A fagyos idojárás ellenére meglehetos érdeklodés mellett tartotta közgyulését január közepén a MISZ az esztergomi Prímás Pincében és Turisztikai Központban. Az újabban hepehupás politikai életet élo, emiatt olykor elsötétedo város minden nehézsége ellenére igyekszik a turizmusban felzárkózni egy-egy attrakció révén. Dr. Rubovszky András, a létesítmény turisztikai igazgatója a közgyulést megnyitó köszöntojében hangsúlyozta: Esztergom önálló desztinációként is megállja helyét. Felhívta a figyelmet: a város ne csak egy egész napos Dunakanyar-program részeként, húszperces megállóval szerepeljen az utazási irodák kínálatában, hiszen Esztergomban egy egész napot is el lehet tölteni.
Feketézés, buszozás, vécézés
A közgyulésen megjelent ágazati szereplok mind hangsúlyozták a szervezettel történo együttmuködés fontosságát olyan stratégiai kérdésekben, mint például a Molnár József, a Budapesti Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) elnöke által említett fovárosi turizmuskoncepció. Ezt december 31-ig szerette volna elkészíteni a fováros idegenforgalmi marketingjéért felelos BTDM, de jelenleg úgy néz ki, hogy hosszasabb elokészületet követoen leghamarabb március 31-én nyújthatják be.
Fontos kérdésekben azonban néhány héten belül a MISZ-szel konzultálnak. Ezek – mint Molnár József a Turizmus Online-nak elmondta – az illegális (fekete) idegenvezetést, a turistabuszok akadálymentes közlekedését, parkolási gondjait, illetve a nyilvános illemhelyek hol-, hol nem létét érintik. A buszparkolás problémáinak orvoslása különösen a Mátyás Pince elotti helyzetet, illetve a budai vár környékét érinti. Utóbbi esetében a Várbazár 2014-ig befejezendo rekonstrukciója miatt a felújítást felügyelo kormánybiztos június 30-ig konkrét terveket szeretne látni – mondta Molnár József. A nyilvános WC-k fovárosi kínálata ugyan pozitív irányba változott az utóbbi idoszakban, de még mindig van hová fejlodni. Molnár József tájékoztatott: idén a Fovárosi Csatornázási Muvekkel (FCSM) karöltve próbálnak mintegy 100 milliós forrásból javítani a helyzeten. A BTDM márciusban egyeztet az FCSM-mel. Ebben kérik mind a MISZ, mind pedig a Magyar Utazásszervezok és Utazásközvetítok (MUISZ) segítségét.
Buszsávtól az éjszakai buszparkolóig
A MUISZ képviseletében a közgyulésen megjelent Molnár Gabriella elnök biztosította a BTDM-et a MUISZ együttmuködési hajlandóságáról, egykori idegenvezetoként pedig kiemelte az idegenvezetoi szakma fontosságát. Elmondta: a MUISZ a BTDM-hez hasonlóan várja a turizmustörvény megszületését, amely végre mind az idegenvezetés, mind pedig az utazásszervezés esetében helyreteheti a feketézést. A buszok fovárosi helyzetére vonatkozóan a fotitkár elmondta: kezdeményezték, hogy a taxik és a menetrend szerint közlekedo buszok mellett a turistabuszok is használhassák a buszsávokat – legálisan. Erre egyelore negatív választ kaptak, jóllehet a soforök egy jó része ma sem esik kétségbe, ha egy-egy irgalmatlan fovárosi dugóban ez az egyetlen menekülési út, ha egy csoportot sürgosen kell például Ferihegyre kijuttatni, vagy egy konferencia-helyszínen várják a buszban ülo társaságot. Támogatja a fováros a MUISZ-nak azon kezdeményezését, hogy egy éjszakai várakozásra alkalmas, központi buszparkoló valósuljon meg.
A munkadíjakról
Arra az idegenvezetoi felvetésre reagálva, hogy a MUISZ folytasson egyeztetést az idegenvezetok minimális munkadíjairól, Molnár Gabriella úgy reagált: „Szorgalmazom a MUISZ elnökségi ülésén.” Molnár a Turizmus Online érdeklodésére megerosítette ezt a szándékát, hozzátéve, hogy szerinte keresztülviheto az ügy. A felvetést a MUISZ legutóbbi elnökségi ülésén tárgyalta is, de megoldás még nem született A Turizmus Online által megkérdezett idegenvezetok szerint azonban ez nem lesz egyszeru feladat. Egyrészt mert a nyelvek szerint differenciált napidíjakkal úgy kell közös nevezore jutni, hogy az megfeleljen a legdrágább japán vagy manysi nyelven beszélo idegenvezetonek csakúgy, mint egy németesnek. Másrészt többen úgy vélik, mindig lesz, aki alákínál a „hivatalos” árnak, ennek pedig nyilván az iroda örül a legjobban. Harmadrészt pedig különösen nehéz a kiutas napidíjak esetében megoldást találni, mivel ezek nem csupán a nyugati országok napidíjaihoz képest alacsonyak, de egy itthoni beutas egész nap is akár kétszer annyit hozhat a konyhára, mint egy kiutas. Utóbbi esetben elofordul, hogy 15 ezret számlázhat egy idegenvezeto, míg itthon egyegy MICE-munkán ennek a dupláját vagy többet ír a számla végére. De mielott bárki a szívéhez kapna, hogy „Ugyan már, ennyi pénzt még egyben nem láttam!”, az ne felejtse el, hogy a számlát kiállító idegenvezeto ebbol még súlyos százalékokat adózik le, miközben ha kell, akár 12-14 órás készenlétben áll egy-egy húzósabb kiúton vagy beutas munkán, tolmácsol, szórakoztat és tudást ad át – hívják fel a figyelmet a megkérdezettek. A közgyulésen megjelent Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója is. Eloadása során kiemelte a „kapun belüli” kommunikáció fontosságát, aminek elengedhetetlen szereploi az idegenvezetok. Mint mondta, a vendéget megszerezni nehéz, de még annál is nehezebb megtartani. Ebben kiemelt szerepet vállalnak az idegenvezetok. A szakma általában az osztrák példát hozza, ahol kelloen eros érdekképviselettel, illetve azzal, hogy senki sem kínál a másik alá, elérték, hogy csak a városnézések három-négy órájára legalább száz eurót fizetnek. Kiutaztatókkal kapcsolatban a megkérdezettek állítják: nem egy iroda alkalmaz takarékossági okokból idegenvezetoi engedéllyel nem rendelkezo egyetemi hallgatókat. Így nehéz lesz a feketézés ellen küzdeni – állapították meg. Bálint Zoltán, a közgyulésen újabb öt évre megválasztott MISZ-elnök elmondta: a munkadíjak meghatározásában eredményes lehet a MUISZ-szal történo együttmuködés. Ugyanakkor az érdekvédelmi képviselet vezetoje is hiányolja a szakmán belüli összefogást.
Vélemény
Pedig egy-egy hétvégi közös akció a foszezonban a MUISZ, a MISZ és a
|