"Turizmus tanácsadóként tapasztaljuk, hogy bár az igény felmerül a szakértői részvételre a TDM együttműködések szakmai megalapozásában, az a fajta objektív, helyenként önkritikus szemlélet, amellyel Pataki úr véleményezi a TDM szervezetek működését, sajnos nem igazán terjedt még el hazánkban. Mi is alapvető problémának érezzük, hogy nem, illetve csak nagyon lassan jön létre az a szemléletváltás és felkészülés, amely mentén a hagyományos tourinformos feladatellátás helyett a munkaszervezetek a TDM együttműködések valódi katalizátoraivá válhatnának.
A pályázatban előírt és vállalt kötelezettség teljesítésén túl (ami persze jelentős feladatot ró a szervezetekre), nem sok ideje és energiája marad a munkaszervezeteknek azoknak a feladatoknak az elvégzésére, amelyek valóban, érdemben elősegítenék a hatékony együttműködést. A szakmai megalapozó tanulmányokat nem elég elkészíttetni, azt használni is tudni kell, átültetve a stratégiai és operatív feladatokat a napi gyakorlati munkavégzésbe. Ha nem megy, nem szégyen külső segítséget kérni, akár állandó mentorság keretében (azaz olyan szakértői segítség igénybevételével, amely folyamatosan nyomon követi és támogatja a szervezet munkáját).
A munkaszervezetek jellemzően a tagság közönyös hozzáállására panaszkodnak, amely az esetek többségében igaz is. Ugyanakkor, mint minden jól működő vállalkozásnál a vezető feladata az, hogy motiválja az együttműködésben résztvevőket a proaktív kooperációra. Mivel a TDM tagok jelentős része profitorientált vállalkozás, saját jól felfogott érdekük is azt diktálja, hogy kihasználjanak minden, üzletmenetüket pozitív irányban befolyásoló lehetőséget. A hangsúly azonban azon van, mennyire látják a TDM együttműködés hasznait saját vállalkozásuk szempontjából. Nem elegendő tehát utólag „értesíteni” a tagokat a döntésekről, az elvégzett feladatokról: a TDM munkaszervezeteknek olyan szolgáltató központtá kell válniuk, amely segíti a tagok szemléletformálását, egymás kölcsönös megismerését, megoldást nyújt az információáramlás hatékonyabbá tételére, formális és informális együttműködési platformokat kínál, tudástranszfert valósít meg, közös termékfejlesztési, értékesítési és kommunikációs tevékenységet folytat a partnerekkel együttműködve, valós és érdemi részvételi lehetőséget biztosítva a számukra.
Ebből adódóan, a TDM együttműködés a korábbi tevékenységnél jóval összetettebb feladatkör elé állítja a munkaszervezeteket, egy magasabb és bonyolultabb koordinációs szinten valósulhat csak meg az érdemi együttműködés. Ez pedig sajátos tudást, képességeket és készségeket igényel, amelynek megléte nem automatikus (így nem is várható el automatikusan a Tourinform irodákból egy csapásra átalakult TDM munkaszervezetektől). A képzéseknek, a tudástranszfernek ezért kulcsszerepe van: a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége kidolgozott egy modulszerűen felépített képzési programot, amely kifejezetten a TDM szervezetek számára kínál továbbképzési lehetőséget, a TDM szellemiség jegyében.
Ugyancsak nagyon fontosnak tartjuk a jó példák megismertetését, azaz olyan mintamegoldások kidolgozását (adott tevékenységi területeken, így például az együttműködésben, a finanszírozásban, a közös termékfejlesztésben és a közös termék piacra vitelében), amelyek már bevezetettek, jól működnek, így segítséget adhatnak más szervezetek számára is. Érdemes lenne kialakítani egy átfogó monitoring rendszert, amelynek célja, hogy áttekintse a már megalakult TDM szervezetek eddig elvégzett feladatait, tevékenységét, a szakmai munka előrehaladását és minőségét, az együttműködések módját, a szervezetek előtt álló kihívásokat és problémás területeket. Ezen információk alapján a pályázati rendszert is hatékonyabban lehetne hozzáigazítani az igényekhez, elvárásokhoz, kezelve a problémás területeket is.
Alapvető továbbá a vállalkozói szemlélet átvétele: szakítani kell azzal a tévhittel, hogy a nonprofit tevékenység a bevételszerzés kizárását jelenti. A saját bevételek megteremtése további finanszírozási lehetőséget biztosít a feladatellátáshoz, elősegítve a leszakadást az állami támogatási rendszer köldökzsinórjáról."
(Konok Edit, vezető tanácsadó, EconoConsult Kft.; Turisztikai Tanácsadók Szövetsége tag)