Igaza lehetett Petra Stolbának, az osztrák turisztikai hivatal, Österreich Werbung (ÖW) vezérigazgatójának, amikor hétfőn, az actb első napján úgy nyilatkozott: a turizmus a legválságállóbb iparág. Bár sokan épp az euró bedőlésétől tartanak, a világgazdaság „W” alakú válságának második mélypontja fele tart, a Bécsben jelenlegi formájában ezúttal utolsó alkalommal megrendezett vásáron sorra köttetnek az üzletek.
A 12 magyar eladó nem panaszkodik. Nyúl Erika, a Művészetek Palotája ügyfélkapcsolatok igazgatója mondja: számukra hatékony megjelenési forma az actb. A személyes találkozót semmi sem pótolhatja - teszi hozzzá. Hétfőre várt összes ügyfele megjelent. Hasonlóképpen pozitívan látja az actb forgalmát Hankó Ágnes a Ramada Resort Aquaworld Budapest részéről, aki tájékoztat: csak az első nap 30 tárgyalása volt. Köztük nem egy a számos európai ország, így hazánk által is áhított közel-keleti térségből jött ügyféllel. A közel-keletiek érdeklődéséről szintén beszámolnak a Magyar Turizmus Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársai is.
Nem csupán a magyarok
nyilatkoztak elégedetten az utolsó actb forgalmáról. Jia Li, az egyik legnagyobb kínai utazási iroda, az állami China International Travel Service Limited termékmenedszere, aki először járt az actb-n sajnálja, hogy az idei az utolsó ilyen vásár. Mint mondta: itt egy helyre koncentrálva jelentek meg a számukra is egyre vonzóbbá váló közép-európai országok. Petra Stusek Ljubljana turisztikai hivatalának képviseletében elmondta: jelentős érdeklődést tapasztal a szlovén főváros iránt.
A kis Szlovénia csendben igen komoly fogadóországgá válik. Maja Pak, Szlovénia turisztikai hivatalának vezetője a tavalyi számokat ismertetve elmondta: 2011. felülmúlta a 2008-as rekordévet. Európa legzöldebb országában a GDP 12%-át előállító turizmus az érkezések 9%-os növekedését könyvelhette. 3 millió vendég összesen 9 millió vendégéjszakát töltött délnyugati szomszédunknál.
A vásáron szintén kiállító Szlovákia turisztikai hivatalának vezérigazgatóhelyettese, Frantisek Stano beszámolójából kiderült, 2011. eredményes év volt két nehéz évet követően. Az euró bevezetése után északi szomszédunknál ezekben az időkben 25%-kal esett vissza az érkezések száma, különösen az euróra még át nem tért szomszédos országokból, így hazánkból. Tavaly azonban már két számjegyű, 11%-os növekedéssel zártak a szlovákok a külföldiek esetében. A vendégéjszakák száma 6%-kal nőtt.
Csehország tavalyi adatairól igen keveset tudtunk meg; a Czech Tourism osztrák piacért felelős munkatársa a pódiumra fellépve megköszönte az osztrákoknak a sok vendégéjt, majd arcán elégedett mosollyal távozott.
Megérkezni és újjá születni
mottóval hívja fel kínálatára a figyelmet Ausztria. Az actb során közölt, 2011. január-novemberi statisztikák szerint 31,8 millió vendég 116,6 millió vendégéjt töltött nyugati szomszédunknál. Magyarország Ausztria első 10 küldőpiaca között szerepel. Kilencedik helyen 1,5 millió vendégéjt háltunk el a vizsgált időszakban. Ez 7,1%-os növekedés, mellyel a 10-es listán Svájc (12,1%) mögött másodikok vagyunk. Nekünk pedig Ausztria második legfontosabb küldőpiacunk. Sokat tettek hozzá érkezéseikkel a magyar turizmus 2011-es, 7%-os növekedéséhez.