Megállapodás az idegenvezetok minimális munkadíjáról?

Együtt állapíthatják meg az idegenvezetok és hazai utazási irodák az idegenvezetok legalacsonyabb napidíjait – hangzott el a Magyarországi Idegenvezetok Szövetsége (MISZ) 2012-es közgyulésén Esztergomban.

A fagyos idojárás ellenére meglehetos érdeklodés mellett tartotta közgyulését január közepén a MISZ az esztergomi Prímás Pincében és Turisztikai Központban. Az újabban hepehupás politikai életet élo, emiatt olykor elsötétedo város minden nehézsége ellenére igyekszik a turizmusban felzárkózni egy-egy attrakció révén. Dr. Rubovszky András, a létesítmény turisztikai igazgatója a közgyulést megnyitó köszöntojében hangsúlyozta: Esztergom önálló desztinációként is megállja helyét. Felhívta a figyelmet: a város ne csak egy egész napos Dunakanyar-program részeként, húszperces megállóval szerepeljen az utazási irodák kínálatában, hiszen Esztergomban egy egész napot is el lehet tölteni.

Feketézés, buszozás, vécézés

A közgyulésen megjelent ágazati szereplok mind hangsúlyozták a szervezettel történo együttmuködés fontosságát olyan stratégiai kérdésekben, mint például a Molnár József, a Budapesti Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) elnöke által említett fovárosi turizmuskoncepció. Ezt december 31-ig szerette volna elkészíteni a fováros idegenforgalmi marketingjéért felelos BTDM, de jelenleg úgy néz ki, hogy hosszasabb elokészületet követoen leghamarabb március 31-én nyújthatják be.

Fontos kérdésekben azonban néhány héten belül a MISZ-szel konzultálnak. Ezek – mint Molnár József a Turizmus Online-nak elmondta – az illegális (fekete) idegenvezetést, a turistabuszok akadálymentes közlekedését, parkolási gondjait, illetve a nyilvános illemhelyek hol-, hol nem létét érintik. A buszparkolás problémáinak orvoslása különösen a Mátyás Pince elotti helyzetet, illetve a budai vár környékét érinti. Utóbbi esetében a Várbazár 2014-ig befejezendo rekonstrukciója miatt a felújítást felügyelo kormánybiztos június 30-ig konkrét terveket szeretne látni – mondta Molnár József. A nyilvános WC-k fovárosi kínálata ugyan pozitív irányba változott az utóbbi idoszakban, de még mindig van hová fejlodni. Molnár József tájékoztatott: idén a Fovárosi Csatornázási Muvekkel (FCSM) karöltve próbálnak mintegy 100 milliós forrásból javítani a helyzeten. A BTDM márciusban egyeztet az FCSM-mel. Ebben kérik mind a MISZ, mind pedig a Magyar Utazásszervezok és Utazásközvetítok (MUISZ) segítségét.

Buszsávtól az éjszakai buszparkolóig

A MUISZ képviseletében a közgyulésen megjelent Molnár Gabriella elnök biztosította a BTDM-et a MUISZ együttmuködési hajlandóságáról, egykori idegenvezetoként pedig kiemelte az idegenvezetoi szakma fontosságát. Elmondta: a MUISZ a BTDM-hez hasonlóan várja a turizmustörvény megszületését, amely végre mind az idegenvezetés, mind pedig az utazásszervezés esetében helyreteheti a feketézést. A buszok fovárosi helyzetére vonatkozóan a fotitkár elmondta: kezdeményezték, hogy a taxik és a menetrend szerint közlekedo buszok mellett a turistabuszok is használhassák a buszsávokat – legálisan. Erre egyelore negatív választ kaptak, jóllehet a soforök egy jó része ma sem esik kétségbe, ha egy-egy irgalmatlan fovárosi dugóban ez az egyetlen menekülési út, ha egy csoportot sürgosen kell például Ferihegyre kijuttatni, vagy egy konferencia-helyszínen várják a buszban ülo társaságot. Támogatja a fováros a MUISZ-nak azon kezdeményezését, hogy egy éjszakai várakozásra alkalmas, központi buszparkoló valósuljon meg.

