Mozgóképes marketing 2004.

Nemrégiben még általános gyakorlat volt, hogy aki videót akart nézni a világhálón, annak a filmet előbb le kellett töltenie a számítógép merevlemezére (winchester), és közben jó sokat kellett várni. Az ember vár és vár, és még mindig vár. A gyakorlat szerint 40-50 másodpercnél többet a felhasználók 90%-a nem hajlandó várni. Ezalatt az elavult megoldást alkalmazók már el is vesztették lehetséges vevőik döntő többségét.

Sajnos erre is van jó néhány példa a turisztikai honlapokon, ami azért érthetetlen, mert a letöltésnél a modemesek egy 3 perces filmet kb. 15 percig „töltögetnek” a megnézés előtt, és még a széles sávon internetezők is több mint egy percig kell várjanak ahhoz, hogy gond (újrapufferelés) nélkül meg tudják nézni a videót. Ilyenkor eleve érthetetlen, hogy akkor kinek, minek tették fel a filmeket ezzel a technikával? Ez a módszer csak a néhány másodperces reklámoknál, vagy az igen rövid mozielőzeteseknél működik elfogadható letöltési idő alatt.

Az új technika hasonlít a virslivagy kolbász evéshez. Egy bécsi virslit, vagy egy jobbfajta sültkolbászt sem tudunk egyszerre szánkba gyömöszölni, ezért darabokban esszük meg. Ehhez hasonlóan feldarabolva érkezik a szerverről a videó a gépünkig, és ezért nem kell semmit sem letöltenünk!

Ha modemünk van (lásd virsli), másodpercenként kevesebb információ érkezik hozzánk – ezért a mozgóképünk körülbelül 160×120 pixel méretű lesz. Minél nagyobb a sávszélességünk, a mozgókép annál nagyobb lesz. Ha például a mostanában divatos 512 kbit/s-os ADSL-t használjuk, a „mozi” kb. 448×336 pixel méretű lesz, amely már nagyon tisztességes méret. A teljes képernyőhöz jelenleg körülbelül 700 kbit/s-os kapcsolatra van szükségünk. Akár kétórás filmek is megnézhetők mindenfajta letöltés és várakozás nélkül, pontosan úgy, mint bármely – hotelünket, panziónkat vagy akár egy külföldi úti célt bemutató – videó. De ne feledjük azt a felmérést, amely szerint ha nem mozifilmet nézünk, türelmünket kb. 3 perc után fokozatosan elveszítjük. Ennél hoszszabb reklámcélú mozgóképeket tehát nem érdemes az internetre elhelyezni.

Pontos és megbízható

Sok szakértő az internetes mozgóképeket már most is a televíziós reklámozás első és eddig még egyetlen komoly ellenfelének tartja. Amíg meg nem jelennek a sokak által nézett tematikus csatornák, itthon legfeljebb életkor szerint megcélzott nézőknek reklámozhatunk. De fogalmunk sincs arról, hogy közülük pontosan mennyien kíváncsiak szállodánkra, panziónkra vagy külföldi úti célunkra. Nem beszélve arról az általánosabb gondról, hogy a pult mögött ülő kollégák sokszor nyűgnek érzik feljegyezni, hogy az érdeklődő hol látta a reklámot.

A dolgot még tovább bonyolítja, hogy amennyiben egyszerre több helyen reklámozunk, a vásárlónak sokszor fogalma sincs arról, hogy éppen hol találkozott hirdetésünkkel. Az internet esetében mindez nem fordulhat elő. Ha egy oldalra mozgóképet helyezünk el, az arra önként rákattintók számát pontosan követni tudjuk, akár napról napra is. Az egyik utazási iroda honlapjának elején két videó van. Már az első héten kiderült, hogy a kenyai videót két és félszer annyian nézték meg, mint a Dél- Afrikáról szólót. Ez az arány tartotta magát a 2. és a 3. héten is, pedig azon az oldalon még árak sem szerepeltek, és aki az egyiket megnézte, éppúgy megnézhette volna a másikat is. Sokszor okoz fejtörést a következő év tervezésénél, hogy vajon milyen újdonságunkra fognak befizetni leendő utasaink? Az iménti példa alapján – még a tervezés időszakában – minden további nélkül feltehető egy oldalra akár 5-8 különböző lehetséges célpontról szóló (web)videó, és egy-két héten belül hiteles számszerű eredményekhez juthatunk abban a tekintetben, hogy melyik az a 2-3 célpont, amelyet a legtöbben néztek meg. Ez egy fontos adalék lehet a piackutatás egyéb eszközei mellett ahhoz, hogy helyesen döntsünk, például a charter helyek bevállalásánál.

Tévhitek

Az egyik alapvető tévhit, hogy a videók lelassítják a saját honlapunkat. Ez azért nem igaz, mert azok nem a weboldalunk szerverén, hanem az attól független, úgynevezett streaming szerveren foglalnak helyet. Innen szerezhető be minden – a videókat megnézőkkel kapcsolatos – információ. A másik tévhit szerint, a mozgókép elhelyezése miatt meg kell változtatni meglévő honlapunk szerkezetét. Semmit sem kell megváltoztatni! Elegendő egy fotót kijelölni, majd erre kattintva nézhetjük meg a videót az imént említett szerverről.

Videolejátszók (playerek)

A videók lejátszásához van szükség rájuk. A világpiacon három óriás vetélkedik kegyeinkért, és mindhárom rendelkezik saját playerrel. Az európai felhasználók 60-65%-a Windows Media Playert, 25-30%-a Real Playert, 5-15% pedig Quick Time Playert használ. Az Egyesült Államokban éppen fordított az arány. Ott magasan a Quick Time Player a legelterjedtebb. Ha mi itthon bárhol vásárolunk egy gépet, ahhoz egyelőre automatikusan megkapjuk a Windows Media Player legújabb változatát. Az „egyelőre” azt jelenti, hogy naponta olvashatunk az Európai Unió és a Microsoft között folyó vitáról, amelynek az a lényege, hogy a EU el szeretné érni, hogy az amerikai óriás ne adja oda automatikusan a vásárlóknak a médialejátszót az operációs rendszerének részeként. A „mérkőzés” lapzártakor még nem ért véget.

A hétköznapi felhasználó számára a leírtak azért fontosak, mert sokan nem frissítik az amúgy ingyenesen letölthető médialejátszót. Ha valaki néhány évvel ezelőtt vett gépet, ahhoz még vagy a 6.4-es vagy a 7.0- ás verziójú Windows Media Playert kapta. A legújabb, a 9-es viszont sokkal hamarabb dolgozza fel a szerverről beérkező első videórészletet, ezért mondjuk egy 3 perces videonak széles sávon való lejátszásához még 30 másodpercet sem kell várnunk, hanem szinte azonnal élvezhetjük a filmet.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.