Néhány alapvető szempont az intézményrendszer fejlesztéséhez: a jelenlegi fejlesztéseknek sokszor nincs helyi gazdájuk, a döntések nem minden esetben a közvetlenül érintettek bevonásával születnek, még mindig kevés az összefogás, és persze lehetne sorolni azokat a tényezőket, amelyek újfajta, alulról építkező szervezetfejlesztést igényelnek a hatékony és eredményes turizmus érdekében.
Ez az oka annak, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia is kiemelten foglalkozik e témával. Szakértők bevonásával az elmúlt években több helyi szerveződés alakult, elsősorban marketingterületen. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv kapcsán azonban lehetőség nyílhat arra is, hogy a sok különféle helyet, a helyi specifikumokat is figyelembe vevő, de országosan egységes rendszer alapjait teremtsük meg.
Turisztikai desztinációmenedzsmentA desztináció turisztikai termékeit és egyéb szolgáltatásait egységben, komplex módon kezelő partnerek (önkormányzatok, vállalkozások, szakmai és civil szervezetek stb.) hosszú távú, szervezett együttműködése annak érdekében, hogy a turista élményét, illetve a turizmusból származó hatásokat optimalizálják a fenntarthatóság szempontjainak figyelembevételével. |
A rendszer a turizmusban legközvetlenebb szinten érintett szereplők (vállalkozók, önkormányzat, közlekedési vállalat, attrakciók kezelője, örökség- és a természetvédelem helyi gazdái) összefogásával alapozható meg. Érdekeiket a felsőbb szinten való képviselettel és anyagi hozzájárulással valósíthatják meg. A TDM-ek működéséhez – ahhoz, hogy önálló cselekvőképességgel rendelkezzenek – biztosítani kell a jogi és gazdasági feltételeket. Mányai Roland kiemelte, hogy az állam feladata tehát nem a szervezetek létrehozásában rejlik, hanem abban, hogy megfelelő keret jöjjön létre ahhoz, hogy érdemes legyen ilyen szervezeteket létrehozni.
A TDM vezetéséhez garantálni kell a megfelelő szakértelmet, amely felkarolja, elősegíti és támogatja a helyi kezdeményezéseket, ugyanakkor képes nagyobb összefüggésekhez igazítani, integrálni a terület kínálatát (például összehangolja a helyi, régiós és országos fejlesztéseket és marketingkommunikációt). A következő négy szempontot érdemes kiemelni: alulról építkezés, szakértelem, önálló cselekvőképesség és partnerség.
Több szinten
A turizmusban betöltött jelentőségük alapján többféle szinten lehet indokolt TDM-ek létrehozása, szintjüknek megfelelően eltérő feladatrendszerrel. A desztináció jelen esetben többféle célterületet jelenthet: egyrészt olyat, amely elsősorban a saját és a szomszédos régióból vonz turistákat, vagy olyat, amely elsősorban az ország területéről vonz turistákat, illetve olyan célterületet, amely kül- és belföldről egyaránt vonz turistákat, de nem azonos a jelenlegi statisztikai és közigazgatási egységekkel. Egyelőre három, egymásra épülő szinttel számol a tervezet. A szintbesorolások objektív számadatokon alapulhatnak, mint például a kereskedelmi és magán- szállásférőhelyek száma, a vendégéjszakák száma, a turisztikai vállalkozások száma, a beszedett IFA, a vonzerőleltár nagysága az adott területen stb.
Kapcsolódások a meglévő szervezetekkel
Az egyes szintek, illetve azok szervezeteinek kapcsolódása alapvetően meghatározza a rendszer sikerét. A már működő regionális szervezetekkel való kapcsolódás tehát kulcskérdés. A szervezeteknek, szinteknek egymással összhangban, illetve egymás munkáját segítve kell tevékenységeiket végezniük.
Finanszírozás
A TDM-szervezeteknek hosszú távon önfenntartó módon kell gazdálkodniuk, tehát elsősorban a közreműködők tagdíjaiból kell biztosítaniuk működésüket. Létrehozásukat és későbbi tevékenységeiket, akcióikat azonban szponzorok révén és pályázatokon elnyert – főként uniós – forrásokból (ROP, GOP) kell támogatni. A megalakítani kívánt TDM-szervezetek európai uniós pályázati feltételeit egységes rendszerben érdemes kidolgozni. Célszerű, ha pályázatot csak olyan szervezetek nyújthatnak be, amelyeknél megfelelő a tagok összetétele, saját, három évnél nem régebbi turisztikai stratégiával rendelkeznek, megfelelő végzettségű vezető szakembert alkalmaznak (térségimenedzserképesítés, felsőfokú turisztikai képesítés), és néhány alapvető feladatot már a megalakulástól kezdve ellátnak.
Feladatok
A szervezetek által ellátott feladatok számos területet felölelnek, így a kutatás, a minőségbiztosítás, marketingstratégia készítése vagy kiadványok létrehozása, menedzselése, illetve pályázati tanácsadás. A főbb feladatcsoportok – amelyekbe minden tevékenység beilleszthető – az alábbiak: termékfejlesztés/projektmenedzsment, turisztikai információs rendszer működtetése, folyamatos kapcsolattartás, együttműködés, marketingtevékenység, szemléletformálás/oktatás és képzés, a turisztikai vállalkozások versenyképességéhez való hozzájárulás, monitoring. Mányai Roland végül hangsúlyozta, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégiát követően a szakállamtitkárság olyan alapvető szempontrendszert készített, amelynek egyes elemei ebben a cikkben is megjelennek. Fontos azonban, hogy ezen anyag még nem ad választ minden részletkérdésre.
Ezért a már működő példákra és kezdeményezésekre, valamint a régiók és külső szakértők tudására támaszkodva a következő hónapokban dolgozzák ki a – segédanyagként is működő TDMszervezetek létrehozásáról szóló – stratégiát és útmutatót. Lapunk erről tájékoztatást ad.
Képünkön: Mányai Roland, az ÖTM Turisztikai Főosztályának főosztályvezető-helyettese