Napi menü – Hogyan csinálják? Interjú hazai fürdőigazgatókkal

Napi menü – Hogyan csinálják? Interjú hazai fürdőigazgatókkal

 

 

 

NYERESÉGESEN IS MŰKÖDHET EGY FÜRDŐ? EGY JÓ PÉLDA KISKUNMAJSÁRÓL.

Napi menü rovatunkban e hónapban Szikora Gyulát, a Kiskunmajsai Jonathermal Zrt. vezérigazgatóját kértük meg, hogy osszon meg velünk néhány gondolatot, egy (magántulajonban lévő) fürdőkomplexum nyereséges működtetésének lehetőségeiről.

SPAGETTI: A KISKUNMAJSAI JONATHERMAL GYÓGYFÜRDŐ ÉLMÉNYFÜRDŐ STRANDFÜRDŐ MOTEL ÉS KEMPING TAVALY ÜNNEPELTE FENNÁLLÁSÁNAK 25 ÉVES ÉVFORDULÓJÁT. AZ EREDETI TERVEK SZERINT IS KOMPLEX ÜDÜLŐKÖZPONTOT KÍVÁNTAK LÉTREHOZNI? HOGYAN VÁLT AZ IDŐK FOLYAMÁN EGYRE TELJESEBBÉ A SZOLGÁLTATÁSKÖR?

SZ. GY.: A ’60-as években szénhidrogén kutatások során feltárt termálvíz hasznosításának gondolatát a kiskunmajsai Jonathán Mg. Tsz-ben fogalmazták meg 1982-ben. A termálvíz hasznosításnak a terv szerint csak egyik eleme volt a fürdőépítés. Már akkor a termálvíz kémiai összetevőinek és hőenergiájának minél teljesebb körű ki- és felhasználására törekedtek. Ennek jegyében azt tervezték, hogy a kútból feljövő 72 C fokos vízzel először egy gyümölcsaszalót üzemeltetnek. Ezt követően – a vizet zárt rendszerben közlekedtetve - egy baromfitelepet, majd egy fóliakertészetet fűtenek, és csak a következő lépésben jött a fürdő. A fürdőből elfolyó, de még mindig meleg vízzel, a sor végén egy intenzív haltelepet kívántak működtetni. A fő cél – bevallva, bevallatlanul – a fürdő megépítése volt. Az erre vonatkozó tervek – egy egységes rendezési és tanulmányterv keretében - már akkor egy komplex üdülőközpont létrehozását célozták meg. A terv része volt maga a fürdő, szállodák, motel, kemping, üdülőfalu, vendéglátás, kiegészítő szolgáltatások, szórakozási lehetőségek.

A kivitelezési munkák 1984-ben kezdődtek meg és abban az évben már augusztusban átadták az első medencéket. Ez a fejlesztési szakasz 1987-ig tartott. A mezőgazdaságot sújtó válság, a rendszerváltás következtében átalakuló és megszűnő szövetkezeti miliő miatt akkor egy időre megrekedt a kiskunmajsai fürdő és idegenforgalom fejlődése. A fürdő életét szervezeti változások is színesítették: 1993-tól a Jonathán Mg. Tsz. egyszemélyes Kft-je lett Jonathermál Kft. néven, majd 1996-tól részvénytársasági formában üzemel. Az új, intenzív fejlesztési szakasz – az erőgyűjtést és piacépítést követően - 1998-ban kezdődött, és tartott 2005-ig. Ezután ismét lelassult a fejlesztés, bár erre vonatkozóan megvolt és ma is megvan az igény. Ebben a „pangásban” szerepet játszott néhány kudarcos pályázat is. A legutóbbi, egyébként nyertes, de a kedvezőtlenné váló feltételek miatt meg nem köthető pályázati szerződés is ezek közé sorolandó.

SPAGETTI: MILYEN A FÜRDŐ VENDÉGKÖRÉNEK ÖSSZETÉTELE? MENNYIRE FÉR MEG EGYMÁS MELLETT A GYÓGYFÜRDŐ ÉS AZ ÉLMÉNYFÜRDŐ VENDÉGKÖRE?

