Magyarország megmentőjének nevezte Nagy-Britanniát Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) vezérigazgatója. „A hónap küldőországa” című rendezvénysorozatának decemberi prezentációján. Nyilván nem véletlenül; a turizmus 2005-ös szárnyalásában komoly részük volt az ideérkező angol turistáknak, akiknek száma reményeink szerint egy darabig nem is fog csökkenni.
Az Egyesült Királyság gazdasági potenciálja jelentős: Európa tizedik legnagyobb és ötödik legnépesebb állama. Az Egyesült Királyság a világ negyedik legnagyobb gazdasága, második legnagyobb tőkeexportőre és -importőre, az egyik legjelentősebb pénzügyi központ. A brit gazdaság 1992 óta folyamatos növekedést mutat és 2005-ben a tizenharmadik egymást követő évben szárnyalja túl az eurózóna gazdasági teljesítményét. A munkanélküliség és az infláció alacsony. Az Egyesült Királyság 2004-ben Magyarország ötödik legjelentősebb exportőre, illetve hatodik legjelentősebb importőre volt. Hazánkban ötszáznál több brit érdekeltségű vállalat működik.
Az Egyesült Királyság turizmusa
Az Egyesült Királyság a világ és Európa turizmusában is meghatározó szerepet játszik. Az innen érkező turisták 2003-ban a világ második legtöbbet utazó, és harmadik legtöbbet költő csoportjának számítottak. Az Egyesült Királyságban a 100 lakosra jutó külföldi utazások száma a világon az egyik legmagasabb. A belföldi turizmus is jelentős szerepet játszik a brit turisztikai piacon: a kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakaszámát tekintve Franciaország és Spanyolország után a britek töltik a legtöbb vendégéjszakát saját országukban.
A britek külföldi utazásai és üdülései az európaiak utazásainak és üdüléseinek 16,6, illetve 16,1 százalékát tették ki 2004-ben. A külföldi utazások 66 százalékának szabadidős célja volt. 1996-hoz képest 2004-re mind a külföldi (+92,8 százalék), mind a szabadidős célú külföldi utazások (+128 százalék) száma megduplázódott. 2004-ben a britek szabadidős célú utazásainak döntő többsége (82,3 százalék) Európába irányult. A kontinensen belül Délnyugat- Európa részesedése kiemelkedő; ideirányult a szabadidős célú külföldi utazások 32 százaléka. A Magyarországot is magába foglaló Kelet- Európát a szabadidős célú utazók 2,2 százaléka kereste fel. A legkedveltebb desztinációk között az első helyen – a szabadidős célú külföldi utazások 29 százalékával – Spanyolország áll, amelyet Franciaország, az USA és Görögország követ. Magyarország a brit turisták 20. legkedveltebb úti célja.
A magyarországi brit beutazó turizmus jellemzői
1996-tól a magyarországi brit vendégforgalom – a 2000. év kivételével – folyamatos növekedést mutatott. 2004-ben a növekedési ütem kiugróan magas volt: ebben az évben a brit látogató-, vendég- és vendégéjszakaszám több mint 50 százalékkal nőtt 2003-hoz képest. Ez a dinamikus, 50 százalék feletti bővülés 2005 első tíz hónapjában is folytatódott.
A Magyarországon kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő brit vendégek döntő és egyre növekvő arányú többsége szállodai szolgáltatást vesz igénybe: míg a hotelek részaránya 1990-ben 88,2 százalék volt, ugyanez az arány 2004-re meghaladta a 93 százalékot.
Más küldőpiacoktól eltérően a brit vendégforgalom szezonálisan kiegyenlített, ugyanakkor rendkívül magas területi koncentráció jellemzi: 2004-ben a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált brit vendégéjszakák 89,9 százalékát (529 ezer éjszaka) a Budapest–Közép-Duna-vidék régióban töltötték. A képzeletbeli dobogó második és harmadik helyén - 10 ezernél több brit vendégéjszakával – a Balaton és a Nyugat- Dunántúl régiók állnak.
A brit lakosság külföldi utazásainak fő célja a tengerparti nyaralás (42,4 százalék), a Magyarország szempontjából potenciális terméknek számító kulturális és a városlátogató turizmus aránya 11,9 százalék. A britek külföldi utazásuk során szívesen vesznek részt szervezett hajókiránduláson, városnézésen és borkóstolón. A nyüzsgő éjszakai élet szerepe kiemelten fontos a kulturális látnivalók, a múzeumok, a színház-, az opera-, illetve a balett- és koncertlátogatás mellett. A kastélyok, a nemzeti parkok és az arborétumok is a britek kedvelt látnivalói közé tartoznak. A britek döntően egyénileg és nem csoporttal utaznak, szívesen vesznek azonban igénybe utazási irodai szolgáltatásokat. A britek külföldi utazásaik alkalmával a szállodai elhelyezést preferálják. A magánszállások iránti igény elenyésző. Számukra az utazás egyértelműen társas tevékenység: a turisták döntő többsége partnerével, gyermekével, illetve baráti társasággal utazik együtt szabadidős külföldi utazása során. A családok esetében a gyermekek szempontjai elsődlegesek az úti cél, illetve a konkrét szolgáltató kiválasztásakor. A britek a kiválasztott célországba jellemzően repülővel utaznak, ahol azután tömegközlekedést vesznek igénybe – mondta Kiss Kornélia, az MT Rt. kutatási igazgatója.
Az utazást megelőzően a brit utazók számára kiemelten fontos a részletes szállásinformáció, amit az országról, a desztináció turisztikai attrakcióiról való tájékozódás követ. Az ingyenes turisztikai kiadványok révén a teljes „utazási folyamatban” el lehet érni a turistákat. Az internet 2003-ban a harmadik leggyakrabban használt információforrás volt.