Körülbelül 2000-re kikristályosodtak azok a technikák, amelyek az interneten az állóképek, grafikák és fotók helyett a mozgást, a mozgóképeket helyezik előtérbe. A webvideo a mozgóképek megvalósulási formáinak nemzetközi gyűjtőneve. Mozgókép a bannerekben, a saját honlapunkon, az e-mailekben és az internetes élő közvetítésekben. Itthon ez utóbbival találkozhattunk a legkorábban. Néhány, még a 90-es évek végén végzett kísérlet után a valóságshow-k alkalmazták ezt a technikát. Az internetes mozgóképnek frenetikus hatása volt. Emlékezhetünk rá, hogy a közvetítés többször is leállt, akadozott, mert a kiszolgáló szervereket túlterhelte a váratlanul sok néző, és újabbakat kellett beállítani, hogy a terhelést elbírják. Erre gondoljanak azok, akik még mindig kételkednek a mozgókép erejében, és azt kérdezik, ugyan miért kellene nekünk mozgókép, amikor a fotókkal is olyan jól elvoltunk idáig? Továbbá az esti televíziózás helyett nézegethetnénk képregényeket is. Számos szép állókép van bennük.
Álló- vagy mozgókép?
Dobjuk ki a fotókat az életünkből? Erről szó nincs! A két dolog békésen megfér(hetne) egymás mellett. Aztán majd a piac eldönti, hogy mikortól kell kevesebb fát kivágni a tonnaszámra gyártott, majd kukába hajított színes prospektusok helyett. Ez az idő sokkal hamarabb el fog jönni, mint azt gondolnánk.
Tavaly részt vettem egy nagy hazai utazási iroda évadzáró rendezvényén. Az ügyvezető igazgató arról panaszkodott, hogy hiába van minden partnerüknek számítógépe, annak kezelését az irodavezetők alig ismerik, rábízzák a fiatalabb kollégákra, és még mindig jobban szeretik a faxon érkező információkat. Márpedig így reménytelen elvárni, hogy a szakma marketingesei tisztában legyenek a legújabb internetes technikákkal.
Tegyünk egy kísérletet! Nézzünk meg két kulcsfontosságú szót a Google keresőben. Az első szó legyen a webvideo. Ha ezt beírjuk, 16 900 cikk jelenik meg a világ különböző tájairól. A második a streaming – erről még szó lesz –, nos, ez a kulcsfogalom 9 770 000 hivatkozásban van jelen a mai napon. Vajon önök közül hányan olvastak már ezekről a fogalmakról?
Hatszor hatékonyabb
Nem azért kell a honlapunkra mozgókép, hogy nekünk is legyen ilyen. Hanem azért, hogy több utasunk, vendégünk legyen. Az interneten megjelenő fotó és mozgókép közötti különbség hatásvizsgálatát 2001-ben végezték el. Két „mindent árusító” áruházlánc weboldalain azt vizsgálták meg, hogy – több száz termék esetében – a papír zsebkendőtől a kávéfőző automatán keresztül a bőrkabátig a mozgókép mennyivel növeli meg a vásárlási kedvet. Az Internet Retailer 2001 nyarán közzétett összefoglalója, valamint a szakmában azóta megjelent számos publikáció szerint – terméktől függően – 4-8-szor többen kattintanak a mozgóképpel reklámozott árukra és szolgáltatásokra.
Azaz a mozgóképes módszer átlagban hatszor hatékonyabb! Ha hatszor több a kattintók száma, és mondjuk 100 kattintóból 1 üzlet (vendég, utas) lesz, akkor 600 kattintóból 6. Az internetes marketingben ez a 100:1 arány az elfogadott, bár több olyan cégvezetővel is beszéltem, aki szerint 100 kattintóból legalább 5 utasa szokott lenni.
Ezek után már nem meglepő, hogy a Broadcast International 2004. februári jelentése szerint a Fortune magazin toplistáján szereplő 200 legnagyobb amerikai vállalat közül 150 már használja a webvideónak valamelyik formáját a honlapján. A világpiac vezető cégei erőteljesen növelni fogják a reklámköltségvetésükből internetre szánt költségek arányát. Ne legyenek kétségeik: ez kimondottan az új, mozgóképes technikák térhódításának köszönhető.
Macerás műfaj
A kisebb-nagyobb média- és kreatív cégek számára az internetes mozgókép túl macerás műfaj. Sokkal kevesebb munkával, sokkal több pénzt lehet keresni egy-egy televíziós vagy óriásplakát- kampányon. Sokszor hivatkoznak arra, hogy a megbízójuk ma még szívesebben költ ezekre, mint az internetre – ami amúgy igaz is, de nem menti fel őket a felelősségük alól. Hiszen ki más magyarázhatná el a partnereknek, hogy sokkal jobban járnak, ha legalább azt a kevés pénz, amit internetre szánnak, mozgóképes technikára költik el. A turizmus területén itthon már megjelentek az „első fecskék”. Már láthatunk mozgóképet néhány utazási iroda honlapján, mégpedig olyan videókat, amelyeket nem kell letölteni a számítógépre.