SZ. GY.: A vendégek túlnyomó többsége hazai vendég. Mi nagyon szeretjük a hazai vendégeket. Nélkülük becsukhatnánk a boltot. A külföldi vendégek hagyományos küldő országai: Németország, Ausztria, az utóbbi években erősödött Hollandia és Belgium és bizonyos okok miatt Dánia. Ebben az évben feltűnően sok román, vajdasági magyar, szlovák jelent meg. Tavasszal és ősszel a német, osztrák, svájci vendég a jellemző, nyáron pedig inkább a többi felsorolt és fel nem sorolt országbeli. A tapasztalatunk szerint a többféle – gyógy- és élményfürdős – vendégkör jól megfér egymás mellett. A leírtak szerint saját maguk képesek az együttélést szabályozni. Csak a gyógy szolgáltatásokból nem lehetne a fürdőt fenntartani, főleg így, hogy nincs - mondjuk - egy a veszteségeket kiegészíteni képes önkormányzat mögöttünk.

SPAGETTI: A JONATHERMAL AZON FÜRDŐK EGYIKE, MELY ELSŐK KÖZT ÉBREDT RÁ A MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK HASZNÁLATÁNAK POZITÍV HATÁSAIRA. HOGYAN, MIKOR KEZDTÉK KIÉPÍTENI EZT A RENDSZERT? MENYIRE VÁLTOTTA BE A HOZZÁFŰZÖTT REMÉNYEKET?

SZ. GY.: Az előbb elmondottakból kiderül, hogy már a kezdetektől ez a szemlélet hatotta át az itteniek tevékenységét. Gyakorlatilag a hőenergiát minden célra a termálvízből nyerjük. Ennek a hatékonysága az idők folyamán egyre javult, hiszen a vízforgatós medencék megjelenésével ezek fűtése is termálvízzel történik hőcserélőkön keresztül, ugyanígy az épületek fűtése és a használati meleg víz előállítása is. Az így lehűtött termálvíz – 1986 óta gyógyvíz – kerül a gyógyvizes medencékbe. A módszer bevált, ez a nyereséges működésünk egyik pillére. Természetesen ezzel még a folyamat nem zárult le, hiszen vannak tartalékaink, pl.: az elfolyó víz hőmérséklete 20-30 C fok között van, amiből hőszivattyúval szükség esetén hőenergiát tudunk visszanyerni.

SPAGETTI: RÉSZVÉNYTÁRSASÁG FORMÁJÁBAN MŰKÖDŐ CÉGÜK SZÁMÁRA NYILVÁN A KEZDETEKTŐL FONTOS VOLT A NYERESÉGES MŰKÖDTETÉS. HOGYAN LEHET ELÉRNI A LEGKÖLTSÉGHATÉKONYABB MŰKÖDÉST? MILYEN RACIONALIZÁLÁST CÉLZÓ INTÉZKEDÉSEKRE VAN SZÜKSÉG AZ ÜZEMELTETÉSNÉL AZ OPTIMÁLIS MŰKÖDÉSHEZ NAPJAINKBAN?

