Megjelent az MSZÉSZ júliusi Trendriportja

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége közreadta részletes elemzését a júliusi vendégforgalomról.

2021 júliusában – a nyaralási főszezon első hónapjában – a koronavírus járvány terjedésének megakadályozására tett hazai intézkedések és a nemzetközi utazási korlátozások részleges feloldása eredményeként javult a bel- és külföldi kereslet is. Az év hetedik hónapjában a vendégéjszakák száma országos szinten 12%-kal, Budapesten 84,6%-kal, a Balatoni régióban 4,6%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 5%-kal meghaladta a válság kitörése által már sújtott 2020 júliusiakat. Ugyanakkor a 2021 júliusában országos szinten regisztrált 1.727 ezer vendégéjszaka 35,9%-kal, a budapesti hotelekben regisztrált 249 ezer vendégéjszaka 71,8%-kal kevesebb volt a 2019 júliusában elértnél.

Idén július végéig a külföldi vendégéjszakák száma országos szinten 62,4%-kal, Budapesten 70,1%-kal kisebb volt a bázisnál. Itt is meg kell jegyezni, hogy idén az első hét hónapban országos szinten regisztrált 857 ezer külföldi vendégéjszaka 87,8%-kal, a Budapesten regisztrált 416 ezer külföldi vendégéjszaka 90,9%-kal volt kevesebb a 2019 július végéig elértnél.

2021 júliusában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 38.039 millió Ft volt, ami 28,3%-kal nagyobb a tavalyinál. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy ez 26,5%-kal kevesebb a 2019 júliusi bevételnél. Az első hét hónapban országos szinten szállodáink bruttó összes forgalma 81.744 millió Ft volt, ami 69,4%-kal kisebb a 2019 hasonló időszakában elért 266.718 millió Ft-nál.

A KSH adatai szerint júliusban a szállodák szobafoglaltsága országos szinten 54,3%, Budapesten 33,3%, a Balatoni régióban 69,9% volt. 2019 júliusában ugyanez országos szinten 71,5%, Budapesten 79,8%, a Balatoni régióban 74,7% volt, azaz az idei hetedik havi szobafoglaltság országos szinten 17,2%ponttal, a budapesti 46,5%ponttal, a balatoni 4,8%ponttal alacsonyabb volt a 2019 júliusinál.

Júliusban a szállodák bruttó átlag szobaára országos szinten 26.296 Ft, bruttó REVPAR mutatója 14.276 Ft, Budapesten 29.800 Ft, illetve 9.912 Ft, a Balatoni régióban 29.665 Ft, illetve 20.748 Ft volt. Ezekkel kapcsolatban megjegyezzük, hogy a 2021 júliusi bruttó átlag szobaár 2019-hez képest országos szinten 11,4%-kal, a Balatoni régióban 32,8%-kal magasabb, Budapesten a két évvel korábbival azonos volt. A 2021 júliusi REVPAR mutató pedig országos szinten 15,4%-kal, Budapesten 58,4%-kal kisebb volt a 2019 évinél, míg a Balatoni régióban 24,4%-kal nagyobb volt annál.

A KSH nem tett közzé adatokat a 2020. évi, illetve a 2021. évi szállodai göngyölített mutatószámokról, illetve a budapesti és az

illetve a budapesti és az egyes idegenforgalmi régiók szállodáinak 2021. évi bevételi adatairól sem.

Meg kell jegyezni azt is, hogy júliusban a hazai szállodákból csupán 860 üzemelt a 2019 júliusi 1.051-gyel szemben. Ezek szerint 191 szálloda a visszaeső kereslet, vagy egyéb okok miatt üzemszünetet tartott, vagy bezárásra került.

Júliusban a belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 7,6%-kal, Budapesten 81,8%-kal, a Balatoni régióban 6,9%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 5%-kal, meghaladta a 2020 júliusit. Ugyanakkor az idei júliusi belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 2,9%-kal, Budapesten 14,7%-kal, a Balatoni régióban 4,8%-kal elmaradt a 2019 júliusitól.

Idén július végéig a hazai szállodákban összesen 12.082 millió Ft (b.index: 90,5%), júliusban 6.406 millió Ft (b.index: 115,5%) volumenű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek.

A múlt évhez képest július végéig a 10 legnagyobb beutazó piacunk mindegyikéről csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. A visszaesés Németországból -50,2%, Romániából -43%, Csehországból -54,6%, Szlovákiából -47,7%, Ausztriából -68,8%, Lengyelországból -32,3%, Franciaországból -54,6%, Olaszországból -70,9%, Egyesült Királyságból -84,7% és Hollandiából – 20,7% volt.

A magyarországi szállodákban az első hét hónapban regisztrált külföldi vendégéjszakák 86,6%-a Európából, 8,2%-a Ázsiából, 4,5%-a Amerikából, 0,8%-a Ausztrália és Óceániából és Afrikából érkezett.

Július végéig az európai országokból 61,4%-kal, az Európai Unióból 54,8%-kal, Amerikából 55,9%-kal, Ázsiából 71,6%-kal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma 2020-hoz képest. A visszaesés Kínából 77,1%, a Koreai Köztársaságból 65,6%, Japánból 40,1%, Izraelből 83,5% volt a múlt évihez képest.

Az STR adatai szerint idén júliusban a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb, 35,5€ (b.index: 139,5%). Magyarországot megelőzte Ausztria 45,2€ (b.index: 135,1%), illetve követte Lengyelország 33,9€ (b.index: 156,5%), Szlovákia 24,4€ (b.index:92,2%) és Csehország 23,6€ (144,3%).

Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált 5 közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek július havi nettó REVPAR mutatója volt a 2. legmagasabb, 30,3€ (b.index: 155,5%). Az első helyen Bécs (33,7€) szállodái végeztek. A további sorrend Varsó 22,6€ (b.index: 162,9%), Prága 20,9€ (b.index:161,7%), Pozsony 17,9€ (b.index: 94,4%) volt.

Idén július végéig Magyarországon 6 új szálloda nyílt meg: IntercityHotel Budapest, 312 szobával, D50 Kulturális Központ és Hotel, Budapest, 36 szobával, Matild Palace

Luxury Collection, Budapest, 130 szobával, B&B Hotel Budapest City, 214 szobával, Grand Hotel Esztergom, 149 szobával és a H2 Hotel Budapest, 157 szobával.

Forrás: MSZÉSZ


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.