2011 biztatóan indult a világturizmusban, a szállodai teljesítmény egyik legmegbízhatóbb mérőszáma, az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR mutató) a legtöbb földrészen 10-20%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Európában alacsonyabb volt a növekedés, mint Ázsiában, vagy Dél-Amerikában, de itt is általánosan 5-10% közötti bővülést regisztráltak. Míg Ausztriában 9,2%-os volt a növekedés, addig Magyarország a régiós átlag alatt teljesített a maga 4,8%-os RevPAR-bővülésével. Míg az európai átlag RevPAR 55,44 euró volt az első negyedévben, addig nálunk csupán 24,62! Így fordulhatott elő, hogy 28 európai ország közül hátulról az ötödikek lettünk az átlagos foglaltság tekintetében, és az átlagárakat tekintve is lista végén kullogunk: csak Észtország és Litvánia szállodái teljesítettek nálunk gyengébben.
10%-os leépítés az ágazatban
Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke elmondta, hogy nehéz helyzetben van a magyar szállodaipar. 2006 és 2010 között 13,3%-kal nőtt a szobakapacitás, ezzel szemben a folyó áron számított szobaár-bevétel 17,3%-kal esett vissza ez idő alatt. Az inflációt, az ágazat túladóztatását és az idegenforgalmi adóval kapcsolatos budapesti anomáliákat figyelembe véve nem is csoda, hogy számos kényszerintézkedésre kényszerültek az utóbbi évek során a hazai szállodák. Átlagosan 10%-os leépítés történt az ágazatban, nem egy helyen minőségromlás következett be, a felújításokat sok helyen elhalasztották, ráadásul elapadtak a hitelforrások is. A hazai szállodaipar az MSzSz számításai szerint 500-1000 milliárd forint hitelállományt görget maga előtt.
A svédek csökkentik az áfát
Az idei forgalom fellendítésében segítséget jelenthet a Széchenyi Pihenőkártya júliusra tervezett bevezetése, ugyanakkor a Turisztikai Célelőirányzat 5 milliárd forintos keretéből 2,6 milliárdnak a zárolása nem túl jó üzenet a szakma felé. A szakmai szövetség korábban célul tűzte ki a szállodai és éttermi áfaszint csökkentését is, ez a harc eddig nem járt eredménnyel. Pedig a magas adószintjéről elhíresült Svédország most jelentette be, hogy 12%-ra csökkenti a vendéglátás áfakulcsát.
Mikor lesz az Air Race?
Niklai Ákos, a szervezet tiszteletbeli elnöke kiemelte, hogy egy vállalkozóbarát gazdasági környezet is komoly segítség lenne az ágazat számára, például a rugalmasabb foglalkoztatás állami támogatása révén. Azt is elmondta, hogy az éves nagyrendezvények hosszú távú finanszírozását meg kellene oldani, nem lenne szabad annak előfordulnia, hogy nem tudjuk, mikor rendezik az idei Red Bull Air Race-t vagy a Nemzeti vágtát. Más, fejlettebb turizmusú országokban több évre előre meghirdetik az ilyen rendezvényeket. Niklai végezetül szót emelt a gyakorlati képzés (8. félév) visszaállítása mellett.
Akár kötelező is lehetne a Hotelstars Union rendszere
Kovács István, az MSzSz főtitkára a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer magyarországi bevezetésének helyzetét vázolta. Elmondta, hogy 215 szálloda jelentkezett eddig, közülük 40 minősítése már be is fejeződött. Ezek zöme 3-4csillagos egység, 8 ötcsillagos is van köztük. A jelentkezett hotelek harmada budapesti, 30 egység nyugat-magyarországi, a többi régióban általában 10-15 hotel szállt be. Kovács jelezte, hogy az illetékes tárca várhatóan 2012. június 30-ig kitolja az átmeneti időszak határidejét. (Először 2010. decemberével veszítette volna érvényét a korábbi, önminősítő szálloda-besorolási rendszer, majd idén június végéig meghosszabbították az átmeneti időszakot.) Niklai Ákos kijelentette, hogy „akár kötelező rendszerként is működtethető lenne a Hotelstars Union minősítési rendszere – ha a kormány úgy dönt.” A közelmúltban felröppent hírre, miszerint egy másik, általános szállodaminősítési rendszer bevezetését fontolgatja a kormány, Niklai úgy reagált, hogy „irracionális lenne, ha egy működő minősítési rendszer mellé kreálnának egy másikat. Ésszerű lenne, ha a Magyar Nemzeti Védjegy ebbe az irányba mutatna.”
BWI-kampány: előrehozott ütemezés
A Budapest Winter Invitation kampány tapasztalatait összegezte a tájékoztatón Maráczi Gábor alelnök. Kiemelte, hogy az legutóbbi, immár ötödik kampány során elmozdultunk az áralapú promóciótól a szolgáltatásközpontú felé. Jól is sikerült az akciósorozat: 18%-kal nőtt a vendégéjszakák száma a részt vevő szállodákban. Ugyanakkor mivel későn indult a promóció, a novemberi és decemberi hónapok forgalma még a 2009. évit sem érte el. Az idén azt javasolja a szakmai szövetség, hogy már júniusban legyen meg a kampány ütemterve, hogy minden érintett időben fel tudjon készülni rá.