SZ. GY.: A nyereséges működés valóban fontos követelmény a kezdetek óta, mert magántulajdonú cégről lévén szó csak a vendégforgalomból származó bevételekből gazdálkodhatunk. A működéshez szükséges bevételhez a vendégszámnak el kell érni egy bizonyos „kritikus tömeget”. Ez minden fürdőben más és más. A kérdés ugyan az volt, hogy hogyan lehet a legköltségtakarékosabban üzemelni, ami részben a bevételekkel összevetve értelmezhető. Különösen most, amikor a válság hatására sokaknál csökken az árbevétel és rákényszerülnek a takarékoskodásra. A költségtakarékosság két kategóriája a hasznos és a káros takarékosság. A hasznos takarékosság fontosabb elemei, amivel mi foglalkoztunk: az elektromos áram felhasználásának csökkentése fázisjavító kondenzátorok, frekvencia-váltók beépítésével történik, az izzókat energiatakarékosra cseréltük. A másik fontos tényező a munkaerő gazdálkodás, aminek keretében csak a legszükségesebb létszámot foglalkoztatjuk, igazodva a szezonalitáshoz. A menedzsment is szűkkörű, univerzális emberekből áll, tehát a munkafeladatok nincsenek szűk körben lehatárolva, nincsenek specializálva. Az eddigieken túlmenően természetesen minden másban is tetten érhető a takarékosság, az anyagfelhasználástól a reklámköltségig bezárólag. A káros takarékosság alatt azt értem, hogy a gépek és épületek karbantartását mennyire fogjuk vissza a takarékosság jegyében, mert ez könnyen visszaüthet. Úgy gondolom nálunk sikerül megtalálni a jó arányt, sőt esetenként többet is költöttünk ilyen célra, mint az adott időpillanatban feltétlenül indokolt lett volna.

SPAGETTI: AZ ÚJ SZÉCHENYI TERVBEN NAGY SZEREPET KAP AZ EGÉSZSÉGTURIZMUS. ÖN MIT REMÉL A KÖZELJÖVŐBEN, MENNYIRE SZOLGÁLJA MAJD A FÜRDŐK CÉLJAIT, A SZAKMÁT A TERV? MILYEN FEJLŐDÉSI POTENCIÁLT LÁT SAJÁT FÜRDŐJÜK RÉSZÉRE A SZÉCHENYI TERV KERETÉBEN?

SZ. GY.: Az elmúlt időszakban – az én megítélésem szerint – nem az átgondoltság volt a jellemző a támogatásokra. A gazdasági megfontoltság helyett – tisztelet a kivételnek – a presztízs beruházások élveztek előnyt. Ezt különösen az önkormányzatok tudták kihasználni. Az ilyen kis cégek esetében, mint például a miénk a korábbi előnyből hátránnyá vált, hogy ez egy magántulajdonú vállalkozás és nem vállalhatunk nagyobb kötelezettséget, mint azt a gazdasági racionalitás indokolja. Azt remélem, hogy a terv majd nekünk is tartogat előnyöket. Például azt, hogy a komplex vízhasznosítást végzők előnyt élveznek, nem támogatnak zöldmezős beruházásokat, a ténylegesen nyereségesen működő fürdőket támogatják (azokat ahol nem kell sem közvetlenül, sem közvetetten adóforintokból támogatni a működést), a támogatás mértékét 70-80%-ra emelik ezekben az esetekben, gyors lesz a pályázatok lebonyolítása, nem követelnek bonyolult, semmire sem jó feltételeket, illetve vállalásokat. Remélem, a pályáztatás abból a szempontból is racionális lesz, hogy egy adott településen elősegíti az idegenforgalom alappilléreinek teljeskörű kiépítését, a mi esetünkben a vendéglátásra és szállodára gondolok.

SPAGETTI: MILYEN SZEZONT ZÁRT 2010-BEN A JONATHERMAL? MEGŐRIZHETŐ-E A NYERESÉGES MŰKÖDÉS?

SZ. GY.: 2010-ben a Jonathermál estében 5-7% forgalomcsökkenésre, árbevétel visszaesésre számítunk, ami a tavalyi kiemelkedően jó évre tekintettel nem tekinthető tragikusnak. A visszaesés okai között a gazdasági válság mellett a legfontosabb tényező az extrém időjárás, mert ez mégiscsak egy időjárásfüggő műfaj. A társaságunk idén is nyereséges lesz.

Köszönjük az interjút!

KÖVESSE FIGYELEMMEL A SPAGETTI KÜLÖNSZÁM TOVÁBBI MEGJELENÉSEIT, LEGYEN NAPRAKÉSZ A fürdős szakma újdonságairól! Ismerje meg a hazai szakemberek véleményét, tapasztalatait, aktuális törekvéseit! Vámos Zoltánnal készült előző interjúnkat itt olvashatja.

SPAgetti. Fürdők sikeréhségére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.