Nőtt a magyarok utazási aktivitása

Az idén a magyar lakosság utazási aktivitása nemzetközi, európai összehasonlításban alacsony, de 1,3 százalékponttal nőtt az elmúlt évhez képest, annak ellenére, hogy a lakossági fogyasztás egésze csökkent. 

    Idén az első félévében a népesség 23 százaléka vett részt a belföldi idegenforgalomban, azaz legalább egy alkalommal tett többnapos belföldi utazást, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb Statisztikai Tükör kiadványából, amely a lakosság többnapos belföldi turisztikai utazásainak jellemzőit elemzi. Az utazások száma 2 százalékkal 7,9 millióra, az azokon eltöltött idő pedig 1 százalékkal 29,5 millió napra csökkent az egy évvel korábbihoz képest. 
    A lakosság az előző évinél 4 százalékkal többet, 100 milliárd forintot költött el. Szálláshely-szolgáltatásokra 33 milliárd, vendéglátó-szolgáltatások és élelmiszerek vásárlására 3 milliárd, közlekedésre (beleszámítva az üzemanyag-vásárlásokat is) 22 milliárd forint jutott. A turisztikai fogyasztás harmada a budapestiektől származott, és 28 százaléka a Balaton régióban valósult meg. Az utazásokban a hétvégi típusú (1–3 éjszakás) utak voltak többségben.
    Az idei év első felében a hétvégi típusú utazáson a magyar lakosság 19 százaléka vett részt legalább egyszer. 
    A lakosság a hétvégi utazások során személygépkocsit 69, autóbuszt 19, vonatot 12 százalékban vett igénybe. Az utazások több mint fele rokon, ismerős meglátogatása volt. Így az igénybe vett szállástípusok között 59 százalékot képvisel a rokon, ismerős által biztosított szállás, míg 17 százalékban saját második otthont vettek igénybe az utazók, a szállodák részesedése 13 százalék volt.
    Az utazások harmadát a 25–44 éves korosztályba tartozók tették, de nem sokkal marad el ettől a 45–64 éves korosztályba tartozók utazásainak száma sem. Az utazások kiemelt célja Budapest–Közép-Duna-vidék, az összes utazásra fordított idő 22 százaléka történt itt, a Balaton, Észak-Alföld, Észak-Magyarország és Közép-Dunántúl részesedése 12–15 százalék volt a teljes belföldivendég-forgalmon belül.
    A hétvégi típusú utazásokon a lakosság fogyasztása 58 milliárd forintra becsülhető, ami 3 százalékkal marad el az előző évitől. Egy turista egy nap alatt átlagosan 3.200 forintot költött el a hétvégi típusú utazása során, ami 2 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi.
    A négy- vagy annál több éjszakás utazáson a lakosság 8,2 százaléka vett részt 2010 első félévében, ami bővülést jelent az előző évhez képest. A személygépkocsit használók 9, a többieknek azonban csak 6 százaléka utazott belföldön ilyen időtartamra. 
    A lakosság a félév során összesen 1,5 millió négy- és annál több éjszakás utazást tett, amelyek során az előző évinél 5 százalékkal több, 11 millió napot töltött el. A Közép-Magyarországon lakók 2,1 millió napot töltöttek el a Balatonnál, ami az üdülőkörzet vendég forgalmának 58 százaléka. A "magyar tenger" mellett a Budapest–Közép-Duna-vidék játszik még kiemelt szerepet a belföldi turizmusban. E két célrégió adta a teljes belföldivendég-forgalom közel felét. Az ország többi részére elsősorban a régión belüli utazások voltak a jellemzők.
    Az utazások fő motivációja az üdülés, pihenés, de számottevő a rokonok, ismerősök meglátogatása is, az utazáson töltött idő 5 százaléka hobbi jellegű munka végzéshez kötődött. Az átlagos tartózkodási idő 7,7 nap volt, ennél lényegesen hosszabb ideig, 9,1 napig tartottak az egészségmegőrzési, wellnessutak. A kereskedelmi szálláshelyek közül a szállodák a legnépszerűbbek. Minden harmadik éjszakát ismerős által nyújtott szálláshelyen töltöttek az utazók. 
    Az utazások 73 százaléka gépkocsival történt, az autóbusz részesedése 14, a vasúté 13 százalék volt. 
    A négy és annál több éjszakáig tartó utazások során az egy évvel korábbinál 16 százalékkal magasabb, 41 milliárd forint volt a résztvevők fogyasztása. A kiadások 40 százalékát szállásra, 28, illetve 14 százalékát pedig étkezésre és közlekedésre fordították az utazók. Az egy utazó egy napjára jutó költés az egy évvel korábbinál 10 százalékkal magasabb, 3.600 forint volt.
    A magyar lakosság 77 százaléka nem utazott turisztikai céllal sem hétvégére, sem hosszabb időre. A turizmusból való kimaradás oka – lényegében régiótól függetlenül – leggyakrabban anyagi eredetű, illetve egészségügyi probléma, előbbire az Alföldön lakók hivatkoztak az átlagosnál lényegesen gyakrabban. A lakosság 16 százalékáról feltételezhető, hogy bár az első félévben nem utaztak, azt a későbbiekben megteszik. A nem utazóknak mindössze 3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy akkor sem szeretne utazni, ha megtehetné.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.