A munkadíjakról

Arra az idegenvezetoi felvetésre reagálva, hogy a MUISZ folytasson egyeztetést az idegenvezetok minimális munkadíjairól, Molnár Gabriella úgy reagált: „Szorgalmazom a MUISZ elnökségi ülésén.” Molnár a Turizmus Online érdeklodésére megerosítette ezt a szándékát, hozzátéve, hogy szerinte keresztülviheto az ügy. A felvetést a MUISZ legutóbbi elnökségi ülésén tárgyalta is, de megoldás még nem született A Turizmus Online által megkérdezett idegenvezetok szerint azonban ez nem lesz egyszeru feladat. Egyrészt mert a nyelvek szerint differenciált napidíjakkal úgy kell közös nevezore jutni, hogy az megfeleljen a legdrágább japán vagy manysi nyelven beszélo idegenvezetonek csakúgy, mint egy németesnek. Másrészt többen úgy vélik, mindig lesz, aki alákínál a „hivatalos” árnak, ennek pedig nyilván az iroda örül a legjobban. Harmadrészt pedig különösen nehéz a kiutas napidíjak esetében megoldást találni, mivel ezek nem csupán a nyugati országok napidíjaihoz képest alacsonyak, de egy itthoni beutas egész nap is akár kétszer annyit hozhat a konyhára, mint egy kiutas. Utóbbi esetben elofordul, hogy 15 ezret számlázhat egy idegenvezeto, míg itthon egyegy MICE-munkán ennek a dupláját vagy többet ír a számla végére. De mielott bárki a szívéhez kapna, hogy „Ugyan már, ennyi pénzt még egyben nem láttam!”, az ne felejtse el, hogy a számlát kiállító idegenvezeto ebbol még súlyos százalékokat adózik le, miközben ha kell, akár 12-14 órás készenlétben áll egy-egy húzósabb kiúton vagy beutas munkán, tolmácsol, szórakoztat és tudást ad át – hívják fel a figyelmet a megkérdezettek. A közgyulésen megjelent Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója is. Eloadása során kiemelte a „kapun belüli” kommunikáció fontosságát, aminek elengedhetetlen szereploi az idegenvezetok. Mint mondta, a vendéget megszerezni nehéz, de még annál is nehezebb megtartani. Ebben kiemelt szerepet vállalnak az idegenvezetok. A szakma általában az osztrák példát hozza, ahol kelloen eros érdekképviselettel, illetve azzal, hogy senki sem kínál a másik alá, elérték, hogy csak a városnézések három-négy órájára legalább száz eurót fizetnek. Kiutaztatókkal kapcsolatban a megkérdezettek állítják: nem egy iroda alkalmaz takarékossági okokból idegenvezetoi engedéllyel nem rendelkezo egyetemi hallgatókat. Így nehéz lesz a feketézés ellen küzdeni – állapították meg. Bálint Zoltán, a közgyulésen újabb öt évre megválasztott MISZ-elnök elmondta: a munkadíjak meghatározásában eredményes lehet a MUISZ-szal történo együttmuködés. Ugyanakkor az érdekvédelmi képviselet vezetoje is hiányolja a szakmán belüli összefogást.

Vélemény
Munka-e az idegenvezetés egyáltalán?


Első hallásra talán fura egy kicsit a felvetés, de érdemes rajta elgondolkodni. A
nyár folyamán én is ezt tettem, és rá kellett jönnöm, hogy nem.
Az idegenvezetés nem munka. Csak a komuves, az asztalos vagy az építkezési
segédmunkás tevékenysége minosül annak, mert azok csak a vonatkozó tanfolyamok
eredményes elvégzése után dolgozhatnak, és a munkaadó ellenorzi az okmányokat. Számukra ugyanis nemcsak szakmunkás-bizonyítvány, hanem amennyiben idegen állampolgárok, még munkavállalási engedély is szükséges.
Különben ha jön a NAV-razzia, megbüntetik a munkaadójukat feketemunkáért.
Munkavállalási engedélyt csak az a külföldi kaphat, aki Magyarországra bejelentkezett, és akinek van lakhatási engedélye is. No már most, az összes, évente
több ezer külföldi idegenvezeto (vagy idézojelbe téve, vagy nem), aki egy-kéthárom
vagy több napon át viszi a külföldi buszokat, ilyennel nem rendelkezik, azaz a rendori
igazoltatáskor elmarasztalható lenne. Ha ilyen egyáltalán lenne. Újabban ugyan
lakhatási, munkavállalási már nem kell, de idegenvezetoi engedély mindenképpen
szükséges. Az sem megoldás, amit a „felkészültebb” utazási ügynökségek
csinálnak, hogy a buszvezeto elott van a mikrofon, és vezetés közben magyaráz,
mert o már „sokszor volt itt”, tehát „mindent tud”. Görögországban, az Akropoliszon,
amikor a csoportomnak – elöl – egy magyarul is tudó görög idegenvezeto
magyarázott, és én a csoport végén mint kíséro haladtam, és csak azért
emeltem fel a kezem, hogy két hölgynek megmutassam, merre van a mosdó,
a mögöttem álló idegenforgalmi rendész akkora patáliát csapott, hogy zengett
a terület. Hogy én nem magyarázhatok, mert nekem nincs görög idegenvezetoi
engedélyem erre. Alig tudtam megértetni vele, hogy én csak a mosdót „magyaráztam”. És neki volt igaza, védte a szakmát, kollégái kenyerét.
Néhány évvel ezelott a Neckermann telepített idegenvezetoit Olaszországban
lecsukták, és csak óvadék, majd komolyabb büntetés után engedték el oket, mert az akkor még szükséges munkavállalási engedély nélkül dolgoztak. Nem beszélve az ominózus prágai esetrol, ahol a magyarországi iskoláscsoportnak a tanára magyarázott valamit, emiatt csak konzuli segítséggel szabadult a rendorségrol. Bár
többen itt arra következtettek, hogy inkább politikai jellegu volt az akció, mint szakmai, mert egy német csoporttal nem valószínu, hogy ezt meg merték volna csinálni, de akkor is figyelemre méltó.
Nálunk viszont még nyugodtan lehet a piacon garázdálkodni. Van törvény,
jogszabály, minden, csak végrehajtás, ellenorzés és szankciók nincsenek. Idegenvezetoink zöme nem teszi ki a jelvényt (ha van neki egyáltalán), mert az „olyan
ciki”, így nem is látható a „szakmaiság.” 

Pedig egy-egy hétvégi közös akció a foszezonban a MUISZ, a MISZ és a
rendorség részérol a Hosök terén, a Citadellán, a várban és más frekventáltabb
helyeken olyan mértéku bevételt hozna, amely még a BKV-bírságokat is meghaladná.
Csak hát folyamatosan, rendszeresen kellene végrehajtani, mert minden szabály annyit ér, amennyit betartanak belole. Nem kellene már megvédeni egy kicsit magunkat, legalább a saját pályán?


Veér Jeno idegenvezeto, újságíró


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.