Németországnak a hotelekben eltöltött vendégéjszakákat tekintve sem kell szégyenkeznie: az Eurostat (az Európai Unió Statisztikai Hivatala) felmérése szerint az unió hoteleiben a külföldi vendégéjszakák száma 2009-ben 9,1 százalékkal, míg a német hotelekben csupán 4,6 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Ezzel Németország az Európai Unióban második helyen áll Svédország mögött. Ezek a felmérések azt mutatják, hogy Németország 2009-ben a válság ellenére is növelni tudta piaci részesedését.
A statisztikai hivatal adatai szerint 2009 január és december között a több mint kilenc ággyal rendelkező német szálláshelyeken és a kempingekben kereken 54,8 millió külföldi vendégéjszakát számoltak, ez enyhe, három százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. A főszezonban, augusztusban a vendégéjszakák száma a gazdasági válság ellenére is 2,2 százalékos növekedést mutat a 2008-as rekordév hasonló időszakához képest. A november és a december további növekedése enyhítette az éves visszaesést, és azt mutatja, hogy a beutazó turizmus túl van a mélyponton.
Mélypont után fellendülés
„A pozitív változás mindenekelőtt annak köszönhető, hogy jelentősen megnőtt az úticél Németország vonzereje a szabadidős utazások terén – ezen a területen több mint három százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma.
Így a németországi turizmus 2009-es mérlege pozitív lett az olyan kulcsfontosságú piacokon mint Hollandia, Ausztria és Belgium. Hollandia, a német beutazás legfontosabb küldőpiaca a tavalyi évben kereken 9,9 millió vendégéjszakát jelentett, ez 2,8 százalékkal több, mint 2008-ban. A válság által erősen érintett Egyesült Királyságban a DZT kampányainak köszönhetően csökkenteni tudta a veszteségeket.
Összességében a németországi turizmus ellenállónak bizonyult a válságban: a 2009-es évet 42,2 millió európai vendégéjszakával zárta, amely az előző évhez képest enyhe, 1,7 százalékos visszaesést jelent. A várakozásoknak megfelelően erős, 7,3 százalékos visszaesés tapasztalható a tengerentúli desztinációk terén. Ennek ellenére pozitív tendenciák is mutatkoznak, főként az amerikai piacon, amely Németország legnagyobb tengerentúli és második legfontosabb küldőpiaca: az első félév kétszámjegyű visszaesése után az eredményes nyári szezon enyhítette a veszteséget. A 2009-es végeredmény 3,4 százalékkal elmarad a 2008-as évzáráshoz képest.
Az Ázsiából érkező németországi beutazást a válság mellett a „sertésinfluenza“ is erősen befolyásolta, a vírus miatt Kínában az európai úticélok időszakosan feketelistára kerültek. Itt a mérleg 10,2 százalékkal marad el az előző évhez képest: az ázsiai piacok jelenleg az összes beutazás 8,2 százalékát teszik ki. „A 2009-es visszaesés ellenére különösen a BRIC-államok (Brazília, Oroszország, India és Kína) jelentős potenciállal rendelkező piacok maradnak a következő években“ – hangsúlyozza Petra Hedorfer.
Az úticélok terén a német városok tovább erősítették szerepüket a turizmusban: Berlinben a Fal leomlásának 20. évfordulóján 5,9 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma az előző évhez képest, Hamburg 2,7 százalékos, míg Bréma 3,5 százalékos növekedést könyvelhetett el. A statisztikai adatok szerint Drezdában 2009-ben 1,7 százalékkal nőtt a külföldi vendégéjszakák száma. A szövetségi államok között a válság ellenére is pozitív mérleggel zárt Türingia (3,4 százalékos növekedés a beutazások terén) és Rajna-vidék–Pfalz (2,4 százalék) - tájékoztatta a Napi Turizmust közelményében Dernovics László, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) Magyarországi Képviseletének vezetője.