5 millió) mindössze 3 százalékát teszi ki a teljes forgalomnak, összegét tekintve ez az arány 11 százalék (254 milliárd forint). Százból 58 művelet készpénzfelvétel, a többi vásárlás. A műveletek hat százalékát (5,3 millió db) co-branded kártyákkal bonyolították le, értékben ez 4 százalékot jelentett.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.